• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 
Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.

18 February 2020, 07:29:22

Login with username, password and session length

Top Posters

Hatshepsut
10042 Posts

Шишман
990 Posts

Panzerfaust
235 Posts

Лина
202 Posts

Theme Select





Members
Stats
  • Total Posts: 12051
  • Total Topics: 1221
  • Online Today: 81
  • Online Ever: 420
  • (13 January 2020, 09:02:13)
Users Online
Users: 1
Guests: 30
Total: 31

avatar_Hatshepsut

"Южен поток"

Started by Hatshepsut, 14 November 2018, 07:02:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hatshepsut

"Южен поток"


,,Южен поток" (на руски: Южный поток) е неизпълнен международен проект за газопровод за превоз на природен газ от Русия през Южна Европа до Италия.

На 5 декември 2011 г. България обявява тръбопровода за обект от национално значение. Проектът се разглежда като конкурент на планирания газопровод ,,Набуко". Строителството започва през декември 2012 г. Руският президент Владимир Путин обявява прекратяването на проекта през 2014 г.

История

На 14 ноември 2006 г. руският Газпром и италианската компания ,,Ени" влизат в споразумение за стратегическо партньорство, даващо право на Газпром да доставя руски газ директно на италианския пазар, като се започне от 2007 г. По силата на споразумението съществуващите договори за доставките на руски газ за Италия са удължени до 2035 г. На 23 юни 2007 г. в Рим е подписан Меморандум за разбирателство за изпълнението на проекта ,,Южен поток". Меморандумът определя областите на сътрудничество между двете компании при проектирането, финансирането, изграждането и управлението на газопровода. На 22 ноември 2007 г. Газпром и ,,Ени" подписват в Москва споразумение за създаване на съвместна компания за провеждане на маркетингови проучвания и за техническата осъществимост на проекта. Предвижда се да се транспортират 63 млрд. m³ природен газ годишно.

На 18 януари 2008 г. България и Русия подписват междуправителствено споразумение за сътрудничество при изграждането на газопровода ,,Южен поток" през територията на България. Споразумението е ратифицирано от българския парламент на 25 юли 2008 г. Компанията, която ще изгражда и управлява газопровода на българска територия, ще се регистрира в България и ще е с 50% участие на България. Между 250 и 400 млн. долара годишно може да печели България от транзитни такси (при пренос на 30 млрд. m³ годишно, а се предвижда разширяване на капацитета до 60 млрд. m³ г.) според източник от Министерството на икономиката и енергетиката. Очаква се цената на газопровода да е между 7 – 10 млрд. евро.

Първото споразумение между Сърбия и Русия е подписано още преди обявяването на Южен поток. На 20 декември 2006 г. Газпром и сръбската държавна газова компания Сърбиягаз се договарят за извършване на проучване за изграждане на газопровод, започващ от България за Сърбия. На 25 януари 2008 г. Русия и Сърбия подписват споразумение за насочване на северната отсечка на Южен поток през Сърбия и да се създаде акционерно дружество за изграждането на сръбския участък на газопровода и голямо газохранилище близо до Банатски двор в Сърбия. В същия ден Русия и Унгария се договарят да създадат акционерно дружество с равни дялове за изграждане и експлоатация на унгарския участък от газопровода. На 29 април 2008 г. Русия и Гърция подписват междуправителствено споразумение за сътрудничество в строителството и експлоатацията на гръцкия участък от Южен поток.

На 15 май 2009 г. в Сочи, в присъствието на министър-председателя на Русия Владимир Путин и премиера на Италия Силвио Берлускон и, газовите компании на Русия, Италия, България, Сърбия и Гърция подписват споразумение за изграждането на тръбопровода ,,Южен поток". На 6 август 2009 г. Владимир Путин и министър-председателят на Турция Реджеп Тайип Ердоган в присъствието на Силвио Берлускони подписват протокол за маршрут на газопровода през турски териториални води. На 14 ноември 2009 г. след проведени преговори между словенския министър-председател Борут Пахор и Владимир Путин, в Москва е подписано споразумение от руския министър на енергетиката Сергей Шматко и словенския министър на икономиката Матей Лаховник за условията, при които част от газопровода ще преминава през Словения до Северна Италия. Според споразумението между двете страни по-рано през 2008 г., на 17 ноември 2009 г. руската Газпром и сръбската Сърбиягаз създават South Stream Serbia AG в Берн, Швейцария. Съвместната инженерингова компания ще подготви анализ за изпълнимостта на сръбския участък от проекта. Ако се постигне споразумение за инвестиции, новото дружество ще отговаря за проектирането, финансирането, изграждането и експлоатацията на газопровода в Сърбия.

На 13 ноември 2010 г., по време на посещението на руския премиер Владимир Путин в София, бе учредено съвместното дружество за ,,Южен поток", което носи името ,,Южен поток България" АД. Акционери в него са ,,Български енергиен холдинг" ЕАД и ,,Газпром", с по 50% от капитала, мястото на регистрация е България. Капиталът му е 15,6 млн. лева. Инвестиционното споразумение е подписано през 2012 г.

След проведена открита процедура в началото на февруари 2011 г. ,,Български енергиен холдинг" ЕАД и ОАО ,,Газпром" избират консорциума между украинската компания ОАО ,,ЮЖНИИГИПРОГАЗ" и българското дружество ,,ГАЗТЕК БГ" АД за изпълнител на прединвестиционното проучване за българския участък от проекта ,,Южен поток". Изпълнителят следва да проучи техническата, правната, екологичната, финансовата и икономическата осъществимост на българския участък от газопровода ,,Южен поток" с оглед обезпечаването доставките на природен газ за Централна и Южна Европа

През август 2013 г. Висшият експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите одобрява участъка, през който ще премине тръбата.

Българският участък ще струва 4 милиарда евро. Стойността му е почти половината от общата сума, необходима за изграждането на целия сухопътен участък, тъй като в България трябва да се изгради и терминалът, който ще приема цялото количество природен газ за Европа и три компресорни станции. Българският енергиен холдинг ще финансира 15% от стойността чрез заем в размер на 620 млн. евро при лихва от 4,25%, който ще се връща за 22 години. 15% е делът на ,,Газпром", а за останалите 70% ще бъде осигурен заем от руската страна при неясни параметри. От 2018 г., веднага след запълването на капацитета, българската страна ще получава дивидент от проекта в размер на 715 млн. лв. до 2035 г. Икономическият министър Драгомир Стойнев съобщава, че очакваните приходи (от транзитни такси) за периода 2013 – 2043 г. се равняват на приблизително 2,8 млрд. евро, които ще влязат в бюджета.

Официално началото на строителството при село Расово е дадено на 31 октомври 2013 г. ,,Стройтрансгаз консорциум" е избран за изпълнител на проекта през пролетта на 2014 г. През юни строителството е спряно от премиера Пламен Орешарски до приключване на проверката на Европейската комисия. През август 2014 г. обаче са предприети стъпки за започване на строителството, включително е вписано спорно увеличение на капитала на проектната компания ,,Южен поток България".

На 01.12.2014 г. след посещение на руския президент Владимир Путин в Турция и среща с Реджеп Таийп Ердоган, става ясно, че трасето на газопровода ,,Южен поток" ще преминава през територията на Турция, а не на България, като проектът ще има друго наименование. Не отговаря на истината твърдението, че е взето решение проектът да не се реализира изобщо. На същата дата е подписан меморандум с турската корпорация Botas Petroleum Pipeline Corporation.

Параметри на проекта

Подводната част ще бъде дълга 900 километра и ще стига до две хиляди метра дълбочина. 900-километровият газопровод е с начало в Анапа и преминава по дъното на Черно море до Варна (България). Според последния маршрут газопроводът ще свършва в Австрия, а не в Италия.

Проектът е на предполагаема стойност 16,5 млрд. евро и се очаква да приключи за по-малко от три години след одобрение от Европейския съюз. Той ще се финансира, притежава и управлява съвместно от ,,Газпром" и ,,Ени", а на транзитните страни ще бъдат предложени миноритарни дялове.

Част от разходите се извършва по линия на съвместното акционерно дружество ,,Южен поток България". За 2014 г. в ГФО, одитиран от EY, са показани общо разходи за 4 882 000 лв, което е също така и оперативната загуба, защото дружеството няма приходи от продажба. След приспадане на финансовите разходи и прибавяне на финансовите приходи дружеството показва загуба преди данъци, която е и загуба за годината, в размер на 4 760 000 лв.

https://bg.wikipedia.org/

Hatshepsut

"Южен поток" е против законите на физиката


За обещаното количество трябва нагнетяване от 350 атмосфери, Газпром постига само 154, казва бившият шеф на "Булгаргаз" Васил Филипов

Васил Филипов е изпълнителен директор на "Булгаргаз" в периода 1997-1998 г., когато се водят най-тежките преговори с Газпром.

Роден е в ломското село Черни връх през 1953 г. Завършил е УНСС (тогава ВИИ "Карл Маркс" през 1979 г. със специалност "Външна търговия". Започва работа в МВР и след това работи в "Програмни продукти и системи".

В момента е управител на "ГазГео Терм".

Г-н Филипов, защо руският външен министър Сергей Лавров дойде в България? За какво преговаряше и какво договори?

Аз бих се върнал назад, тъй като много добре познавам руската душа - и на обикновения човек, и на държавника, и съм контактувал до ниво премиер на Русия и по съветско време съм стигал до върховете. Русия, това си е маниер, гони интереса си и не подбира средства.

Помня и ,,Син поток", и Бургас-Александруполис. Това бяха проекти и схеми, които започваха с плашене за придобиване.

При ,,Син поток" заплахите бяха за придобиване на газопреносната транзитна мрежа на България. Заплашиха, че ако не го сторим, ще построят ,,Син поток". Присмях им се. Защото отидоха да строят ,,Син поток", но до 2000 г. нямаше техническа възможност за построяване, защото нямаше такава платформа. През 2000 г. италианска компания Eni докара такава платформа в Черно море и почнаха да строят. По проект трябваше да направят две тръби от 600 мм с дължина 394-395 км за 2 млрд. долара. Вместо това за 2 г. построиха една тръба за 5 милиарда долара, т.е. пет пъти по-скъпо от предвиденото в работния проект.

Така беше и с нефтопровода Бургас - Александруполис – пак измамна схема, но там изнудваха турците да им намалят таксите в проливите на Босфора и Дарданелите. Турците не се хванаха, но наши държавници се хванаха и дори бяха подписали до преди 5-6 години договори, предвиждащи транспортна такса от 1 долар на тон. Ако този проект се беше реализирал, България щеше да го обслужва с голям риск да замърси Черноморието и да осигурява бизнеса на Русия, транспортирайки петрол за своя сметка.

Защо за своя сметка?

Защото този 1 долар нямаше да стига да се плащат лихвите по главницата по кредита за построяването. А за експлоатацията и за главницата трябваше да вадим пари от джоба си.

Така по-късно се появи и ,,Южен поток". Този проект беше замислен, за да се изнудва Украйна и да й се вземе газопреносната мрежа, националното богатство. На концесия ли, под наем ли, как ли, що ли, само и само да сложат ръка върху Украйна.

Украйна не се поддаде, тъй като идейните и техническите проекти се правеха в Донецк. Беше ясно, че този проект е като ,,Син поток", който е непълноценен и работи с нисък капацитет, с големи технологични загуби и разходи на средства. Той е на загуба, тотална загуба, която Русия стиска зъби и понася.

Моята реакция е категорично против ,,Южен поток" не от политически съображения - аз не членувам в партия и не ме интересуват нито партиите, нито властта, но като човек, който е водил преговори и е подписвал договори с ,,Газпром" на тема транзит и доставки аз съм наясно какво ще произлезе от всичко това. За момента се води една лъжлива кампания с финтове, с лъжливи движения, говори се за някакъв обект, за който се твърди, че е е неизбежен и много потребен на всички.

Какви са съображенията Ви срещу проекта?

Първо, Русия разполага с капацитет за износ на газ към Европа за около 265 милиарда кубически метра. Тя изнася максимум 160 милиарда и тенденцията е за намаляване. Тоест има огромен свободен капацитет. Дори да приемем ,,Южен поток" с неговите 63 милиарда, които категорично по никакъв начин не могат да бъдат достигнати, тя се сдобива с капацитет от над 325-330 милиарда кубика. Т.е. с два пъти повече свободен капацитет. Как ще постъпва Русия в бъдеще, когато ще може да определя към кого да насочва налични количества и кого да подминава?

Осигуряването на излишен капацитет създава възможност Русия да използва газа като оръжие. Тя ще може да лавира и избира към кого да насочва газ за транзит, ще може да изнудва всеки. Това не се случва към големите западни държави, но към нас се случва непрекъснато. Няма сигурност в тези намерения.

Как ще се изплаща газопроводът, ако Русия не подава газ и съответно не се събира транзитна такса? Никой до този момент не дава отговор. Никой не казва и каква ще бъде транзитната такса.

Само глупав или платен държавник може да строи нещо, което не знае как ще плати и експлоатира. Днешните управляващи не могат да обяснят поведението си и твърденията, че ,,Южен поток" е необходим на България.
Твърди се, макар и да не е потвърдено, че България ще вземе огромен кредит от Русия – 4 милиарда при 4.5% лихва, за да построи тръбата. Това би означавало, че България ще плаща на Русия над 360 млн. лева лихви всяка година до връщането на кредита. Така едновременно ще й прави бизнеса и ще й плаща лихви.

Никога няма да могат да се съберат тези пари. Главницата от 4 милиарда ще си стои и България ще вади пари от джоба си, за да поддържа експлоатацията на компресорни станции и т.н.

И сега транзитът на Русия се извършва и то доста евтино. Ние сме най-евтината дестинация на руски природен газ. Транспортираме газ към Турция и Гърция в размер на над 17 милиарда кубически метра годишно за смешни пари. Днес транспортът на газ през Украйна е 3.08 долара на 1000 кубика на 100 км, а през България все още е под 2 долара. Причината за това е, че навремето се денонсира изгоден договор, без да се актуализират и осъвременят цените на транспорта така, както стана с цената на газа, който скочи 4-5 и повече пъти.

Второто ми съображение против проекта ,,Южен поток" е, че Русия не е доказала, че може да нагнети и достави на българския бряг 63 милиарда кубически метра газ, тъй като има физични закони и технологични невъзможности. Русия е постигнала най-високото налягане на компресорните си станции от 154 атмосфери на своя бряг за ,,Син поток". За ,,Южен поток" трябват 350 атмосфери. При нагнетяване с налягане 154 атмосфери Русия ще може да достави на българския бряг едва 17 милиарда кубически метра газ с изходно налягане при Варна от 27-28 атмосфери. Този газ ще го докарат до нашия бряг и трябва да го отклонят към Турция и Гърция. За Европа няма да има газ. Тук са поставили България на един стенд и я форсират да подписва споразумения, да прави неща, които засега не могат да бъдат реализирани.

Нашите неграмотни държавници се хващат на въдицата - и премиер, и министър на външните работи, и разни други, и онзи, който ще ходи в Брюксел - и ангажират държавата, без да разбират от технологията на транзит.

Тук става въпрос за много пари, които няма да бъдат възстановени и България ще изпадне във вечна зависимост от Русия.

Условията за построяване и експлоатация са неясни, непоследователни, а ние се хващаме сляпо на руските схеми. Това е недопустимо. България ще загуби много. Няма да спечели, категорично. Поколения ще стоят и ще чакат от умрял писмо. Никога няма да се изплати това строителство. Проектът тръгна от под 1 милиард, вече е 4 милиарда, ще стане и 5, и 6 и т.н. така, както ,,Син поток" се оскъпи пет пъти.

Щели да закарат ,,Южен поток" в Турция. Добре, но първо да построят втората тръба на ,,Син поток". А се оказва, че не могат да преодолеят образуването на кондензата на нагретия газ. Тепърва сега ще експериментират да направят крио инсталации, които да охлаждат газа, тъй като нагнетен от компресорите той стига до 270 градуса, а на дъното на морето е 3-4 градуса и се охлажда, и се образува кондензат, което им е големият проблем - от 2200 метра да избутват кондензата на турския бряг. А тук е 1000 км и проблемът е още по-голям.

Този проблем не е обсъждан, не е решен.

И накрая руснаците нямат и работен проект за ,,Южен поток". Т.е. това е едно измамно намерение. Този проект трябва да се подмине и забрави.

Защото с лекота се говори за милиарди, нашата държава ще бъде въвлечена и след няма да може да ги възстанови. Защо да инвестира? ,,Газпром" искал да заобиколи Украйна. Да я заобиколи. Да дойде, да построи в България газопроводи и да си плаща за това, че ще ангажира, да речем, 60-70-80 кв. км сервитутно отстояние за прокарване на газопровод. Ние трябвало да инвестираме, да им правим газопровод, който няма да може да се изплаща. Разбирате ли, тук малоумници в нашето правителство колкото искате.
Най-после трябва да се спре това залитане, да започнат съдебни процеси и всички, които са се занимавали с такава дейност да бъдат разследвани и съдени, но не от български следователи и прокурори. Аз с нетърпение чакам да дойде европейската прокуратура в България, която се създава, и да започне разследване. Цялата върхушка от прехода трябва да бъде заточена по трудови лагери. Това направиха от нашата държава в прехода – грабежи и вкарване в неизходни схеми. Затова сме бедни и в бъдеще няма да ни и предпочитат, а ще ни заобикалят, защото ни управляват алчни и прости хора.

В България е пълно с рубладжии, хора, които са даже образовани там. Хора, които са допуснати до схеми да ограбват държавата и да се облагодетелстват и по този начин все още пребивават във властта и говорят неаргументирано. Допускайки да се започне работа по този обект, първо, ще си навлечем гнева на ЕС, тъй като всички тези решения са взети на тъмно, не са подплатени с доказателства, че са необходими. Ние ще бъдем изолирани, ще бъдем наказвани и оттам нататък последствията ще бъдат, че тези ще си отидат по офшорките и островите – там, където са изнесли парите, но какво ще правят бъдните поколения с това наследство, оставено от държавата, да строят такива неизгодни обекти за много, много милиарди?

Защо, все пак, руският външен министър дойде в България?

Външният министър идва и си говорят на ухо и гледат да подпишат.

Да подпишат какво?

Споразумение, анекси, ангажименти, че ще участваме да строим нещо, което нас няма да ни...

А подписали ли са нещо?

Няма начин да не са подписвали.

Какво?

Е, сега, какво точно...

Тук става въпрос за кражба. А това, че е дошъл министър, много му здраве на този министър. Той нищо не е донесъл, той идва да подписва документи и ангажименти, както стана и с ,,Белене" - подписи, подписи, консултанти, проектантски организации, тръби правили и така нататък.

Първо, трябва гаранция за осигуряването на този капацитет от 63 милиарда. Нека не са 63, нека са 60, нека са 55. И, второ, да се каже каква транзитна такса ще има. Защото кой е луд да прави нещо, ако не знае как ще го изплаща?

,,Южен поток" засега няма никаква аргументация. Няма нищо написано. За какво говорим тогава? Как ще се плати? Те няма да могат да докарат този газ и съответно няма да има приходи от транзитна такса, но 4-те милиарда заем ще стоят. Това е Русия. Това й е битът, това й е генът на Русия – окупаторство, анексия, враждуване, интриги. Това й е историята.

Реалистична ли е тезата на политици вдясно – Трайчо Трайков, Радан Кънев, според която посещението цели подмяна на фирмите в консорциума за ,,Южен поток"?

Ако ще се прави нещо, първо трябва да седнат да направят работни проекти и финансови разчети за реализацията им – как ще се строи, как ще се изплаща. Всичко друго е афиф.

И ,,Южен поток" няма да го има?

Няма. Просто не могат да го реализират. Дошли да сменят фирми – много важно.

https://offnews.bg/interviu/iuzhen-potok-e-protiv-zakonite-na-fizikata-rusia-niama-tehnologia-d-361529.html

Hatshepsut

Защо бе спрян "Южен поток" и възможен ли е днес


Проектът за изграждането на газопровода "Южен поток" по дъното на Черно море от руския град Анапа до българския Варна със сухопътно разклонение през Сърбия и Унгария до Австрия бе прекратен на 1 декември 2014 г. от руския президент Владимир Путин. От Анкара той обясни, че в замяна ще бъде построен "Турски поток".

Като причина за отказа на Москва и руския газов гигант "Газпром" от проекта за 900-километровия газопровод с четири тръби, всяка от които с годишен капацитет от 15.75 млрд. куб. м, Путин посочи липсата на съгласие от ключовия партньор България. Тогава той обвини ЕС в неотстъпчивост и нежелание да си сътрудничи с Москва и дори заплаши, че газовите потоци към Европа може да бъдат намалени и пренасочени към Азия. Това обаче не само не се случи, но и "Газпром" в момента прави всичко възможно да реализира разширението на газопровода "Северен поток" по дъното на Балтийско море, въпреки съпротивата на Украйна, Полша и част от прибалтийските държави, неодобрението на Брюксел и натиска на САЩ.

България бе посочена от Путин като причина за провала на проекта, но реално той беше обречен заради прекомерното му оскъпяване, а и заради пречките, които му създаваше Третия енергиен пакет на ЕС, изискващ "Газпром" да допусне до тръбата и други транзитьори, а не да резервира капацитета само за себе си. Това повлия позициите на други ключови участници в компанията за реализацията на трасето. Италия, която имаше дял в международната компания "Южен поток Транспорт", например отказа да инвестира допълнителни средства в газопровода.

България, въпреки огромното желание на няколко правителства да реализират проекта, бе принудена да замрази работата по него на своя територия заради проблемите именно с европейското законодателство.

През лятото на 2014 г. правителството на Пламен Орешарски реши да спре работата по проекта след започналата в началото на юни наказателна процедура срещу страната ни заради конкурса за строител на газопровода на българска територия. Съмненията на Брюксел бяха, че с избора на българо-руски консорциума от фирми, приближени до Кремъл и българската власт и по-специално до депутата от ДПС Делян Пеевски, са нарушени европравилата на конкуренцията и на обществените поръчки.

Отделно Европейската комисия смяташе, че газопроводът не може да бъде реализиран на българската територия в условията на тотален монопол при ползването на тръбата от "Газпром".

Така беше сложен край на осемгодишната сага по "Южен поток". Заменилият го "Турски поток" трябваше също да е от четири тръби с по 15.75 млрд. куб. м годишен капацитет, но след поредица преговори между Москва и Анкара бе решено да е от две тръби – едната за турския пазар, другата трябва да стига до Западна Европа. Първоначално бе обявено, че това ще става през Гърция, но България реши да ухажва "Газпром" като доставчик за планирания от премиера Бойко Борисов газоразпределителен център край Варна.

В края на април от "Газпром" обявиха, че вече е построена първата тръба https://www.mediapool.bg/postroena-e-parvata-traba-na-turski-potok-news278551.html на "Турски поток" до турското крайбрежие, а втората е частично е построена.

Според български газови експерти това означава, че реално не е възможно вече втората тръба директно до стига до Варна, за да захранва подготвяния хъб там хъб "Балкан".

Самият Бойко Борисов неведнъж е коментирал, че възможно втората тръба да захранва хъба през турско-българската граница и преговорите са този център да снабдява Сърбия. За целта се строи 20-километров лупинг на сегашния транзитен газопровод между двете държави, който превърне тръбата в реверсивна и по нея ще може да се внася газ от южната ни съседка. При инспекция на работата по съоръжението Борисов обяви, че  "15.7- 16 млрд. куб. м. газ ще могат да идват и от Турция и за Турция". Преди това пък при подписване на споразумение за сътрудничество между "Булгартрансгаз" и "Газпром" той каза, че си пълним газовата кошница за "Турски поток" до Варна.

За да получи България нова тръба от Русия – независимо дали по дъното на Черно море, което надали ще стане, или сухопътното трасе на "Турски поток" ще стига до Варна, бъдещият газопровод трябва да отговаря на изискванията на Евросъюза и до него достъп да имат и други търговци на газ освен "Газпром".

Единственият вариант в реализацията на нов руски газов проект на българска територия е получаването на изключение от правилата на ЕС, дадено от Европейската комисия за определен период от време, заявиха малко преди края на "Южен поток" от Брюксел. Тогава обаче "Газпром" не желаеше да внесе искане за т.нар. дерогация, а искаше това да стори България, но властите у нас предпочетоха да пасуват.

Реално това е възможно, тъй като Брюксел разреши през 2015 г. на Транадриатическия газопровод изключение от Третия енергиен пакет.

Руската компания "Газпром" обаче като цяло има лош опит с изключенията на газопроводите ѝ от европейските правила.

https://www.mediapool.bg/zashto-be-spryan-yuzhen-potok-i-vazmozhen-li-e-dnes-news279373.html