• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 
Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.

23 August 2019, 17:05:22

Login with username, password and session length

Theme Selector





Members
  • Total Members: 47
  • Latest: deevska
Stats
  • Total Posts: 9749
  • Total Topics: 1133
  • Online Today: 36
  • Online Ever: 296
  • (29 July 2019, 04:32:47)
Users Online
Users: 0
Guests: 9
Total: 9

Вагнеровият фестивал в Байройт

Started by Hatshepsut, 04 October 2018, 07:30:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hatshepsut

Тази информация е от 2013г.

Германия отбелязва 200 години от рождението на Вагнер


Германия се готви да отбележи 200-годишнината от рождението на Рихард Вагнер, като има вероятност аудиторията да се отегчи от политическите тълкувания въз основа на оперите от известния композитор, предаде ДПА.

Някои нации имат национални музикални съкровищници с творби, които всеки желае да изпълни, пише БТА. Такива са произведенията на Джузепе Верди, чиято 200-годишнина от рождението също се отбелязва тази година.

Германия има Вагнер, който в еднаква степен е харесван и недолюбван. Вагнер (1813 - 1883) е сред най-неудобните фигури в историята на музиката. През 1888 г. философът Фридрих Ницше заявява: "Дали Вагнер е човек? Дали не е заболяване?".

"Вагнер продължава да поляризира мненията", заяви един от експертите по неговото творчество Егон Фос, който е написал книга по случай 200-годишнината от рождението му. "През неговата епоха всичко е било свързано с естетическите му възгледи и мегаломанията му. Днес почти всичко е в резултат на антисемитизма му."

Рихард Вагнер е роден на 22 май 1813 г. в Лайпциг и е деветият син в буржоазно семейство. Водил е бурен живот, няколко пъти е сменял местожителството си, вземал е прекалено много заеми и е имал трудни взаимоотношения с много хора. Първият му голям успех е операта "Риенци, последният трибун". Кариерата му прави важен завой през 1842 г., когато ексцентричният 18-годишен Лудвиг Втори се възкачва на престола на Бавария и го кани в Мюнхен. Шедьовърът на Вагнер е 16-часовата музикална драма "Пръстенът на нибелунгите" в четири части.

Произведението за пръв път е изпълнено в цялостния си вид през 1876 г. в баварския град Байройт, където композиторът се заема със задачата да построи фестивален комплекс. В същия град се намира и имението му Ванфрид, което сега се реставрира.

Вагнер умира във Венеция на 13 февруари 1883 г., една година след като е приключил работата над последната си опера "Парсифал". Женил се е два пъти и оставя три деца. Някои негови наследници са отявлени нацисти, а Адолф Хитлер обожава музиката му и това хвърля сянка върху творчеството му.

http://www.dnes.bg/muzika/2013/05/20/germaniia-otbeliazva-200-godini-ot-rojdenieto-na-vagner.188590


Вилхелм Рихард Вагнер (на немски: Wilhelm Richard Wagner) е немски композитор, диригент, режисьор и есеист, известен главно със своите опери или музикални драми, както са наречени по-късно, превърнал се в обект на внимание и спорове още приживе. За разлика от другите композитори, Вагнер пишел винаги сам сценария и либретото за своите произведения.

Композициите на Вагнер, особено тези от късния му период, са забележителни със своята контрапунктна текстура, богат хроматизъм, хармонии и оркестрация, както и с усложненото използване на лайтмотиви, музикални теми, свързани с определени герои, места или елементи на сюжета. Той е сред пионерите на нововъведения, като крайният хроматизъм и бързото преместване на тоналния център, които оказват силно влияние върху последвалото развитие на класическата музика.

Със своята идея за тотално произведение на изкуството (Gesamtkunstwerk), синтеза на поезия, изобразително изкуство, музика и драматургия в неговия монументален оперен цикъл ,,Пръстенът на Нибелунгите", Рихард Вагнер предизвиква отзвук в цялостния европейски културен живот. Замисълът му е толкова амбициозен, че за поставянето на оперите той изгражда собствена зала, Байройтския фестивален театър.

Вагнер остава в историята на изкуството с уникалния замах на творбите си. С повечето си произведения композиторът въвежда нови техники на хармонията, изпълнението и интерпретацията на различните елементи на операта. На него принадлежи концепцията за "Музикалната драма" като съвършено единство на поезия, музика и танц, обединени в драматургиката на сценичното изпълнение.

Опери

"Сватбата" - Die Hochzeit (1832) - Недовършена
"Феите" - Die Feen (1834)
"Забранената любов" - Das Liebesverbot (1836)
"Риенци, последният трибун" - Rienzi (1840)
"Летящият холандец" - Der fliegende Holländer (1843)
"Танхойзер и състезанието на певците във Вартбург" - Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg (1845)
"Лоенгрин" - Lohengrin (1848)
"Пръстенът на Нибелунгите" - Der Ring des Nibelungen с четири части:
"Рейнско злато" - Das Rheingold (1854)
"Валкирия" - Die Walküre (1856)
"Зигфрид" - Siegfried (1871)
"Залезът на боговете" - Götterdämmerung (1874)
"Тристан и Изолда" - Tristan und Isolde (1859)
"Нюрнбергските майстори певци" - Die Meistersinger von Nürnberg (1867)
"Парсифал" - Parsifal (1882)

Неоперна музика

Встрани от неговите опери, Вагнер композира относително малко музикални произведения. Това включва една симфония (написана на 19-годишна възраст), Фаустовата симфония (от която той завършва само първата част, позната като Фаустова увертюра), още няколко увертюри, хорови произведения и такива за пиано, както и реоркестрация на произведението на Кристоф Вилибалд Глук Iphigénie en Aulide (Ифигения в Авлида).

Литературни съчинения

Вагнер е бил изключително плодотворен писател през целия си живот, бил е автор на стотици книги, поеми и статии, както и обемиста кореспонденция. Неговите произведения покриват широк спектър от теми, включително политиката, философията и детайлния анализ (понякога противоречив) на неговите собствени опери. Забележителни есета са "Oper und Drama" ("Опера и драма", 1851), есе върху теория на операта и "Das Judenthum in der Musik" ("Юдаизмът в музиката", 1850), полемика срещу еврейските композитори като цяло и Джакомо Мейербер в частност. Той също пише автобиографията "Моят живот" (1880).

httpс://bg.wikipedia.org/wiki/Рихард_Вагнер


Wagner - Ride Of The Valkyries:


Hatshepsut

Лоенгрин

http://chitanka.info/text/8501/31

Голяма романтична опера в три действия (четири картини)

Либрето Рихард Вагнер

ДЕЙСТВУВАЩИ ЛИЦА:

Хайнрих Птицелов, германски крал — бас
Лоенгрин — тенор
Елза фон Брабант — сопран
Херцог Готфрид — без пеене
Фридрих фон Телрамунд, брабантски граф — баритон
Ортруда, негова жена — сопран
Кралски глашатай — бас
Четирима брабантски рицари — тенори, баси
Четирима пажове — сопрани, алти
Саксонски и тюрингски графове, рицари и дворяни, брабантски графове и рицари, придворни дами, пажове, войни, васали, мъже, жени, прислуга.

Действието се развива в град Антверпен през първата половина на X в.

ИСТОРИЯ НА ТВОРБАТА

При създаването на либретото на ,,Танхойзер" Рихард Вагнер попада на легендата за Лоенгрин и тогава у него се ражда идеята за написването на операта ,,Лоенгрин". Но към осъществяване на идеята си Вагнер пристъпва след четири години, тъй като е бил зает с работа над ,,Танхойзер". Първия вариант на либретото на ,,Лоенгрин" композиторът завършва на 19 ноември 1845 г., а работата над музиката започва около една година по-късно.

Вагнер проучва детайлно старинните саги за Лоенгрия, както и легендите, известни под името ,,лебедови". В тях се разказва за рицари, които идват на помощ на девойки с лодките си, теглени от лебеди. В немската литература има множество произведения с подобен сюжет. Сред първоизточниците на съдържанието на ,,Лоенгрин" е една поема от средновековния рицар-поет Волфрам фон Ешенбах. Освен това авторът е използувал и известната приказка на братя Грим ,,Лебедовият рицар", както и един средновековен ръкопис, издаден през 1813 г. под името ,,Баварският Лоенгрин".

Процесът на създаването на музиката на ,,Лоенгрин" наподобява написването на ,,Танхойзер". Вагнер започва от третото действие, над което работи около шест месеца (завършва го през март 1847 г.), после написва първото за много къс срок — по-малко от месец, и накрая създава второто действие. След това композира въведението*, което носи датата 28 август 1847 г. Оркестрацията на операта е завършена в края на март 1848 г.

,,Лоенгрин" е приета в репертоара на Дрезденската опера, където Вагнер е диригент, но революционните събития попречват за нейното изпълнение. В тях взима участие и Вагнер и след потушаването им емигрира. Изпълнението на операта в Дрезден става невъзможно. Премиерата е във Ваймар на 28 август 1850 г. под диригентството на Лист, на когото е посветена творбата. Композиторът не присъствува на представлението, тъй като е в изгнание в Швейцария.

В Софийската народна опера ,,Лоенгрин" е поставена през 1934 г. под диригентството на М. М. Златин и в сценична реализация на режисьора Драган Кърджиев.

СЪДЪРЖАНИЕ

На брега на река Шелда край Антверпен. Крал Хайнрих Птицелов призовава брабантските рицари да обединят силите си и заедно да тръгнат срещу врага. Обаче това не е толкова лесно — между тях съществуват раздори. Граф Фридрих фон Телрамунд разказва причината за тях и моли Хайнрих да се намеси. Преди смъртта си брабантският херцог е оставил на граф Фридрих дъщеря си Елза и сина си Готфрид. Неочаквано обаче малкият Готфрид изчезнал безследно. Фридрих е убеден, че Елза е погубила нарочно братчето си, за да стане пълна господарка на Брабант. Крал Хайнрих е възмутен и решава да накаже Елза за нейното престъпление. Той нарежда да я повикат. Граф Фридрих и неговата жена Ортруда повтарят обвиненията си пред девойката. Но Елза не им отговаря, а разказва своя сън — един красив рицар щял да дойде да й помогне. Кралят е развълнуван — нима тази девойка е извършила толкова тежко престъпление. И тогава той решава: нека в честен дуел да се реши дали е виновна или не. Фридрих заявява, че ще се бие с всеки усъмнил се в казаното от него и жена му Ортруда. Глашатаят високо обявява решението, но никой от рицарите не излиза в защита на Елза. В този миг се появява лодка, теглена от лебед. В лодката стои млад и красив рицар. Той отпраща лебеда и застава до Елза. Това е Лоенгрин. Той ще се дуелира при две условия: ако победи, Елза да му стане вярна съпруга и никога да не го пита как се казва и откъде е дошъл. Като в полусън Елза произнася исканата клетва. Лоенгрин я притиска до гърдите си и изважда меча. Още след първите удари Фридрих е победен. Лоенгрин се смилява и не го убива. За да изкупи вината си, Фридрих фон Телрамунд трябва да напусне тези земи.

В крепостта Антверпен. През нощта Фридрих и жена му Ортруда стоят на стълбите на катедралата. Те са облечени във вехти дрехи. На разсъмване трябва да тръгнат. Фридрих обвинява Ортруда, че го е подвела с подозренията си срещу Елза. Ортруда не може да се примири със станалото и злобно подиграва мъжа си за неговото малодушие. Тя го убеждава, че непознатият рицар е свързан с нечисти сили. Ако не е така, защо трябва да крие името си. Това успокоява Фридрих — значи той не е победен в честен бой, а с помощта на магия. У него кипва желание за мъст. На балкона се появява Елза. Със смирен глас Ортруда започва да я моли да прекара живота си при нея, като обещава да й служи вярно и честно. Добрата и наивна Елза, трогната от сълзите на Ортруда, обещава да изпълни молбата й. Ортруда горещо й благодари. Тя също й мисли доброто. Нека Елза внимава с непознатия рицар. Да научи името му и откъде е, за да предотврати евентуална измяна. Но девойката не се съмнява в любимия си. Тя отговаря с достойнство на подмятанията и се прибира. Развиделява се. Всички са готови за сватбата. Това озлобява още повече Ортруда. С подигравателен глас тя извиква, че годеницата не знае дори как се казва бъдещият й мъж. От своя страна Фридрих уверява всички, че рицарят го е победил с измама. Помагали са му нечисти сили. Но Лоенгрин спокойно отговаря, че за името му може да го пита само Елза. Тя обаче е дала клетва и той не се съмнява, че ще я удържи. Съмнението се прокрадва в Елза, но тя го преодолява и сватбената процесия влиза в катедралата. В стаята на Елза и Лоенгрин. След сватбата двамата възторжено разкриват чувствата си. Но съмнението отново е обхванало Елза. Как да се обръща към своя любим? Тя не може да се овладее и изплаква болката си. В този миг се чува шум. В стаята влиза Фридрих, придружен от група заговорници. Те се хвърлят срещу Лоенгрин. Елза успява да подаде меча на своя любим и той с един удар убива Фридрих. Другите заговорници избягват. Но победата не радва Лоенгрин. Краят на щастието на влюбените е настъпил.

Отново на брега на Шелда. Ранно утро. Рицарите се стягат за решителния бой срещу врага. Задава се траурна процесия — рицари носят убития Фридрих фон Телрамунд, а след тях върви тъжната Елза. До крал Хайнрих приближава Лоенгрин и разказва как е бил нападнат от Фридрих. След това рицарят съобщава, че Елза е престъпила клетвата си и той вече не може да остане в Брабант. Момъкът вече няма защо да пази в тайна името си — казва се Лоенгрин и е син на владетеля на свети Граал. Неговото призвание е да помага на хората, но само ако те му вярват. Сега той трябва да ги напусне. Напразно кралят и Елза го молят да остане. В реката се появява лодката, теглена от лебед. Лоенгрин се разделя с любимата си, подава й пръстена и своя меч. Нека това оръжие в ръцете на новия херцог, младия Готфрид, да помогне за величието на родината. От тълпата се чува подигравателният смях на Ортруда: Готфрид никога няма да се върне, защото самата тя го е превърнала в лебед. Но магиите на Ортруда са безсилни пред рицаря на свети Граал. Лоенгрин освобождава лебеда от лодката и птицата се гмурва във водата. От реката излиза прекрасен момък — това е Готфрид. Когато го вижда, Ортруда пада мъртва. Лоенгрин влиза в лодката и тя отплува. Отчаяна, Елза умира. Водите на Шелда отвеждат завинаги тъжния Лоенгрин ...

МУЗИКА

,,Лоенгрин" заслужено си е извоювала славата на най-висша изява на немския романтичен дух в оперното творчество. На обаятелните старинни саги Вагнер е придал подчертана драматична трактовка. Поради това ,,Лоенгрин" не е чисто легендарна рицарско-романтична опера, а музикална драма. В последната си опера ,,Парсифал" композиторът отново ее връща към средновековните легенди за рицарите на Граал. Обаче докато в ,,Лоенгрин" Вагнер разрешава и свръхестествените явления в реалистичен аспект, в последната си музикална драма той им придава символично-мистична окраска.

В операта ,,Лоенгрин" Вагнер още повече подчертава ролята на лайтмотивите. Те са ярки, кратки и много изразителни. Броят им е доста голям и те се разделят на групи. Съществено място заемат лайтмотивите на положителните герои — Лоенгрин и Елза (трите лайтмотива на ,,Лоенгрин" са познати под името ,,лайтмотивите на Граал"), както и ,,рицарският", ,,на лебеда" и др. Втората група мотиви са на отрицателните герои и играят роля на контрадействие. Лайтмотивите от третата група са свързани с по-отвлечени понятия като ,,лайтмотив на забранения въпрос", на ,,възмездието" и пр. Всяка група лайтмотиви има и общи показатели. Например първата група е с по-мека мелодична линия и е наситена с по-голяма емоционалност; втората група се отличава с дисониращи интервали и е мрачна по характер; третата група пък е някак сурова, с подчертана ритмичност.

Рихард Вагнер достига до по-различна изява на мелодиката и музиката на ,,Лоенгрин". Той смята (както в миналото Глук), че мелодията трябва да произлиза от интонационното движение на художествената реч и че не може да има разлика между декламационните и напевните фрази. Ето защо тук той се стреми да пише по друг начин. Сам Вагнер дава следното обяснение за това: ,,Моята декламация е вече пеене, а моето пеене трябва да бъде съвършена декламация." Ролята на оркестъра също така става по-съществена, отколкото в предишните му музикално-сценични творби.

,,Лоенгрин" започва с оркестрово въведение, което замества обширната увертюра на създадените преди това опери. Отличителните черти на главните герои са набелязани още преди двамата да се появят. Елза не е започнала своя разказ, когато музиката зазвучава с такава искреност и поетичност, че слушателят вече вярва в невинността на девойката. Интересна и вълнуваща е голямата сцена на раздялата на Лоенгрин с лебеда. Краят на първото действие е изпълнен с възторжени чувства.

Второто действие започва с музика, силно контрастна на финала на предишното. С проникновение са обрисувани коварните планове на двамата отрицателни герои. После музиката отново зазвучава жизнерадостно. Специално внимание заслужават битовите сцени. Малката ария на Елза, в която тя се обръща към вятъра, е наситена със светли чувства. Тържественото сватбено шествие е прекъснато от яростните призиви на Ортруда към боговете. С приближаването на края на действието напрежението нараства все повече и повече. Финалната сцена е забележителният квинтет с хора.

В двете картини на третото действие се достига до кулминацията и развръзката на драмата. Неговото въведение пресъздава сватбеното тържество. Сватбеният хор е един от най-популярните епизоди в цялото произведение, а големият дует на Елза и Лоенгрин е връх на задълбочена психологическа обрисовка у Вагнер. Оркестровата интермедия е изградена върху фанфарния лайтмотив на крал Хайнрих. Признанието на Лоенгрин е сред най-вълнуващите моменти във втората картина. В трагичния край на операта прозвучава светлият лайтмотив на Лоенгрин, който е използуван и в началото на встъплението.

Бележки:
* Дотук всички оркестрови въведения на оперите си Вагнер нарича увертюра, а от ,,Лоенгрин" нататък повечето назовава въведение — форшпил.