• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 
Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.

07 December 2019, 09:51:30

Login with username, password and session length

Theme Selector





Recent

Members
  • Total Members: 55
  • Latest: dhp
Stats
  • Total Posts: 10986
  • Total Topics: 1188
  • Online Today: 201
  • Online Ever: 322
  • (05 December 2019, 07:02:22)
Users Online
Users: 0
Guests: 173
Total: 173

Украйна създава църква, независима от руската

Started by Hatshepsut, 15 December 2018, 14:52:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hatshepsut

Украйна създава църква, независима от руската


Украинският президент Петро Порошенко с Вселенския патриарх Вартоломей

Украйна днес ще се състои "обединителен събор", с който ще доведе до църква, независима от Московската патриаршия.

Това е последната крачка към създаванено на нова църква, която ще се самоуправлява, ще е административно независима и канонично равна с Руската патриаршия. На събора ще бъде избран и нейният предстоятел.

През октомври Вселенската патриаршия призна правото на Украйна да има независима църква, след като президентът Петро Порошенко се бе обърнал към нея с искане Украйна да получи свидетелство за автокефалия.

В резултат Московската патриаршия прекъсна общение с Вселенската и обяви процеса за нелегитимен, а руски медии писаха, че може да бъдат завзети светини в Украйна като предпазна мярка.


Поне три църкви

В Украйна има не по-малко от три православни църкви. Една от тях, Украинската автокефална православна църква (УАПЦ), е създадена през 1921 г., но забранена по време на Сталин през 1930 г. Оцелява чрез диаспората и се връща в Украйна през 1990 г.

Две години по-късно неуспешен опит за сливане със съществуващата православна йерархия създаде нова църква, наречена Украинска православна църква - Киевска патриаршия (УПЦ-КП). Съпротива обаче имаше и от двете страни: мнозина в УАПЦ отказаха да се присъединят, защото гледаха на сегашната православна йерархия като на опетнена от КГБ.

Руската църква се трансформира в Украинска православна църква - Московска патриаршия (УПЦ-МП).


"Живеят в тъмнина"

Тя няма да участва в събора. Синодът а УПЦ-МЦ обяви, че патриарх Вартоломей няма право да свиква каквито и да било събрания в Украйна, а съборът няма да има никаква канонична и юридическа сила. Наскоро патриарх Кирил заяви, че хората зад отделянето на църквата "говорят за светлина, но живеят в тъмнина" и говорят с "ненавист".

Според украински медии се очаква патриарх Вартоломей да предаде Томоса (свидетелството) за независимост на украинската църква на 6 януари 2019 г. Преди това в същия ден в Истанбул трябва да има Божествена литургия, която заедно да отслужат Вселенският патриарх и предстоятелят на местната църква.

Уставът, който ще бъде изработен, ползва като отправна точка предложение на Вселенския патриарх, казва прессекретарят на УПЦ-КП, цитиран от "Интерфакс".


Какво се променя

Украинската църква ще е напълно административно независима от Московската патриаршия, но ще остане част от единната Вселенска църква. Ще може да има самостоятелни контакти с други църкви. Вероятното ѝ официално име ще е Автокефална православна църква в Украйна (АПЦУ), но за вътрешна употреба ще може да се използват и други имена, например Украинска православна църква.

По информация на "РБК Украйна", която цитира източници, свързани с процеса по предоставяне на автокефалия, тя ще може самостоятелно да признава светини на своя територия и да получава миро от Вселенския патриарх.

Последният, смятан за "пръв между равни" в православния свят, ще е последна инстанция по спорни въпроси.

Новата църква ще може да решава самостоятелно въпроси, например свързани с тайнствата, с богослужебния език (един от претендентите предлага украинският да стане основен, но отделните енории може да запазят като основни църковнославянския, руския и румънския) и с църковния календар.

От УПЦ (МП) Украйна вероятно ще настоява само да промени името си и да стане Руска православна църква.

https://www.dnevnik.bg/sviat/2018/12/15/3361883_ukraina_suzdava_nezavisima_curkva_dnes/

Hatshepsut

В Киев събор решава бъдещето на Украинската църква


В украинския манастирски комплекс "Света София" (Софийски Собор) започна събор, който се очаква да определени създаването на Автокефална православна църква в Украйна, да утвърди нейния Устав и да избере предстоятел, съобщи украинската агенция УНИАН.

Очаква се заедно с Киевския патриарх от УПЦ да присъстват и 42 архиерея, а с тях и по един свещеник и мирянин, общо 126 делегати.

От Укрианската автокефална православна църква (УАПЦ) потвърдиха участие на 12 епископа и всеки ще води със себе си и епископ и мирянин, което означава 36 делегати.От Московската патриаршия потвърдиха участие на 10 епископа и всеки от тях със свещеник имирянин, общо 30 души.

По предварителни данни на Екзарха на Вселенския патриарх, в събора ще участват общо 64 архиерея, 64 свещеника, 64 мирянина - общо 192 участника на Обединителния събор.

Припомняме, на 11 октомври в резултат на заседанието на Синода на Константинополския патриарх бе обнародвано решение, в което се казва, че Вселенския патриарх продължава процедурата за предоставяне на автокефалия на Украинската църква.

Тогава бе обявено, че се отменя писмо на Синода от 1686 г., според което Киевската митропиля попада под юрисдикцията на Москва, възстановява каноничния статус на предстоятеля на УПЦ Киевския патриарх, патриарх на Киев и цяла Руско-Украинска църква Филарет и предстоятеля на Украинската автокефална православна църква Макарий.

На 3 ноември президентът на Украйна Петро Порошенко и вселенския патриарх Вартоломей подписаха споразумение за сътрудничество и взаимодействие между Украйна и Вселенския патриарх.

На 29 ноември Вселенският патриарх утвърди проект на устав на Украинската църква, който ще бъде предоставен за томос за автокефалия.

Пред news.bg специалисти по църковно право уточниха, че този томос е по-скоро за учредяване на самостоятелна поместна православна църква. След това ще трябва да се регулира нейният кононичен статус - дали е автономна или автокефална.
Това ще зависи от устава, който ще се състави и приеме от църковния събор на новата структура

В единия случай се утвърждава избрания първойерарх от друга инстанция, която го определя и назначава като предстоятел. При автокефалия епископите сами си избират първия между тях- архиепископ или патриарх и ги интронизират без да се нуждаят от съгласие и одобрение от върховна юрисдикция на църква-майка.

Други условия за автокефалия са дали другите автокефални църкви ще я признаят за такава, дали ще влязат в църковно и евхаристийно общение с нейните епископи и клирици и дали и как ще бъде вписана в диптиха на каноничните автокефални църкви, за да бъде споменаван нейния предстоятел от другите патриарси по време на Литургия.

https://news.bg/int-politics/v-kiev-sabor-reshava-badeshteto-na-ukrainskata-tsarkva.html

Panzerfaust

Време беше, просто беше смешно над 40 млн. украинци да нямат право на собствена църква.

Hatshepsut

Обединителният събор в Киев избра за предстоятел на новата Украинска църква митрополит Епифаний (Думенко)


Днес в храма ,,Св. Софѝя Киевска" в украинската столица се състоя обединителният събор, под председателството на митрополита на Франция Емануил от Вселенска патриаршия. От двете му страни на президиума присъстваха президентът на Украйна Петро Порошенко и предстоятелят на т. нар. Украинска патриаршия Филарет (Денисенко). Той присъстваше на събора без инсигниите на патриарх, само с черна скуфия, т. е. без характерната бяла шапка, тъй като за Вселенска патриаршия той има ранг на митрополит без катедра. На президиума бяха и двамата екзарси на Вселенска патриаршия в Киев архиеп. Даниил и еп. Иларион, както и предстоятелят на досегашната Украинска автокефална църква Макарий. От Украинската православна църква (Московска патриаршия) сред председателстващите беше Виницки митр. Симеон, който беше заявил предварително своето участие в събора. Присъстваше и още един йерарх на Вселенска патриаршия - Адриануполски митр. Амфилохий, патриаршески екзарх в Гърция.

В началото на събора президентът Петро Порошенко се обърна към делегатите - епископи, свещеници и миряни, с думите: ,,Обръщам се непосредствено към вас - участниците в събора, църковни архиереи. Върху вас лежи колосална отговорност. Държавата направи всичко, което можеше за създаването на независима от Москва църква. Сега от вас и само от вас зависи бъдещето на Украйна, бъдещето на нашата нация, нашата свобода, нашата държавна и духовна независимост от Русия".

На първи тур на избора за предстоятел бяха излъчени трима архиереи - Переяслав-Хмелницки митр. Епифаний (Думенко) от ръководената досега от Филарет (Денисенко) Киевска патриаршия, Виницки митр. Симеон (УПЦ-МП) и Волински митр. Михаил. Митр. Епифаний (Думенко) е на 39 години, бил е ректор на Киевската православна духовна академия. На втория тур на избора право на глас са имали само епископите - митр. Епифаний е получил 37 гласа, а митр. Симеон - 29 гласа.

Митр. Филарет (Денисенко) получи титлата ,,почетен патриарх на обединената Църква в Украйна", която ще носи пожизнено, т. е. такава титла няма да носи никой друг след него и няма да има официален статут в автокефалната Църква в Украйна. Според устава тя ще се нарича не ,,Украинска църква", а Православна църква в Украйна, както е гръцката традиция.

Новоизбраният предстоятел ще носи титлата Киевски митрополит. Той направи обръщение към събралите се близо 10 хиляди вярващи пред храма ,,Св. Софѝя", като заяви, че вратите на новата църква са отворени за всички архиереи, клирици и вярващи в страната. Очаква се Вселенският патриарх да връчи Томос за автокефалия на новоизбрания Киевски митрополит Епифаний в началото на януари.

От УПЦ-МП заявиха, че тези техни ариереи, които са взели участие в събора, вече нямат отношения към УПЦ-МП. Все още няма официална информация за състава на събора, своето участие официално обявиха само Виницки митр. Симеон и Переяслав-Хмелницки и Вишневски митр. Александър (Драбинко).

Официално комюнике от събора все още не е разпространено.

https://dveri.bg/u6f9a

Panzerfaust

Ръководството на НФСБ поздрави президента на Украйна Петро Порошенко
Националният изпълнителен комитет на Национален фронт за спасение на България (НФСБ) изпрати поздравителен адрес до Петро Порошенко. Чрез него НФСБ поздравява православните християни в Украйна с провеждането на Обединителния събор и създаването на Автокефална Поместна Православна Църква в Украйна.

"Изразяваме искрената ни надежда, че този свещен акт ще донесе единство и ще укрепи вярата и сплотеността на христолюбивия народ на независима Украйна, достойна част от който са и стотиците хиляди люде с български етнически произход, чиито интереси украинската държава и Вие лично се ангажирахте да защитавате.

Ние, българите, в миналото също извървяхме дълъг път, съпроводен с много трудности и борба, за да възстановим незаконно отнетата автокефалия на Светата Българска Православна Църква.

И нас плашеха със схизма и отлъчване, и при нас външни сили, водени само от своите имперски интереси, се опитаха да използват Вярата, Църквата и отделни свещенослужители за натиск и репресии.

Православният български народ и достойните негови свещеници и архиереи устояха и защитиха Светата БПЦ. Сигурни сме, че същото ще се случи и в Украйна!" - се казва в текста, подписан от лидера на НФСБ Валери Симеонов и неговите заместници Валентин Касабов, Данчо Хаджиев и Борис Ячев.
http://www.desant.net/show-news/47945?fbclid=IwAR1HflC-1XEPV9M8w9nD70VBfZ-GWIG5JYF15IWxABFJYHogn5us_qFpY3E

Hatshepsut

Църковният събор и установяването на новата църква в Киев


Митрополит Киевски и на цяла Украйна Епифаний

На 15 декември, 2018 г., под председателството на митрополита на Франция Емануил (Вселенска патриаршия) се проведе в Киев църковен събор, на който се обединиха епископи от три църковни юрисдикции - Украинска православна църква - Киевска патриаршия (УПЦ КП), Украинска автономна православна църква (УАПЦ) и Украинска православна църква - Московска патриаршия (УПЦ МП). От първите две юрисдикции се присъединиха всички епископи, докато от последната се присъединиха само двама епископи - Виницки митрополит Симеон, както и Переяслав-Хмелницки и Вишневски митрополит Александър (Драбинко) - въпреки че участие бяха заявили 11 епископи от близо стотината такива към тази църква към Московската патриаршия. На събора беше избран за митрополит на Киев и предстоятел на новата църква Переяслав-Хмелницкият митрополит Епифаний (Думенко). Той е на 39 години, роден е в с. Волково, Одеска област, завършил е с отличие Философския факултет в Атинския университет (Гърция), и е ръкоположен за епископ през 2009 г., след което е работил и като ректор на духовно училище. В Украйна е известен с активната си милосърдна дейност във фронтовите области и с хуманитарните грижи за войската в трудните моменти от началото на конфликта.

 
По време на събора направи впечатление недопускането да изтече информация от заседанията. Също така изборът на митрополит Епифаний не беше предопределен. Далеч по-утвърдени фаворити бяха митрополит Симеон от УПЦ-МП и митрополит Михаил от УПЦ-КП. Само можем да гадаем защо съборът на епископите се спря на епископ Епифаний. Неговата млада възраст, макар и под традиционно възприетата за предстоятел на поместна църква, е важен елемент от дистанцирането от зависимостите на епископата от бившите съветски служби за сигурност. Несъмнено и образователната му квалификация в Гърция е изиграла роля. Доброто му име сред народа също не е за подценяване. Въз основа на постигнатото от този събор, на 6 януари, 2019 г., Вселенският патриарх Вартоломей ще връчи томос за автокефалия на новоизбрания предстоятел по време на мирното му посещение в Константинопол, така както канонът повелява. Първото посещение на предстоятел на поместна църква съгласно канона би следвало да е при предстоятеля на Църквата-майка - Константинополската, където той да се представи и да получи документ за своите правомощия от ръцете на Вселенския патриарх. Епифаний получи покана от патриарх Вартоломей веднага след избирането си.

 
Неучастието обаче на огромна част от епископите от УПЦ-МП на този обединителен събор несъмнено подкопава неговия авторитет, без обаче да го обезсмисля. Малко преди събора Св. Синод на РПЦ заплаши, че всеки от нейните епископи в Украйна, участвал на този събор, ще бъде отлъчен. Така и стана на 17 декември, 2018 г., с двамата участвали нейни представители. Несъмнено влиянието на РПЦ и РФ сред украинските епископи е достатъчно голямо, за да ги възпре от обединение с останалите въпреки желанието на голяма част от вярващите в страната. Онова обаче, което отслабва позицията на РПЦ при отхвърлянето на Събора в Киев, е именно едно нейно решение от преди два месеца - да прекрати евхаристийното си общение с Вселенската патриаршия. Това лишава нейните клирици и миряни от възможност да посещават и участват в църковни служби не само в самия Константинопол, но и в Атон, а след като гръкоезичните църкви засвидетелстваха безрезервна подкрепа към Вселенската патриаршия, това самоограничение на РПЦ се разпростря и върху Светите Земи. Така куриозно се оказа, че след решението на РПЦ нейните служители са много по-изолирани от свещенослужителите на новата църква в Киев.

 
Що се отнася до титула на новия предстоятел той е ,,Митрополит на Киев и на цяла Украйна", а титулът на поместната църква - ,,Православна църква в Украйна". И двата титула са богословски издържани и избягват каквито и да е националистически асоциации. Онова обаче, което веднага беше подето от медии не само в РФ, но и в България, е насмешливият тон защо тази църква не е ,,патриаршия". Първото, което трябва да се изясни, е, че в славянската традиция титулът ,,митрополит" стои по ранг над титула ,,архиепископ" (обратно на гръцката традиция), а титулът ,,епископ" стои под този на архиепископа. Така титулът ,,Митрополит на Киев и на цяла Украйна" е равнопоставен на ,,Архиепископ" в гръцката традиция (по която е ориентирана и титулатурата в БПЦ). Що се отнася до титула ,,патриарх", той е много специален и се предоставя трудно. Изискват се особено активни църковни дейности, мисия и образование, както и несъмнено исторически приноси. Освен древните пет патриаршии - Рим, Константинопол, Александрия, Антиохия и Йерусалим - от средновековието насетне са възведени още четири по чест, като титулатурата им е била уравнена с тази на древните архиепископии. Що се отнася до Римската, то тя се е обособила в друга църква след 1054 г.

 
Така се оказва, че всъщност Вселенската патриаршия възстанови древния титул на Киевската митрополия, а на 6 януари предстои на й предостави църковна независимост. При това положение обаче остава въпросът с епархиите на РПЦ на територията на Украйна. Според православния канон те не би следвало да функционират към друга църква, освен към поместната Украинска църква, но според секуларното законодателство, диктувано от Западния свят - в лицето на ЕС и САЩ, на които Украйна разчита за своето стабилизиране - правителството в Киев не може да забрани тяхното функциониране. Така се оказва, че РПЦ, за да продължи да функционира в Украйна, разчита на Европейския съд за правата на човека, който иначе РФ постоянно се опитва да атакува и обезсмисля. Дори преди почти две десетилетия голямата гордост на РПЦ - един документ наречен ,,Социална концепция на РПЦ" - имплицитно отрече човешките права, а публичната риторика на нейния предстоятел патриарх Кирил от неговото избиране насетне постоянно отрича съществуването на универсални човешки права, а либералните западни ценности не един път са били обявявани от него за ,,сатанински". Също така РПЦ ще се налага да разчита и на преговорите на Украйна с ЕС, при които несъмнено ще бъдат поставени на масата правата на всички малцинствени общности, включително и на общностите, които държат да останат в РПЦ.  Така, куриозно, но факт РПЦ ще разчита на присъединяването на Украйна към ЕС, за да остане да съществува със своите епархии на нейна територия.

 
Оттук нататък, след получаването на томоса за автокефалия в Киев, остава въпросът кой друг ще признае новата църква. Със сигурност гръкоезичните църкви и румънската ще влезнат веднага в общение с епископата в Киев. Зависимите в по-голяма степен от РПЦ църкви няма да го направят веднага. По канон обаче те не са длъжни да се произнасят с изрично признаване на тази църква, тъй като тя е получила томос от Вселенската патриаршия и практически тя не се нуждае от допълнително признаване или потвърждаване на съществуването си от други църкви. Така и синодите на стоящите в близост до РПЦ църкви няма да бъдат поставени в неудобно положение да гласуват решения, които биха ги конфронтирали с някоя от страните.

 
Трайните последствия от тези събития обаче засягат пряко претенцията на Москва да играе ролята на ,,център на православието". Несъмнено в публичното пространство извън РФ тази теза вече няма никаква стойност, а епископата на РПЦ в Украйна ще се наложи да разчита на Европейската комисия и на Бюрото за човешки и религиозни права при Държавния департамент на САЩ, за да запази позиции в тази страна.

http://bulgariaanalytica.org/2018/12/18/carkovniq-sabor-i-ustanoviavaneto-na-novata-carkva-v-kiev/

Hatshepsut

Историческо решение: Гръцката православна църква призна официално новата Украинска църква


Гръцкият архиепископ Йероним и украинският митрополит Епифаний

Йерархията на Гръцката православна църква обяви днес, че признава автокефаността на новата Православна църква на Украйна и потвърждава, че даването на автокефалия е привилегия единствено на Вселенския патриарх и не подлежи на коментар от останалите православни църкви. Решението е взето след заседание на Свещената йерархия на Гръцката православна църква, в което участват повече от 90 владици.
Така гърците стават първата Православна  църква признала автокефалията на Украйна и независимостта й от Московскака патрирашия.
Според източници на Външно министерство на Гърция очакванията са  най-скоро време всички гръкоезични църкви - Александрийска, Йеросалимска, Кипърска и Албанска патриаршии да признаят томоса на патриарх Вартоломей.

Това историческо решение отново поставя пред БПЦ въпроса -  като покръстители на славянския свят, отново ли ще играем ролята на руски слуги или ще заемем достойното място, което ни се полага.
Гръцкото решение идва само ден след като от нашата страна си замина митрополит Иларион Алфеев, вторият човек в Московската патриаршия, който заминавайки си от България предупреди нагло, че тези които признаят самозваната според него Украинска църква, ще бъдат в евхаристийно разделение с Москва.

https://faktor.bg/bg/articles/vyara-i-demoni-istorichesko-reshenie-gratskata-pravoslavna-tsarkva-prizna-ofitsialno-novata-ukrainska-tsarkva