• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 
Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.

05 April 2020, 04:16:50

Login with username, password and session length

Top Posters

Hatshepsut
10375 Posts

Шишман
1460 Posts

Panzerfaust
288 Posts

Лина
242 Posts

Theme Select





thumbnail
Members
Stats
  • Total Posts: 13019
  • Total Topics: 1236
  • Online Today: 41
  • Online Ever: 420
  • (13 January 2020, 09:02:13)
Users Online
Users: 0
Guests: 39
Total: 39

avatar_Hatshepsut

Български народни песни

Started by Hatshepsut, 24 July 2018, 06:24:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cekupamasekirata

Анита Христова Трифонова sekirata cekupama изпълнява "Заблеяло ми е агънце"

На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

cekupamasekirata

Анита Христова Трифонова sekirata cekupama изпълнява  северняшката народна песен"Мама Елка буди"

На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

cekupamasekirata

Анита Христова Трифонова sekirata cekupama

изпълнява народната песен "Каня се, Куне моме у вас да додем"

На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

cekupamasekirata

Анита Христова  Трифонова sekirata cekupama изпълнява родопската народна песен "Глава ли те боли, сино мой"?

На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

cekupamasekirata

Анита Христова Трифонова изпълнява народната песен "Кадъно кадънчице"



sekirata Kaduno kadunchice
На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

cekupamasekirata

Анита Христова Трифонова изпълнява народната песен "Изгуби си Жеко булката"







На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

Hatshepsut

Рада мама думаше

Рада мама думаше:
- Мамо, мила мамо! /2

Пусни мене мале ле,
за вода да ида /2

За вода да ида мамо,
на трите бунара /2

Там се сбират мале ле,
дор трима юнака /2

Първи юнак мале ле,
със сабя френгия /2

Той ми иска мале ле,
вода да напие /2

Втори юнак мале ле,
със чифте пищови /2

Той ми иска мале ле,
китка да ми вземе /2

Трети юнак мале ле,
със байряк в ръцете /2

Той ме иска мале ле,
либе да му стана /2

Изпълнява Иван Пановски:


Hatshepsut

Стрелчанска народна песен пази спомена за Левски


Факсимиле от легендарното тефтерче на Левски свидетелства, че при някое от посещенията си в Стрелча
той е похарчил за себе си и за коня си 18 гроша (четвърти ред)

Смятаният за най-верен негов съратник Генчо Динчев Джумайов издава мемоари, с които съхранява историята

Стрелчанска народна песен пази спомена на местните хора за Левски. В текста се споменават характерни за градчето (тогава – село) топоними, което кара специалистите да смятат, че авторът е стрелчанин, макар да е неизвестен досега, както при повечето произведения от народното ни творчество. Говори се, например, за Динчов камък – и досега местност в околностите на селището носи това име. Както и за храма ,,Св. Архангел Михаил", който и до днес се именува така, казва уредничката в Историческия музей Надя Романкова.
Тя разказва, че именно след среща с Левски стрелчани тръгват по пътя на революционната борба. Той посещава няколко пъти селото.
Първото му идване е през 1869 на 22 май, когато отсяда в хана на Недельо Сапунджиев (Дели Дело, както го наричат турците), разказва Романкова. Тогава Апостола се среща с някои от по- будните стрелчани и посещава училището, представяйки се като кандидат за учител на мястото на болния по това време Поликарп Чуклев. По идея на Левски през 1871 г. в Стрелча е създадено читалището.
На 29 октомври 1871 г. Апостола посещава отново селото и това посещение остава паметно за стрелчани – тогава е създаден революционния комитет и 7 души полагат клетва пред него: Дело Стойнов, свещеник Бойчо Петров, Рашко Гуджев, Марин Ангелов, Ганчо Гелеменов, Ганчо Чиширанов и Филип Чиширанов. Това идване на Левски в Стрелча е последното, за което се знае.
За първата си среща с Апостола разказва Генчо Динчев Джумайов (стрелчанин, който живее в Елешница, един от най- близките съратници на Левски, доживял до 1934 година) в своите мемоари:
,,Един ден аз като се връщах от Пловдив по обичаят ни, отбих се у моя бае Иван в Царацово и той на драго сърце ми каза ,,Добре че дойде, защото е тук Левски!!" И начаса той (Левски) излезе под сайванта, гдето си работеше бае Иван и се поздравихме.Доста се разговаряхме , даде ни наставления как да работим и да се приготовляваме за общо въстание. Левски беше облечен с потури, контош, пояс - кажи го цял перущенчанин. Аз постоях там един два часа и си тръгнах. Видях у него един револвер с 10 патрона и един калач, отдоле с барут се пълнеше. И като направихме сбогом ми каза: ,,Аз съм навсякъде и никъде- така ще знаете и в случай на нужда ще казвате , че комитетът ни е навсякъде и никъде...".
В музея пазят още една ценна реликва - факсимиле от легендарното тефтерче на Апостола свидетелства, че при някое от посещенията си в Стрелча той е похарчил за себе си и за коня си 18 гроша.
През 1873 г. Васил Левски тръгва по безсмъртния път към бесилото. А стрелчани запазват светлия му образ в сърцата си и създават една от най- хубавите песни за Апостола ,,Река се назад не връща".
Текстът на песента е открит през 1973 г. от местния историк Илия Бояджиев и ръководителката на българския исторически архив г-жа Тилева, която предоставя на изследователя и необработения архив на стрелчанския деец Константин Балтов. Авторът на песента не е известен, но със сигурност трябва да го търсим сред певците от стрелчанския край, тъй като в песента името на селото, името на храма ,,Св. Архангел Михаил" , както и името на местността ,,Динчов камък" са автентични. Песента е публикувана за първи път във вестник ,,Литературен фронт" през 1976 г. по повод на 100-годишнината от Априлското въстание.
През 2008 година излиза и неин запис в изпълнение на Славка Калчева. До момента се смята, че той е единствен. Самият текст в оригинала си е имал разлики, но неголеми, разказва още Романкова. Вероятно незначителните промени по него са нанесени за да може да се изпее.


А ето и нейния текст:


Где се е чуло, видяло
калугер расо да хвърли,
Стара планина да хване
и башкомита да стане.
Телялин вика из Стрелча.
" От Стамбул хабер пристигна:
Папазкомита кой хване,
папаза - асланкомита,
главата му да отсече
и в Стамбул града занесе.
Султана ще му хариже
седем кесии жълтици,
осмата - дребен маргарит
и Фатме ханъм за юсте
от султанските хареми."
Наело се е стрелчанче -
Мустафа младо татарче,
папазкомита да хване,
главата му да отсече
и на султана поднесе,
скъпи дарове да вземе.
Майка му кротко думаше,
майка му - вяра българска:
- Мустафа, чедо хубаво,
Мустафа, чедо галено,
не се наемай, Мустафа,
башкомитата да гониш
из стрелчанските балкани,
из копривщенските букаци,
из панагюрски кории.
Че стрелчани са комити,
комити, върли душмани
на турци и на татари.
Тебе ще, синко, убият,
мене ще жива заровят.
Недей си губи младостта,
башкомитата да гониш,
да гониш, още да ловиш.
Грях голям, чедо, ще сториш
пред бога и пред аллаха.
Запомни думи майчини:
небе се с ръка не хваща,
слънце се с уста не гаси,
вятър се с въже не връзва
море - с лъжица не суши,
река се назад не връща
и башкомита не хваща.
Мустафа майка не слуша.
Скита Мустафа, лута се,
губи се цяла година
по села и по паланки,
по гори и по балкани
папазкомита да хване.
Ала го нигде не видя.
В неделя рано сутринта
Левски си кротко пееше
във стрелчанската черкова,
черквата "Свети Архангел"
и се на бога молеше
за здраве и за берекет.
Мустафа мъртъв лежеше
на Динчов камик в дерето,
без глава, още без ръце,
със девет рани на гърди.
Над него майка плачеше,
плачеше и нареждаше:
- Мустафа, чедо хубаво,
нали ти мама думаше:
не се наемай, Мустафа,
папазкомита да гониш,
че стрелчани са душмани
на турци и на татари.
Тебе ще, синко, убият,
мене ще жива заровят.
Защо ме, чедо, не слуша?


Славка Калчева - Песен за Апостола

cekupamasekirata



Хумористична народна песен "Мерак" изпълнява Анита Христова Трифонова sekiarta cekupama

За любов при стари хора, нима е забранено и защо дори  като шега, хумор? Докога ще се гледа на старите хора като НА ПЪТНИЦИ ...дори под моя стих-"ОКОЛО МЕН ВОДА" Росица Копукова  пусна коментар,ЧЕ ми било времето да умирам. И не само...

Човек предполага, БОГ РАЗПОЛАГА"

sekirata Merak

На злобата ще се изсмея във очите,
на разни там присъди и обиди,
защото съм високо в висините
и никой мен не може да ме съди!

САМО БОГ МОЖЕ ДА МЕ СЪДИ!

А.Х.Т. cekupama sekirata
sekirata cekupama

Hatshepsut

Сбирайте се моме

Сбирайте се моме на седенкю, ле-ле,
да кълнемо момковото макьо

Сва момчета ойдоше-дойдоше, ле-ле,
а мой момко ойде, а не дойде

- Черна горо, речи му да дойде, ле-ле
- Рекла бих му, но га не познавам

- Черна горо, он е многу личен, ле-ле,
он си носи чизме до колена,

Он си носи чизме до колена, ле-ле,
остра сабя, сабя до рамена...

Изпълнява Лиляна Галевска:


Hatshepsut

Жерувна в огън гореше

Жерувна в огън гореше,
във Котел хуро играят
на Бърдукьова поляна

Момити баш приминени
със атлазяни* елеци,
със дженфезяни фустани

Инджето покрай ходяше
и си на Гочу думаше:
- Бре, Гочо, жерувнянино!

Бре, Гочо, жерувнянино,
отде са влазя във Котел,
де са по-рядко табите*?

Гочо на Индже думаше:
- Бре, Индже, Индже войводо,
бре, Индже, Индже войводо!

В Котел се лесно не влазя,
чи са си сербез* хората
и са нагъсто табите

На всяка табя по гайда,
по гайда, още по тъпан,
по гайда, още по тъпан

На грънчерьовите порти -
две гайди и два тъпана,
не ша та пуснат да влезиш

*атлазени = копринени
*табя = укрепление
*сербез = дързък, своеволен, енергичен, юначен, смел

Изпълнява Иван Кремов:


Hatshepsut

Имала майка, гледала

Имала майка, гледала
едничък сина Стояна,
бързала да го ожени,
докато войник не иде

- Я слушай, синко Стояне,
по-скоро да са ожениш,
добра невеста да вземеш,
на мен отмена оставиш

Изпълнява Маргарита Бецинска:


Hatshepsut

Мама на Стоян думаше

Мама на Стоян думаше:
- Стояне, синко Стояне,
я иди в гора зилена,

във кадъняна мерия*,
във Асанова кория*,
шаре ми агне донеси

Шаро ми агне донеси,
гостите да си нагостим,
гостите - млади хайдути

*мерия = мера, общинска земя за пасище
*кория = малка гора

Изпълнява Ойка Пенева:


Hatshepsut

Мъри Радо, бела Радо

Мъри Радо, бела Радо,
сама ли си, дома ли си,
сама ли си, дома ли си,
слези мене да отвориш

Сама ли си, дома ли си,
слези мене да отвориш
вашите порти чемширяни,
чемширяни и шеряни

И сама съм, и дома съм,
ала тебе не познавам,
ала тебе не познавам,
ни от де си, ни каков си

Мъри Радо, бела Радо,
лелин ти съм Трендафилчу,
лелин ти съм Трендафилчу,
леля ти мъ й проводила

Лелин ти съм Трендафилчу,
леля ти мъ й проводила,
да та водя зълва да си,
зълва да си, девер да съм

Изпълнява Радка Кушлева:


Hatshepsut

Султан на Кольо думаше

Султан на Кольо думаше:
- Кольо льо, грамотниче ле,
Кольо льо, грамотниче ле,
тебе ти, Кольо, не мяза
с криво орало да ореш,
дълга копраля* да носиш

Тебе ти мяза, Кольо льо,
алкушяк вестник да носиш
с половин кило чер пискюл
Кольо на султан думаше:
- Аз ще се, султан, потурча,
ако ми, султан, харижеш*,

ако ми, султан, харижеш
твоите петтях харема
със твойте бели ханъмки
и Султан Селим джамийка
със дванайсито викала,
с тринайсет златни кандила

*копраля = остен и копраля са дървени прътове, обикновено завършващи с метално острие, с които се подкарва впрегатният добитък. Остенът е по-къс от копралята и е повече за ежедневна употреба, докато копралята е по-дълга и се употребява главно при оран или когато животните са повече от две (четири или повече).
*харижеш = подариш

Изпълнява Янка Георгиева:


Similar topics (5)