• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 
Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.

04 June 2020, 03:33:59

Login with username, password and session length

Top Posters

Hatshepsut
10671 Posts

Шишман
2087 Posts

Panzerfaust
374 Posts

Лина
307 Posts

Theme Select





thumbnail
Members
  • Total Members: 86
  • Latest: fsbfan1
Stats
  • Total Posts: 14461
  • Total Topics: 1251
  • Online Today: 125
  • Online Ever: 420
  • (13 January 2020, 09:02:13)
Users Online
Users: 0
Guests: 15
Total: 15

avatar_Лина

За ранното детско развитие

Started by Лина, 22 March 2020, 22:41:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Panzerfaust

Quote from: Лина on 26 March 2020, 13:45:10Да, да започна такава тема беше лоша идея, все пак тук шестват основно простотията и религиозния фанатизъм и няма място за друго. Извинявам се, за което. Няма да я продължавам.
Темата е чудесна и е от помощ на много родители и бъдещи родители. Не забравяй, че освен от нас се чете и от много гости на форума.
Не виждам причина да спираш...

Шишман

Quote from: Hatshepsut on 26 March 2020, 18:34:58Моята позиция, която съм заявявал е, че национализмът не трябва да се смесва или обвързва с християндемокрацията и консерватизма. Това са различни политически течения.
Апък мислех че национализма по начало е консервативен, обаче май не е така.

Шишман

Quote from: Panzerfaust on 26 March 2020, 20:03:06Темата е чудесна и е от помощ на много родители и бъдещи родители. Не забравяй, че освен от нас се чете и от много гости на форума.
Не виждам причина да спираш...
Ще я продължим ние.

Лина

Смущението не идва от евентуална ,,консервативност", а подмяна на моята лична идея, която не цели читателя да трупа негативизъм, а да намери възможност или идея. Отчитайки, че Шишман не може да се въздържа от коментари не на място, точно това би станало.
Добре де, ще опитаме.

Шишман

Quote from: Лина on 28 March 2020, 19:51:17Смущението не идва от евентуална ,,консервативност", а подмяна на моята лична идея, която не цели читателя да трупа негативизъм, а да намери възможност или идея. Отчитайки, че Шишман не може да се въздържа от коментари не на място, точно това би станало.
Добре де, ще опитаме.

Трудно ми е да ти угодя и да запея нео-либерални песни, а и не искам.

Hatshepsut

Темата е важна и полезна и не трябва да се политизира, в нея няма никакъв неолиберализъм (неолиберализмът включва джендър-идеологията, политическата коректност и мултикултурализма).
Така че занапред се придържайте към темата, коментари, които не са по същество не са желателни  C:-)

Шишман

Quote from: Hatshepsut on 29 March 2020, 08:05:30Темата е важна и полезна и не трябва да се политизира, в нея няма никакъв неолиберализъм (неолиберализмът включва джендър-идеологията, политическата коректност и мултикултурализма).
Така че занапред се придържайте към темата, коментари, които не са по същество не са желателни  C:-)
Аз не я политизирам, понеже нито съм за Русия, нито против нея. Нео-либерализма не е само джендър глупости, а доста тъпотии въедени вече на запад. Соросоизма също е нео-либералиъм.

Лина

29 March 2020, 18:40:10 #22 Last Edit: 13 April 2020, 23:24:35 by Лина
АЗ – ПРОСТРАНСТВО – ВРЕМЕ
Основни за езиковото развитие
    Преходът от еднословното изказване към двусловните комбинации в зависимост от скоростта на езиково развитие се случва към 12-24 месец.
Познаването на имената на обектите от околния свят не е достатъчно условие за предаване на прецизна информация.
Двусловните комбинации обикновено започват със съществителни и думи-действия . По принцип децата с нормално развитие в тази възраст са наясно със идеята за собственото си тяло, къде се намира то в пространството, къде се намират обектите, а оттам спонтанно усвояват елементите, които представят пространството в речта "тук", ,,там", ,,това","горе","долу", "вътре", ,,вън". Овладяването им се постига между 20-ия и 26-ия месец.  Овладяването на по-сложните предлози и наречия се учат през целия предучилищен период и в края му трябва да са овладени. Благодарение на тези думи за връзка става възможен прехода от простото към разширеното и сложно изречение.
Във възрастта след 3-та (може и по-рано, но не се изисква) годинки децата започват да използват  и отношенията ,,пред" и ,,зад".
Овладяването на пространствените посоки започва към 20 месец и приключва в основни линии към 7 година, когато трябва адекватно да се използват всички наречия и предлози.
    Овладяването на идеята за самия себе си и пространството са сравнително лесни, тъй като са по-нагледни.
Много по- сложен е въпроса със времето, а без неговите аналози в езика не може да се разгърне речта на детето след 4 годишна възраст. Няма как да се осмисли връзката между събитията без идеята за времето.
В края на третата година при повечето деца се появяват основните темпорални значения като ,,сега", ,,тогава", ,,вчера", ,,днес", ,,утре", които в началото са свръхгенерализирани. Под ,,вчера" детето може да има предвид всяко събитие случило се преди този момент. Рамката на нормата за тези понятия е широка от 2 до 4 годишна възраст.
Повечето родители започват обучението на децата в най – проста последователност. Детето след 2 г.в. научава чрез картинки и в реално време кое е ден и кое е нощ. Чрез серия картинки кое е сутрин, обед, вечер. Нормално повечето деца започват след третата година да разбират вчера, днес и утре ускорено, ако родителите често сеерират събитията ,,Вчера бяхме на градина, днес почиваме, а утре ще ходим на цирк".
Един достъпен начин за изследване на способността за сеериране на времето е представен от теста на  Ducret & Saadi (2008). Четиригодишните деца са попитани:
1/ на колко години си? (94 % отговарят правилно)
2/ на колко ще станеш на следващия си рожден ден? (32% отговарят правилно)
3/ на колко години си станал на миналия си рожден ден? (18% отговарят правилно)
Резултатите не показват проблеми със идеята за числата, всъщност малките деца много лесно схващат идеята за аритметиката и количественото натрупване. Резултатите показват минимални умения за подреждане на събитията в тази възраст. Отделно тези въпроси ги има в теста за първи клас, което показва, че според специалистите на седем годишна възраст това умение трябва да е затвърдено.
    Обучението върви заедно за пространството, времето, количеството, големината, скоростта, защото те имат обща, генерализирана невронална база в мозъка, както и обща репрезентация. Изоставането в развитието на който и да е от тези аспекти, неминуемо ще води да изоставане и по отношение на другите.
Значи основни задачи за децата от 2-4 години е да се научат: схемата на собственото тяло, позиционирането му в пространството, на другите обекти също (употреба на основни предлози) , въвеждане на понятията за време. Логично е виждането, че ако детето не усвои тези знания няма да използва местоимения, няма да може да разгърне речта си, няма да може да разказва и преразказва.
    Овладяването на абстрактните понятия до голяма степен зависи от качеството на зрителните репрезентации и на способността на детето да си служи с аналогии. Тях може да усвои от речта на другите чрез сравнения ,,сладък като мед","сладолед студен като лед" и т.н. Основните типове връзки за сходства са по форма, структура , функция , материал, разположение, цвят, размер. Приема се, че този процес (абстаркцията) достига завършека си към 12-годишна възраст. 


    Детето на 5-годишна възраст трябва да използва около или над 3000 думи. Възрастните индивиди употребяваме между 35 000 и 50 000 думи в зависимост от интелекта и паметта си. А хора с повече от две професии ако включат и професионалния си речник може да надхвърлят 50 000 думи в речника си.
Това са норми, които по различни причини може да не са постигнати. Четенето на приказки е много важно за езиковото развитие на детето. Все пак има родители, които споделят, че децата им не желаят да слушат приказки. Може би има три основни хипотези за това:
1/ детето не усвоява езика както трябва и не разбира речта. Естествено ако Вие знаете само 30-40 думи на френски и Ви сложа на едно столче, за да Ви чета приказка, няма да имате голямо желание да ме слушате. С подобряване на разбирането това ще се промени.
2/ детето е хиперактивно или с нарушено внимание, или и двете. Поради това му е трудно да се фокусира и да проявява търпение. Смята се, че моторната хиперактивност намалява след седмата година.
3/ у детето няма изграден навик.
 Каквато и да е причината не спирайте да опитвате да въведете детето във света на приказките чрез книжки с много картинки. Може да заведете детето на куклен театър. Е, първото посещение може да е фиаско, но трябва всичко да се опита. Включително домашен театър у дома с участието на всички членове на семейството.




    Всички деца имат своеобразен темп на развитие – повечето отговарят на нормите, за това те съществуват. У някои деца уменията се формират по-бавно без това да е критично за развитието им. Има го и обратното, но повечето от децата с изпреварващо развитие стигайки пубертета губят тази си напредничевост.  Важното е детето да не прескача цели стадии от своето развитие , т е. да не пропусне цял еволюционен етап. Вярно е че не случайно съществуват сензитивни периоди в които едно умение трябва да се развие, но ако по независещи от вас причини това не е възможно поне трябва да следвате хода на обичайното развитие. В този случай вместо за 3-9 месеца ще са нужни 3-4 години, за да се постигне желания резултат било то по отношение на възприятията, езика или уменията.
    Целта на занятието, в което родителя отделя тенденциозно внимание на детето си с цел обучение не е да се прекъсне връзката между детето и родителя. Обучението не трябва да е на всяка цена или с цената на детската психика. Ако по някакви причини не можете да влезете в игровия модел на обучение, ако детето не желае да ви възприеме като такъв вид авторитет и това е пречка да формирате навика за ,,Специални игри" два пъти на ден по 20 мин., то потърсете помощ. Може би в обкръжението или семейството ви има човек, който може да влезе в тази роля и после вие да поемете щафетата. Важното е да се формира навик във детето, както се казва ,,изгради навик, изкови съдба".

Лина


ДИСПРАКСИЯ
Направих хубав файл за диспраксията, но не мога да го намеря. Стана като лафа ,,Направих ти торта, но я изядох". По принцип детската тромавост и непохватност, разгледани като относително самостоятелно състояние (извън синдромокомплекса на ДЦП и други тежки заболявания) не е болка за умиране, но е пречка пред възможността на детето да реализира потенциала си на 100% както в обучението, така и в желани спортни или игрови дейности. Отделно може да е повод за постоянни нападки от страна на родител, ако не е запознат със същността на проблема.


,, Праксисът е перцептивно-моторна и когнитивна висша корова функция за придобити чрез обучение сложни автоматизирани двигателни навици и умения."

В ежедневието си диспраксичните деца имат проблеми с храненето – трудно преминават към твърда храна, дъвчат бавно, дълго задържат храната в устата си, трудно държат прибори за хранене, трудно формират културно – хигиенни навици. (Тук автора посочва и липса на умение за самостоятелно изплакване на устата, поради слабо развити мускули на бузите и езика. То или веднага преглъща водата, или я излива обратно. Предполагам, че ако едно дете има такива проблеми то трябва да бъде прегледано от добър невролог и да се обърне внимание на говорното му развитие) Трудности при обличане, събличане, закопчаване, връзване на обувки, навиване на ръкави и пр.
В игровите дейности: несръчност при прегъване, рязане, лепене (тук се има предвид дето над 5-6-7г., а не дете което няма опит с такъв вид дейности); липса на интерес към конструктивни игри; трудности при спорт, който изисква равновесие, страх от люлки, колелета;  липса на чувство за музика и такт при танци и гимнастика; неумения за скачане на един крак. Нарушения както на грубата, така и на фината моторика.
В училищната дейност: късно развитие на рисувателните умения, на писането, на смятането, геометрията; трудности при манипулиране с молив, острилка, гумичка; трудности при чертането на права линия, неспазване на форми и размери.



Ще препиша няколко теории представящи първичните дисфункции при диспраксията.
Теория на Jean Ayres (ерготерапевт и доктор по невронауки). Тя предлага хипотеза за нарушение на сензорната интеграция (вестибуларна, проприоцептивна и тактилна), чийто главен резултат е непълноценната координация като причина за диспраксията. Проблемът на диспраксичното дете в този случай се ситуира в рамките на концептуализацията.  (Вероятно става въпрос за идеята за самото движение)
Теория на Deborah Dewey (медик, невропедиатър) Авторката приема наличието на един единствен дефицит – този на символната концептуализация на жеста.
Теория на Michele Mazeau (медик, функционален рехабилитатор) тя приема, че по причина на лезии или церебрални дисфункции конституирането на менталните ,,карти" (за действие) при някои деца е само частично или дефектно. Детето трябва да прикрие тази липса на способности за глобално планиране чрез поредица от последователни движения и употреба на волеви стратегии, контролирани съзнателно, които се проявяват като бавна реализация – несръчна, дисхармонична и скъпо струваща в когнитивен план.
Теория на Degas&Gerard дефинират три типа:
нарушение на моторната координация без засягане на менталните структури;
трудности в структурирането на пространството;
нарушения на изпълнителния контрол на жеста;

Фази на праксиса
Идейна фаза: това е фазата, при която се активират менталните ,,карти" ( за действие), наричани още ментални схеми, когнитивни карти, репрезентации на жеста. Концептуализацията е в пряка зависимост от ранните умения за манипулиране и целево използване на предметите.

Фаза на  планирането: тя изисква ясна представа за пространството и времето. Може да бъде нарушена както заради дезориентацията, така и заради нарушение на темпоралността – напр. последователността.

Фаза на изпълнението изисква: регулиране на позата; прецизност в работата на мускулите агонисти и антагонисти (участващите в противоположните движения); контрол върху посоката/ направлението и амплитудата на движението; прилагане на определена мускулна сила, необходима за реализирането на отделното движение.

Обикновено съвкупността от тези съставния части на движението се автоматизират естествено, рано  и прогресивно във вид на програма.

Трудно ми е да предположа какво би помогнало най – много при диспраксия.  Може би важно значение биха имали бавни, превключващи движения, множество повторения. Много двигателна имитация човек до човек, човек срещу човек. Множество дейности, които да се извършват с ръцете и пръстите.Вероятно родител би се справим и сам, ако се въоръжи с достатъчно търпение и креативност.




Интересно е дали въпреки леката неврологична основа на диспраксията, ако все пак детето като малко получава много и адекватни стимули за развитие би преодоляло проблема, независимо дали касае идеята или самото движение?


https://www.medicalnewstoday.com/articles/151951





Лина

17 April 2020, 23:07:40 #24 Last Edit: 17 April 2020, 23:09:44 by Лина
ВЕЛИКДЕНСКИ СТИХЧЕТА

Чук-чук, яйчице,
Имаш ли си сърчице?
Знаеш ли какво е то,
Нови дрехи и палто?

Вижда ли ме целий ден
Как си ходя пременен?
Чук-чук, яйчице,
Ако имаш сърчице,

Да му кажеш, нека знай,
Днеска цял ден се играй,
А тез шарени яйца
Са за всичките деца.

Чук-чук, яйчице,
Със сварено сърчице,
Чуло ли си блага вест:
Бог Исус възкръсна днес!

Дора Габе

****
Чук! Чук! Яйчице,
нарисувах ти лице.
Със странички червени,
със очички зелени
и с носленце лилаво,
да ми бъдеш най - здраво!

Дора Габе







****



    
    Станаха рано децата
    да боядисват яйцата.
    Мама боите размива,
    всекиму в канче налива.

   
    Любка червената иска,
    Пешко за синята писка.
    Гого се вдига на пръсти,
    жълтата грабна чевръсто.

    Най-подир за Лиляна
    само зелена остана.
    Мама им сложи яйцата
    и посъветва децата:

    — Умни и мирни бъдете,
    дрехите чисти пазете!
    Но щом тя навънка излезе,
    дяволът сякаш че влезе:

    Пешко катурна боята
    право на Любка в полата.
    Тя запищя и с яйцето
    шибна го силно в лицето.

    Гого при тях се завтече,
    но си белята навлече —
    двамата, кой където свари
    нему яда си стовари.

    Бутнаха маси, столове,
    цапаха бузи, носове,
    викна да плаче Лиляна,
    цяло в зелено заляна...

    Мама отвори вратата
    и що да види горката:
    изпотрошени яйцата,
    вапсани цели децата!
                Елисавета Багряна



Шишман

Моя юнак тука го възпитавам по старият български модел на българщината: и се развива, много добре.
Слага си маски, знае как да заколи мечетата- реже им гърлата, може  да ги наръга в корема и да ги бие. Знае да върти нож и сабя и с лява и дяна ръка - како повече от това. Като падне, не го лигавим, а яде лек бой по стар български обичай. Тия дни си беше ударил някъде крака и не смееше да куца да не му се караме. Знае да прави и борцови мостове на глава, без да се придържа с ръце. От няколко дена го уча да се кръсти по православно, но напредва бавно, ама напредва. С жена ми се шегувам че ако ислямска държава го видят веднага ще искат да го откраднат.

Лина

23 April 2020, 21:19:21 #26 Last Edit: 23 April 2020, 21:22:16 by Лина
Замечательно, наистина




Идеите на старите педагогически школи

Педагогиката на Монтесори
Мария Монтесори е италиански педагог и лекар. Тя е първата жена лекар, получила диплома в Римския университет (по онова време не се толерирало жените да са образовани). Като лекар, тя работила с умствено изостанали деца. Създала методи (на базата на трудовете на известни френски психолози), с помощта на които децата с отклонения започнали да се обслужват сами, да говорят, да четат, да смятат. Този "корекционен" метод станал универсален - и за здрави деца. Идеята е следната – саморазвитие подходяща среда: Деца на 2-3 г. са обкръжени от предмети за опознаване на света около тях. В детските градини, работещи по системата на Монтесори, учителката е помощник на децата, а не надзирател. Към нея винаги може да се обърнеш за съвет, да попиташ за нещо което не разбираш. Самата обстановка подбужда детето да разкрие своите възможности. Помещението се дели на няколко функционални зони и детето само избира с какво да се занимава.
Според Монтесори възрастните "обедняват" света на детето, като го лишават от ежедневни елементарни дейности: почистване, приготвяне на храна, миене на съдове. А точно този тип "скучна" работа е приказно интересна за малкото дете.
Още нещо характерно за Монтесори е че групите (в градините) са умишлено разновъзрастови. Обяснението е следното: малкото дете, може да запита по-голямото дете, а по-голямото – отговаря не само за себе си. Има теория че най-добре дете се учи от друго дете, а не от възрастен.
С математиката децата се запознават, нижейки мъниста, с азбуката – чрез картонени букви.
Системата на Монтесори е една от най-разпространените в света. Самата Мария Монтесори пише много ръководства, подготвя много последователи-учители, комплектова и описва различен тип ситуационни развиващи игри.



Методът на Глен Доман
Със своя метод Глен Доман твърди че може да направи от абсолютно всяко дете гений. Според него, най-добрия учител на детето е майката. Тя трябва да се занимава активно с детето си още от самото раждане. Ако знае чужди езици – да му говори, макар й то да не е усвоило още родния си, да го запознае с всичко на света – ботаника, география, история и т.н. Винаги, където и когато е с детето си, майката трябва да му разказва нещо интересно. Например, разхождайки се виждат куче, майката трябва да обясни на деттео че има различни породи кучета (и да ги изброи), че "куче" на латински е "канис", а английски "dog".
Важен пункт в метода на Доман е физическото развитие. Децата трябва да започнат да се занимават с гимнастика от възможно най-ранна възраст.
Енциклопедичните данни се изобразяват на серии тематични картончета и се показват бързо на детето. Например 10 картончета - "чайка", "пясък", "море", "сол", "водорасли", "клон", "гора", "липа", "ягода", "кора" се показват за по 2 секунди всяко и се обявява силно на глас какво има на тях.
За да се научи детето да чете, отново се правят картончета, от бял картон и червен флумастер се написват думи. Показват се по 9 картончета за минута. След което от серията се маха една, а се слага нова на нейно място. Така се научава детето да чете. Разбира се показвайки картончето – трябва отново ясно да се прочете написаната дума. Абсолютно по същия начин се учи детето и на смятане – върху бели картончета се слагат червени точки и се обявява силно колко точки има на всяко.
Методът на Глен Доман представя детето като компютър, а майката трябва бит по бит да налива и да пълни с информация безкрайно големия харддиск, който първите години работи на високи скорости, но с течение на времето – забавя, до окончателното му спиране около 6-7 г. на детето.
Методът е тежък, труден, но много резултатен. Между впрочем създаден отново за деца с отклонения, след няколко години се превръща в универсален метод (и за здрави деца).

Сега тези карти са познати, но за времето си са били новаторски. Отделно днес знаем, че системата чрез която децата научават целите думи като "КОТКА", "АПТЕКА" не е точно четене. Поне не аналитико - синтетично четене, буква към буква и сричка към сричка . Отделно при някои нарушения може да е запазена способността да се разпознае цялата дума като конструкция, а да не може да се прочете буква по буква, ако разбъркаме буквите.

Обучение по метода на Сесил Лупан

Сесил Лупан е белгийска актриса. Премествайки се да живее в САЩ, по него време е и млада майка. Започва да се интересува от метода на Глен Доман. Прилага го върху двете си дъщери, като го видоизменя. Тя се ръководи не от стриктна програма за придобиване на знания, а от емоционалната страна на развитието и обучението на детето. При Доман – всичко е строго разчертано ден по ден, час по час, информацията се подава на порции на точно определено време, без излишни въпроси и обяснения. Сесил Лупан прави само седмични програми и ако случайно част от тях не се изпълнят – ненаученото остава за другата седмица. Доман наблюдава и работи с много деца. При него нещата са лишени от всякаква емоционалност и чувства. Той прави интересна забележка че детските играчки са вредни и са измислени, за да има с какво да се занимават децата и да оставят за известно време възрастните на спокойствие. Сесил Лупан напомня че децата имат освен мозък и сърце и душа. Тя съветва да говорим, да обясняваме на детето си, да намираме време да отговаряме на въпросите му, да насърчаваме творческото в него.



Валдорфска педагогика
Рудолф Щайнер е немски философ и педагог, родоначалник на антропософията (наука за човешката мъдрост). Той е категорично против ранното развитие на детето – то трябва да се остави колкото се може по-дълго (поне до 7-та си година) в собствения си свят.
Валдорфските детски градини са нестандартни: столчетата и масите са от дърво, играчките са от естествени материали. Според тази теория "мъртвите" играчки, т.е. тези от пластмаса не зареждат с жизнена сила, а точно обратното – отнемат я. За това се играе само със саморъчно направени кукли, примитивни (неукрасени) дървени кончета. Възпитателките във валдорфските детски градини се занимават с нетрадиционни неща, изпълняват ролята на майка-домакиня: нижат мъниста, шият кукли, готвят, режат плодове и зеленчуци за общата храна. Децата от време на време оставят куклите и отиват да помогнат на възрастните. Заедно отглеждат зеленчуци, правят собственоръчно хляб, при възможност (наличие на двор) отглеждат коза или агне.
Във валдорфските детски градини групите са смесени - деца на различни възрасти. Идеята е малките да се учат от големите, подражавайки им. С много настроение и подготовка се празнуват всякакви празници, включително и измислени.


Възпитание по Никитин

Според Никитин – не дадете ли на детето си знания и умения до 3 г, вие не развивате самоличността на малкия човек.
Отначало децата, а после и внуците на Никитин изпробват метода му за ранно развитие на детските способности. Благодарение на него, те стават по-съобразителни и по-внимателни. С помощта на кубчета, таблици, логически задачи детето се учи на понятия като време, температура. включително и сложни понятия като обем.
Важен пункт при Никитин е не само обучението, но и физическата подготовка на детето. Децата се обличат леко, хранят се с леки ястия. От самото раждане на детето стаята където ще живее се "преобразява" със спортни приспособления. Например в къщата на Никитин имало цяла спортна стая с лост, 6 стоманени тръби, "лиани", въже, халки. И седемте деца на Никитин започвали да използват съоръженията едва ли не от пелени. Освен това – те бягали по снега.
Основното при Никитин е свободното развитие на детето. Никакви специални тренировки и уроци. Децата се занимават толкова, колкото си искат и с каквото си искат. Но родителите са навсякъде с децата си – участват в игрите им, състезават се с тях, хвалят ги.

Кубовете на Зайцев

Най-лесния и бърз начин да научиш детето си да чете е с кубчетата на Зайцев. Те са интересни и необикновени за децата – на тях са написани срички, а това е единицата на езика според Зайцев. Кубчетата също "разговарят" – всеки куб има свой мелодичен тон. Децата се научават да четат по срички почти моментално. Освен кубчетата, в пълния набор на Зайцев има и таблици с комбинации, които се поставят на стена. За съжаление, учебните комплекти на Зайцев не се продават в България, но вие може сами да си изработите от такива, каквито се продават по магазините, като ги облепите с цветна хартия и надпишете със срички. Моята дъщеря (на 2,5 г.) веднага ги хареса.
Заниманията по Зайцев са кратки: 20-25 минути. Децата са в непринудена обстановка (седят, лежат, ходят). Дават им се всички кубчета, за да се ориентират още в самото начало по цвят и размер.


Фребел и неговата система

Това е най-старата система, от преди близо 2 века. Името на Фребел се свързва с първите детски градини. Разбира се преди това също е имало, но там са преподавали само религия и подготовка за тежък физически труд, тък като по него време децата са работели, за да се издържат. Градината на Фребел е първата, която предлага на децата почти съвременно педагогическо обучение. Фребел учи децата чрез игри. Той изработва набор от играчки, стимулира децата да пеят, да слушат приказки, да се занимават с оригами, с пъзели. Учебното пособие, което прави е комплект от 20 елемента. С негова помощ, той задържа вниманието на децата, тъй като комплекта е така измислен, че с него могат да се правят огромен брой различни комбинации. Цялата серия от 20 елемента се дели на 2. От 1 до 10 са различни предмети, които се намират в кутийки. С тях могат да се правят всякакви комбинации. След като детето се наиграе – ги прибира обратно по местата, в кутийките им. Втората част от комплекта – от 11 до 20 са заниманията (занаятите) – шиене, оригами, моделиране на глина и т.н.

Шишман

  Помислете над това

______________________________



Лина



                                                                ЕЗИК И РЕЧ

Език
– универсална мозъчна способност за ползване на определени сигнали, чрез които се предава, респективно получава някаква информация. При човека кодовите знаци са много по-многобройни отколкото при животните.

Реч – трансформация на езиковите кодове във материални, физически сигнали.

Зоната отговорна за човешката реч /зоната на Брока, БПоле 44/ е започнала своята тясна специализация преди 75хил.-100хил. години. Благодарение на езика и речта, ние хората сме получили възможност да развием втора сигнална система и за разлика от животните да надграждаме концепциите си за стимулите от предметите и явленията в околния свят. 
Речта се реализира като говорима или писмена.

Говор – той е инструментална проява на речевата дейност и представлява високо организирано и автоматизирано умение.

След раждането продължава бурното физическо, физиологическо и психическо развитие на детето. Създават се материалните предпоставки за овладяване на езика. Развиват се говорните органи. Това са предпоставки за овладяване на говора. Главна характеристика на този период е подготовката на детето – физическа, физиологическа и психологическа – за овладяване на езика като знакова система. Периодизацията на езиково - говорното развитие:
1.   Подготвителен етап;
2.   Период за овладяване на думата;
3.   Период за овладяване на изречението:
3.1   Период за овладяване на основните грам.структури на езика
3.2   Период на завършване процеса на овладяване разговорно – битовата реч, формиране на вътрешна реч и овладяване на сложните грам.форми на езика.
4.   Период на по – нататъшно усъвършенстване на езика.
    Гукането и лепетът са физиологически компоненти на първия етап. Към края на периода /година, година и месец-два/ детето владее гласните звукове, устните, устно – зъбните и задноезичните съгласни.  Звукове, които се появяват са Ъ А О У И Е П Б М Т' Д' Н' К Г Х Ф В. Развитата способност за подражание довежда до първата сричка. Сричката е база за преход към овладяване на първите думи и предпоставка за преход към следващия период.
    Периода за овладяване на думата при повечето деца започва към края или малко след навършването на годинката. Устно – зъбните съгласни се включат във фонетическата система на езика и започва овладяването на предноезичните съгласни. Овладяват се по-сложни сричкови структури. Разширява се морфологическият състав. Разбирането доминира, но постепенно намалява относителния му дял. Появяват се: П' Б' М' С' Ц' Т Д Дз' З' Н К' Г' Х' Ф' В' Л'
    Периодът на овладяване на изречението започва скоро след появата на първите думи.  До края на втората годинка детето овладява простото изречение. Започват опити за употреба на прости разширени и сложни изречения.  Поява на звукове през третата до четвъртата година: С Ц Дз З
От 3 до 5 години. Граматизацията е качествената страна на процеса на овладяване на изречението. Фонетическият състав е попълнен с малки изключения. Лексиката трябва да е богата. Детето овладява активно грам. категории и синтактическото изразяване  на грам.значения. Формира се вътрешната реч, овладяват се  сложните грам.форми и разговорно – битовият език. Появяващи се звуци: Ш Ч Дж Ж                           Р Л
Формирането на езика и развитието на говора е сложен процес на овладяване на фонетическия състав, лексиката, граматическият строеж и прозодиката. Индивидуалните вариации са обективна реалност. Анализът на формирането им показва, че всяка страна на езика се развива относително самостоятелно в рамките на единния процес на овладяване на езика и говора.

Междузъбното произношение и носовото озвучаване на съгласните звукове е патологично независимо от възрастта, в която се появяват.  Всяка трайна задръжка в овладяването на звуковете на определен етап или отклоняването от поредността на появяване на различните звуци може да е проблем.


Шишман

Ето ви един пример. Не знае да говори много, не иска да брои и т.н. но като беше на две години наби всички деца  градинката до 6 годишна възраст. Даже съм го виждал да бие и дете на 7г. с една пластмасова тухла и онова се беше ужасило. Възпитанието му започна на 2 месеца  тренировки по борба. Та така трябва да се учат децата.
п.п. за това е наречен и Митьо Халата, защото е като хала
_______________