• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 
Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.

07 July 2020, 18:32:02

Login with username, password and session length

Top Posters

Hatshepsut
10919 Posts

Шишман
2577 Posts

Panzerfaust
444 Posts

Лина
417 Posts

Theme Select





thumbnail
Members
Stats
  • Total Posts: 15793
  • Total Topics: 1262
  • Online Today: 38
  • Online Ever: 420
  • (13 January 2020, 09:02:13)
Users Online
Users: 2
Guests: 25
Total: 27

Митрополит Николай Пловдивски

Started by Hatshepsut, 27 September 2019, 16:31:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hatshepsut

27 September 2019, 16:31:24 Last Edit: 27 September 2019, 16:47:51 by Hatshepsut
В стария форум има такава тема, смятам да я пусна и тук. Митрополит Николай е знакова фигура в БПЦ, на мен изключително неприятно впечатление ми правят неговата талибанщина и показен лукс  :devil:


Олигарх дарява Николай с лимузина с № РВ 3737АТ,
да се знае на колко години е станал митрополит



Тази информация е от 2011г.

 "Търговецът в храма" - Пловдивският митрополит Николай забрави (или никога не го е знаел), че трябва да е обединител на българите, а не да сее раздори и разкол, след като по безпрецедентен начин използва национална медия, за да изсипе хули по адрес на лидера на АТАКА Волен Сидеров.

 (Изгонването на търговците от храма, каквото трябва най-сетне да се случи и в България, е епизод от живота на Исус Христос, описан в Евангелията. Една от водещите версии за задържането, процеса и последвалата кръстна смърт и възкресение на нашия Бог е, че те са предизвикани от неговите действия по изгонването на среброменителите и продавачите от храма, б.р.)

 В броя на в. "24 часа" от четвъртък отявленият любител на лукса и парите "дядо" Николай изля в писмо своите "разсъждения" относно критиките на Волен Сидеров за


 слугинажа на висши ръководители на православния клир към

 комунисти,

 чужди емисари и компрометирани политически фигури. Става въпрос за няколко очевадни издънки на духовните водачи на българщината, които бяха порицани не само от лидера на АТАКА, но и от целия народ. Първо, митрополит Николай, който по време на тройната коалиция през 2007 г. пое ръководството на най-голямата и богата епархия в България - Пловдивската на едва 37-годишна възраст, скочи срещу аплодираната от миряните реакция на Сидеров на Великден. Тогава лидерът на АТАКА свали загражденията, с които отците в храм-паметника "Александър Невски" бяха отделили "височайшата" особа Гоце Първанов от стотиците православни българи, дошли да почетат най-светлия празник в християнския календар - Възкресение Христово. Този нехристиянският акт и факта, че НСО залости стотици миряни в храма накара лидера на патриотите след службата да попита свещениците и патриарх Максим на Господ ли служат или на президента. "Владиците се отдалечиха прекалено много от народа", заяви по-късно Сидеров пред Нова тв. И уточни, че "литургия" означава "обществено служене". "Значи да служиш на народа, не на държавния глава, който освен това е комунист-атеист и агент на ДС", категоричен бе лидерът на АТАКА.

 Явно именно споменаването на комунистическата репресивна служба е подразнило извънредно най-вече Николай Пловдивски, предвид неговото минало. Според публикации в медиите споменатият вече "духовен водач" със светско име Николай Методиев Севастиянов дължи шеметната си кариера в църковната йерархия именно на ДС произхода си.


 Баща му бил офицер от службите - барета по времето на Тодор Живков,

 приятел с бивши началници на СДВР, както и с шефове от разузнаването като Бриго Аспарухов. Именно покровителството от страна на комунисти и ченгета изстрелва Николай високо в църковната йерархия на възраст, далеч от наложените от канона разбирания. Спомогнал и фактът, че отецът завършил освен Богословския факултет на СУ и Московската духовна академия. Това обяснява и яростта на Николай към Волен Сидеров, който без страх осветли слугинския маниер на накои свещенослужещи към ДС и неговите метастази, сред които и Гоце Първанов.

 Другият повод за истеричната реакция на Николай срещу Сидеров (не по враговете на християнството, които от години шетат из страната ни), стана несъгласието на лидера на АТАКА на гергьовденската служба в Зографския манастир в Атон да се служи първо на гръцки, а после на български. "Аз лично направих бележка на владиката - Пловдивския митрополит дядо Николай, затова, че в българска църква трябва да се служи на български език", обясни тогава Сидеров. Поклонници, които от години посещават молебена, после разказали на водача на АТАКА, че гръцкият хор пее с предимство, откакто дядо Николай е станал митрополит. Преди това първо е пеел българският, а после са се включвали гърците. Днес гръцкият хор стои от дясната страна на митрополита, а преди българският е стоял там. Волен Сидеров бе част от официалната парламентарна делегация там. За първи път от години насам обаче литийно шествие с чудотворната икона на Св. Георги в Зографския манастир не се състоя. Защото гръцките попове отказаха да си цапат расата, а "дядо" Николай така и не реагира, за да не разгневи чуждоземните отци.

 В писмото си до "24 часа" Николай доста нескопосано се опита да заличи тези гафове с елементарни оправдания - равенство на богослужебните езици, проливният дъжд, валял над Света гора и прочее. Като услужливо забравя как по време на тройната коалиция, когато Румен Петков бе министър на МВР той лично му е слугувал в същия Зографски манастир и му е отварял заключени двери със светини, които са недостъпни за очите на миряните. Сигурно заради това си верноподаничество към Глъвъта в момента Николай разполага с автопарк, достоен за милионери - две БМВ-та и една лимузина.

 Ето от там идва и злобата на Николай, чието "свещено" тяло гравитира все около червени министри, депутати и олигарси. Владиката например, е сред най-личните приятели на Георги Гергов, познат повече като Свинаря на Гоце - олигархът, който сложи ръка на панаира в Пловдив с мощното рамо на тройната коалиция и който е член на Висшия съвет на БСП. През 2007 г.


 Николай получил дар от олигарха - лимузина с

 № РВ 3737 АТ, да се знае на колко години е станал митрополит

 Медиите разкриват и близостта на отеца до бившия депутат от НДСВ Валентин Милтенов, който дарил църковния водач със златен ролекс за няколко десетки хиляди лева (виж карето). Важен момент от битието на Николай Пловдивски е и неговата обвързаност дори с Ахмед Доган. Митрополитът лично забрани на отец Боян Саръев да бъде издигнат за кмет на бастиона на ДПС Кърджали. Неясно по какви причини Саръев не получи позволението на своя началник Пловдивския митрополит и не можа да участва на вота през 2007 г.(историята ни познава случаи, когато духовници са заемали светски постове, например Старозагорският митрополит Панкратий беше избран като депутат във Великото Народно събрание през 1990 г.). Така Николай направи услуга на Доган, защото само покръстителят на Родопите Боян Саръев имаше влиянието да спечели кметския стол извън кандидата на ДПС. След височайшата забрана на владиката кмет на града стана Хасан Азис (в момента разследван от прокуратурата за далавери по Водното огледало).

 На 29 юли 2009 г. пък същият митрополит Николай апелира от амвона на църквата "Св. Петър и Павел" в Пловдив миряните да гласуват за кандидат-депутата от БСП Петър Мутафчиев, разказват очевидци. За него той агитирал и в други пловдивски църкви.

 С такива хора "другарува" Николай, затова и не е чудно, че мрази АТАКА, лидера й, патриотизма и българщината. За което ще го съди и народът, и Господ.


Професор го нарочи за психично болен

 Вестник "Стандарт" в статия от 16 Февруари 2007 пише, че професорът във Философския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" д-р Иван Калчев и отец Камен Бараков са обявили митрополит Николай за психичноболен в ефира на bTV. ("Тази сутрин", 14 февруари 2007 г., 08:30 ч.) Още, че според Богдан Кръстев, президент на фондация "Св. Архангел Михаил", пловдивският владика е бил лекуван в психиатричната болница на 4-и километър в София като младеж. Този факт бил излязъл наяве във връзка със съборена плоча на Васил Левски в църквата "Св. Петка" преди години. Фондацията направила проверка и следите я отвели в клиника "Св. Наум", където се натъкнала на данните за лечение на Николай Севастиянов, бъдещ пловдивски митрополит. В същото предаване Иван Калчев нарича дядо Николай "ултра-консервативен" и "ретрограден."


Подарил 300 дка църковна земя на Свинаря на Гоце

 Свинарят на Гоце Георги Гергов е сложил ръка на летището в Пловдив, писа преди три години в. "Атака". През април 2009 г. олигархът и член на БСП е взел под наем за 50 години 300 дка църковна земя до аеропорта в землището на с. Крумово. Огромният парцел бил осигурен от неговия личен приятел - пловдивският митрополит Николай. Решението е гласувано от Светия синод в отсъствието на митрополита. Според запознати скандалният владика прибегнал до този вид отдаване на църковната земя в полза на Свинаря на Гоце, защото в момента има мораториум върху продажбата на имоти на Българската православна църква. "Иначе Гергов директно щеше да си я купи", категорични са депутати от Пловдив. Не е ясно при какви условия са били дадени тези 300 дка за ползване от олигарха Гергов, който благодарение на приятелството си със президента Георги Първанов стана собственик на Панаирното градче в града под тепетата. Николай създаде специално отличие в епархията си, за да го връчи на Георги Гергов. На 25 ноември 2008 г. Свинарят на Гоце стана първият носител на ордена "Свети апостол Ерм", учреден специално по повода от Пловдивската митрополия с решение от 16 септември същата година.


 Автопаркът на отеца - като

 на мутрите

 Владиката обича да вози светите си телеса не в какви да е коли - трябва да са лускозни, скъпи и набиващи се на очи. Автопаркът, който притежава, е като на мутрите от 90-те години. Николай разполагал с ауди А8, мутренското "кубче" мерцедес G-класа, 2 БМВ-та. С две от лъскавите си возила той се появил преди време и на церемония в Семинарията. Духовническата процесия включвала свръхскоростното БМВ М5 и всъдехода шевролет - и двете с регистрационни табели РВ 3737 (които в КАТ се дават срещу сумата от поне 2 бона). За първи път в семинарията бил гариран и мерцедес G класа. Ръбестите форми на страховития джип се откроявли осезаемо до духовническия баварец.


Десетки хиляди ,,цъкат"

 на ръката на митрополита


 Десетки хиляди лева "цъкат" на ръката на владиката Николай. За никого не е тайна, че митрополитът обича скъпите играчки като луксозни автомобили, маркови часовници от водещи швейцарски производители, както и квалитетно обзавеждане, например "Версаче". Медиите от години се удивляват на все нови и нови придобивки от Николай, които нямат нищо общо с неговия духовен сан, обществено положение или финансови възможности (поне не и официалните). Пример: на 28 октомври 2008 г. отец Николай служи с часовник "Вашерон Константин" с тамплиерски кръст на дясната ръка, пише в. "Експрес". Владиката отслужил водосвет с швейцарското бижу на китката си на откриването на параклис на Медицинския университет. Дядо Николай показа часовника си за първи път на обществено място уж случайно. Вероятно духовникът е забравил да свали "Вашерон"-а си.

 Според майстори часовникари тамплиерският кръст на копчето за нагласяне на времето е като запазена марка на швейцарската фирма. "Вашерон Константин" е втората най-скъпа марка на планетата след "Патек Филип". Разходка из интернет показва, че цените за моделите на марката тръгват от 16 - 17 хиляди щатски долара. За "Malte Dual Time Regulator", с какъвто се сдобил Николай, цените тръгват от над 24 хиляди щатски долара!

 Година по-късно, на 16 септември 2009 г. Николай, който обича да демонстрира безкомпромисна отдаденост на православните ценности, изведнъж показва друго - на откриването на учебната година в семинарията в Пловдив владиката показа перфектни и грижливо подбрани аксесоари под тържествените църковни одежди. Снимки, публикувани в пловдивския вестник "Марица", разкриха, че отецът е окичил ръката си със златен часовник "Ролекс" с позлатени части на каишката, а блестящо бялата му риза е била гарнирана с уникални ръкавели, изработени от майстори ювелири и обсипани със скъпоценни камъни. Часовник от тази марка струва от няколко хиляди до няколко десетки хиляди долара. Каква е цената на копчетата на ризата на духовния пастир, не може да се каже, но едва ли отецът би сложил нещо евтино в съседство със скъпия часовник, коментира Медиапул.

Вестник Атака

Hatshepsut

Тази информация е от 2017г.

Дядо Николай закичи Йордан Цонев с орден


Пловдивският митрополит Николай връчи днес ордена на Св. Апостол Ерм - I степен, на депутата от ДПС Йордан Цонев. Той е 23-ият носител на отличието, което се дава от Пловдивската митрополия. Владиката лично го предаде на Йордан Цонев след края на тържествената литургия  по повод храмовия празник на митрополитската църква ,,Св. Марина".
За него под тепетата пристигнаха частици от покрова и ризата на Св. Богородица, изпратени с благословията на руския патриарх Кирил, и копие на чудотворната икона на Св. Богородица Всецарица от Атон. Копието е лично дарение от Йордан Цонев. Преди да  дойде в Пловдив, то е било отнесено от двама духовници в Света гора и докоснато до светинята там, за да попие чудотворната й сила.

,,През изминалата година, откакто предишния път отбелязахме този празник, епархията ни бе запазена от сътресения и бедствия, които в сегашните времена ежедневно се случват по широкия свят – обърна се владиката към вярващите. - Нашият народ, слава Богу, живее мирно и кротко и спокойно се отдава на ежедневните си трудове. Църквите ни са изпълнени с православни миряни - верен народ божи, което е най-голямата радост за всеки свещенослужител." Владиката добави, че църквата е толкова силна, колкото е силна вярата на народа. От олтара, окичен с бели хризантеми под формата на ангелски крила, дядо Николай заяви, че в присъствието  на такива светини трябва да занемеем и да се смири всяка човешка суета. ,,Няма какво да говорим – Света Богородица е тук, сред нас, телом и духом. Каквото и да кажем, ще е дребно, жалко, нищожно", рече владиката. И предложи на миряните да помълчат и всеки за себе си да отправи молитва към Божията майка и да й благодари за безкрайната милост, предава "Марица".

Като направи уговорката, че в такива моменти не е редно да се споменават имена на хора, пловдивският митрополит рече, че все пак  ще го стори, като обясни защо. Той разказа как по Гергьовден бил пратен от Светия синод да служи на храмовия празник на Зографския манастир в Света гора. Там на поклонение в същия момент били и народни представители, сред които и Йордан Цонев. Двамата се заговорили и владиката споменал за чудотворната икона на Св. Богородица Всецарица. Без да има нещо конкретно предвид, споменал колко добре би било епархията да има нейно копие. Тогава Цонев помолил владиката да му окаже милостта той да осигури това копие, тъй като има и лична причина да го стори. ,,Никой на мое място не би могъл да откаже на такава молба, отправена на такова място", каза владиката.  Помислил си, че няма нищо случайно, а също така че и, че ще бъде справедливо църквата  да покаже, че оценява този жест. ,,Не затова, че е подарил икона. Тя е скъпа, но няма значение колко струва. Въпросът не е в парите. Благодатта на Светия дух не се продава и не се измерва в пари. А заради това, че той и преди това беше показал, че е готов да помага на църквата с всички сили и средства по начин, по който малцина са готови да го направят", направи уговорка владиката.
Той припомни, че  като председател на бюджетната комисия в 41 Народно събрание Йордан Цонев внесе законопроект, с който всички храмове бяха освободени от данък сгради и такса смет. Владиката спомена и за казуса с храма в пловдивския кв. ,,Изгрев", който бе осъден от общината за 15 000 лева неплатена такса смет. Благодарение на Цонев станало възможно също  патриаршеската катедрала ,,Св. Александър Невски" да се сдобие с нотариален акт. ,,Редица представители на българската държавност отказваха да сторят това под претекст, че църквата трябва да плати данък сгради 4 млн. лева. 10 години се водеха разговори с министри, председатели на Народното събрание, премиери, президенти. И никой не пожела или не посмя да реши въпроса. Г-н Цонев каза, че ще опита и го направи", рече митрополит Николай. Тогава църквата изказала само устна благодарност, а вчера дядо Николай счете момента за подходящ това да бъде поправено.  И връчи на народния представител ордена с името на закрилника на Пловдив - за неговите заслужи към делото на епархийската му църква и към БПЦ като цяло.
,,Църковните отличия имат един много специфичен характер – характер, който свещениците много добре разбират, но светските хора – по-рядко. Може би защото в светските почести е много силен елементът на суетата. При църковните това не е така – обясни дядо Николай. - Първо, църковните отличия не са индулгенции. Православната църква не раздава и не продава индулгениции. Второ, получаването на такова отличие не означава, че човекът, който го получава, може да се отпусне спокойно и да се наслаждава на вече постигнатото. Казано е: Когото много е дадено, от него много и ще се иска". Като предупреди това, митрополит Николай постави нова задача на Йордан Цонев – да намери законодателно решение, което ще опази българската земя в момент, когато ЕС отправя упреци, че режимът за продаването й на чужденци не е достатъчно либерален.
На свой ред Йордан Цонев благодари и разказа първата част на историята. Преди 3  г. при него отишла да моли помощ майка на онкоболно дете.  ,,Такива неутешими сълзи най-трудно се преглъщат. Обещах. Лекарите казаха, че нищо повече не могат да направят", върна лентата Цонев. След като отправил молитви със съпругата си, той решил да отиде да се помоли в Света гора. Заминал с благословията на владиката. Цонев разказа, че детето оздравяло и днес е абитуриентка. Тогава с жена му решили да дарят копие на чудотворната икона от Атон.
На няколко пъти, макар и да не е прието в църква, миряните прекъсваха с аплодисменти обръщението на владиката и разказа на Йордан Цонев.
Копието на иконата на Св. Богородица Всецарица ще остане за постоянно в храма ,,Св. Марина". А късчетата от покрова и ризата на Божията майка ще са изложени за поклонение до 19 юли, като на следващия ден, когато е Илинден, ще бъдат отнесени в село Хвойна

https://pik.bg/

Hatshepsut

Митрополит Николай нападна египетските пирамиди, нарече ги ,,паметници на богохулна арогантност"


Пловдивският митрополит Николай нарече египетските пирамиди ,,паметници на богохулна арогантност, довела до затриването на цяла една цивилизация". Тези думи бяха част от словото му при откриването на кампанията на ГЕРБ в Пловдив, в което владиката се обърна не само към Здравко Димитров, а и към всички кандидати в започналата днес предизборна надпревара. Следва основната част от казаното от митрополит Николай:

,,Светският управник, комуто Бог възлага отговорността за управлението , трябва да е милостив и грижовен към слабите и бедните. Светският управник трябва да е справедлив, и то в смисъла на Божията справедливост. За да е милостив и справедлив, светският управник трябва да се проникне от съзнанието, че всички хора са чада, синове и дъщери Божии, че са родени равни и са равни пред Бога.

Добър светски управник е този, който знае, че не разпределя ресурси, а ръководи хора, че носи отговорност за хора. Грешка прави и грях слага на душата си този, който разгрежда себе си като властник, а градът и хората в него като ресурси, от които да изстисква максимума за себе си и своите приближени, без да се съобразява с никого и нищо. Великото някога Египетско царство, в което властниците са се кланяли на тотеми и са разглеждали хората като ресурс, тоест като роби, било застигнато от Божия гняв и е станало на прах и пустиня. Изчезнала е културата, изчезнал е езикът, изчезнал е и самият народ заедно с владеещата го каста. Останали са едни пирамиди – паметници на богохулна арогантност, довела до затриването на цяла една цивилизация. Много важно, че фараоните са построили пирамиди, но са затрили народа си и държавата си с богохулна арогантност, повтарям това.

Но защо да отиваме толкова далеч, нима градът, в който живеем, не ни дава пример за същото? Колко пласта руини от езически царства лежат под краката ни като археологически разкопки? Пловдив е изграден такъв, какъвто е, от християнската цивилизация, от християнската култура, от вярата в Христа. България и Европа – такива, каквито се днес, са изградени от вярата в Христа. Изчезне ли тя, бъдат ли пренебрегнати принципите и ценностите, започнем ли да се грижим само за строежите, без да зачитаме хората, и този материален свят един ден ще изчезне и ще се превърне в археологическа разкопка, без да остави дори една пирамида."

https://www.plovdiv-press.bg/2019/09/27/митрополит-николай-нападна-египетск/

Шишман

Ясно е че дразни доста хора, но има и много привърженици.
За него се говорят и много небивалици.

Лина

Тъй, тъй ти цеуни ръка пък кото стане
Diamonds are a girl's best  friend  :angel:

Може някои хора да ви харесват, все пак не всеки има добър вкус!

Шишман

Quote from: Лина on 29 September 2019, 09:35:24Тъй, тъй ти цеуни ръка пък кото стане
Diamonds are a girl's best  friend  :angel:

Може някои хора да ви харесват, все пак не всеки има добър вкус!

Ами на православните им харесва заради твърдостта му във вярата. То това с вярата не е въпрос на вкус, а на друго.

Шишман

Човека си държи на българщината и още как. Кой го беше обявил в глупостта си за руски агент не знам, но се вижда че не е такъв. Постъпката му е смела и достойна.
_______________________________________________
ОБЯСНЕНИЕ НА ПЛОВДИВСКИЯ МИТРОПОЛИТ НИКОЛАЙ ЗА ОТКАЗА ОТ УЧАСТИЕ В ПРИЕМ НА ДЕЛЕГАЦИЯ НА РУСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА

ДО

НЕГОВО СВЕТЕЙШЕСТВО

НЕОФИТ, ПАТРИАРХ БЪЛГАРСКИ И

МИТРОПОЛИТ СОФИЙСКИ-

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СВ.СИНОД НА БПЦ-БП

ДО ВИСОКОПРЕОСВЕЩЕНИТЕ

МИТРОПОЛИТИ -

ЧЛЕНОВЕ НА СВЕТИЯ СИНОД

НА БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА –

БЪЛГАРСКА ПАТРИАРШИЯ

ДО ОСВЕЩЕНИЯТ КЛИР И ПРАВОСЛАВНИТЕ ХРИСТИЯНИ

НА БОГОСПАСАЕМАТА ПЛОВДИВСКА ЕПАРХИЯ

Ваше Светейшество,

Ваши Високопреосвещенства,

Знаете, че на 2 октомври т.г. получихме известие, че по благословението на Негово Светейшество Патриарх Неофит, се приканваме да се явим в Синодалната палата в София на 9 октомври, за да посрещнем делегация на Руската православна църква – Московска патриаршия възглавявана от Негово Високопреосвещенство Волоколамския митрополит Иларион, която пристигала в България, за да участва в конференция във Велико Търново. Още тогава изпитах известно смущение, поради това, че не е типично гости от братски поместни православни църкви, каквито често идват и посещават нашите епархии, да бъдат посрещани от Светия Синод в пълен състав, освен ако извънредно важни обстоятелства не налагат това. Не съм чул някой от нас да е бил на посещение в епархия на свой събрат-митрополит в друга страна и пътьом да е бил приет от Светия Синод на съответната поместна православна църква, в пълен състав, воглаве с Патриарха! Ако такова нещо се случи, то това би било не просто проява на уважение към гостите, а специален знак, който приемащата църква отправя към изпратилата ги църква, но и към целия останал православен свят. Именно това разбиране за църковния протокол ме накара да уведомя Негово Светейшество Патриарх Неофит, че ще се въздържа да участвам в такава среща. Разбирам, че междувременно срещата в Светия Синод е била отменена и делегацията е била приета в друг формат. Ще кажа – слава Богу! - , защото иначе нямаше да сме в състояние да убедим никого, че БПЦ не е изпаднала в зависимост и не се поддава на натиск.

Моля да бъда разбран правилно, в случая изобщо не става дума за неуважение към Негово Високопреосвещенство Волоколамския митрополит Иларион и придружаващите го клирици на Руската православна църква. С митрополит Иларион всеки от нас се е срещал нееднократно и смятам, че той няма причини да се съмнява в братските ни чувства лично към него. Известни са и чувствата ни към Негово Светейшество Кирил, Патриарх Московски и на цяла Русия, който е посещавал и Софийска и други епархии, включително Пловдивската, и не вярвам да има причина да е останал разочарован или недоволен от посрещането, което е получавал конкретно от страна на Българската православна църква. В случая става дума за друго. Става дума за това, че междувременно, заради казуса с православната църква в Украйна, ситуацията в православния свят се промени по такъв начин, че опасенията за разкол никак не са неоснователни. Най-страшното би било ако напреженията между Московския и Вселенския патриаршески престоли се трансформират в напрежения вътре в отделните поместни православни църкви.

Факт е, че въпросът за статута на Православната църква в Украйна се поставя пред Светия Синод нееднократно, като за произнасянето ни по тази тема се настоява от различни страни с внушението, че нашето произнасяне е особено важно, а поради това то трябва да стане спешно. Тази трескавост в настояванията и напрегнатост в очакванията създават сред нашите миряни усещане, че Българската Православна Църква би могла да вземе решение в полза на едната или на другата от две ,,спорещи страни", решение не продиктувано от Светия Дух и съгласно с буквата и духа на Свещените канони, а под външен натиск, в резултат на лобирания и чрез създаване на динамични мнозинства в съборния ръководен орган на Църквата – Светия Синод.

Лично аз съм убеден, че Светият Синод на БПЦ ще вземе решение по ,,украинския въпрос", когато му дойде времето и тогава то ще е продиктувано от Светия Дух и ще е правилно и достойно за църквата ни. В настоящия момент, обаче, най-важно ми се струва да отхвърлим всякакви съмнения и подозрения, които се разпространяват от недоброжелатели на Църквата, че е възможно Светият Синод да вземе решение под натиск от вън, под влиянието на външни за БПЦ фактори. За тази цел ще са необходими системни, последователни и принципни действия, чрез които да бъде убеден православният народ на България, че патриархът и митрополитите на БПЦ бранят здраво православните догмати и канони, а външните фактори да почувстват, че за БПЦ догматите и каноните не са и никога няма да бъдат предмет на сделка.

Като за начало смятам, че по подходящи начини, но много ясно, трябва да съобщим на нашите братя от Руската православна църква, но защо не и на църквата-майка – Вселенската патриаршия, а и на всички останали поместни православни църкви, че времето, в което позицията на Българската Патриаршия ще бъде огласена публично и съобщена на останалите поместни църкви зависи от мястото, което ни е отредено в диптиха. Понеже диптисите на Вселенската патриаршия и на Московската патриаршия се колебаят в решението си кое място да ни отредят, а именно осмо или девето, нека приемем, че след като църквата на Русия, приела християнството благодарение на мисионерите от Българската автокефална църква, ни е отредила в диптиха си деветото място, далеч след себе си, то тя ще чуе нашата позиция едва след като се изкажат всички други патриаршии, които тя е поставила в своя диптих преди Българската Патриаршия. Разбира се, всички поместни църкви са равни помежду си и никоя не е по-важна или по-голяма и значима от останалите, като всяка църква може да съобщи позицията си по всяко време, когато прецени. Смятам, обаче, че за нас в този момент спазването на реда в диптиха е от принципно значение. Ако някой смята, че нашето мнение е важно и трябва да бъде чуто спешно, трябва да бъде поканен да си спомни, че Българската православна църква е автокефална от 927-ма година. Ако не си го спомня, то значи, че нашата позиция не му е чак толкова важна и ще чака, както и ние смирено ще изчакаме реда си, така, както ни е определен. Сигурен съм, че всички останали поместни православни църкви ще се отнесат с пълно разбиране към тази – процедурна – позиция на БПЦ. Сигурен съм, че такова разбиране ще проявят и Вселенската патриаршия и Руската православна църква, на чиито предстоятели ние всякога сме засвидетелствали почит, уважение и братска любов и които от своя страна не пропуснаха нито една възможност да ни покажат къде според тях ни е мястото.

Освен и наред с горното, смятам, че за да се разреши ,,украинския въпрос" на най-първо място трябва да се постави в действие християнската любов. Така нареченият ,,украински въпрос" е въпрос за това дали ние обичаме нашите украински братя в Христа именно като християни? Или сме готови да превърнем един църковно-административен въпрос в богословски и каноничен проблем, поради някакви политически съображения от светски, временен характер? Точно Българската Православна Църква трябва да е особено чувствителна и деликатна по тази тема и поради това би било по-добре не да припира да заема позиция по ,,украинския въпрос", а да даде на по-старшите поместни църкви необходимото им време, за да поразсъждават върху значението на любовта в църковния живот.

Разбира се, че не само е редно, но е и желателно и Негово Светейшество Патриарх Неофит и всеки един от нас да се среща с представители на всяка от братските поместни православни църкви, с които сме в канонично общение. Аз също съм имал такива срещи, за които надлежно съм информирал Негово Светейшество. Струва ми се, че би било добре, обаче, на този етап, да се обединим около една обща позиция и то именно основана на процедурата. Така, че, всякога, когато стане дума за ,,украинския въпрос" всеки един от нас да информира събеседниците си за процедурната пречка на диптиха, която не ни позволява да имаме изпреварващо становище. По същата тази причина не можем да взимаме в момента страна, дори и само на нивото на знаците, защото и знакът може да се интерпретира като позиция. Смятам, че подобно послание е достойно и би било чуто и разбрано от всички, не на последно място и от нашия православен народ, който също бива изкушаван от враговете на църквата да смята, че митрополитите му са разделени по тази тема.

През последните години Светият Синод на Българската православна църква взе някои решения по определени въпроси, с които, вярвам, показахме, че стоим здраво на скалата на православната вяра, на която сам Бог е поставил българския народ. Така беше в случая с т.нар. ,,Критски събор", при посещението на държавния глава на Ватикана в Република България и в някои други случаи, останали по-встрани от медийното внимание. Сигурен съм, че и по настоящия казус нашият Свети Синод ще вземе решение, което както по своето съдържание, така и по времето и по начина на неговото огласяване ще покаже, че в Едната, Света, Вселенска и Апостолска православна църква единственото, което има значение е не кой колко е голям, а колко здраво се придържа към Истината. Може да ни смятат за малки и бедни, но това, че сме малка и бедна църква не ни пречи да имаме достойнство, да отстояваме достойнството на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия и да изискваме към нея да се отнасят със същото уважение, с което ние всякога сме се отнасяли към всички останали.

В заключение: нека дадем време на Светия Дух да нареди по ,,украинския въпрос" това, което е най-добро за Едната, Света, Вселенска и Апостолска Църква и душеспасително за православните народи. А ние да използваме същото това време, за да работим за укрепване на авторитета и достойнството на Българската православна църква – Българска Патриаршия.

Препоръчваме се на Св. Ви Първосветителски молитви и оставаме на Ваше Светейшество и на Ваши Високопреосвещенства в Христа брат,

+ ПЛОВДИВСКИ МИТРОПОЛИТ НИКОЛАЙ

Panzerfaust

Да, за последното мога само да го поздравя! Крайно време е РПЦ да разбере, че БПЦ е отделна поместна църква, а не някакво васално подразделение.

Шишман

Quote from: Panzerfaust on 11 October 2019, 14:02:48Да, за последното мога само да го поздравя! Крайно време е РПЦ да разбере, че БПЦ е отделна поместна църква, а не някакво васално подразделение.
Сега го обвиняват че бил предател. Преди това беше русофил , сега друго. На някои хора не може да е угоди.