• Welcome to Български Националистически Форум. Please login or sign up.
 

Other Sections

Welcome to Guest. Please login or sign up.

16 January 2021, 19:27:26

Login with username, password and session length

Top Posters

Hatshepsut
12191 Posts

Шишман
4107 Posts

Panzerfaust
652 Posts

Лина
648 Posts

sekirata
264 Posts

Theme Selector





Members
Stats
  • Total Posts: 19264
  • Total Topics: 1319
  • Online Today: 97
  • Online Ever: 420
  • (13 January 2020, 09:02:13)
Users Online
Users: 2
Guests: 31
Total: 33

avatar_Шишман

ХАЙДУТИ - тема посветена на българското хайдутство

Started by Шишман, 15 August 2019, 16:47:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Шишман

   ДА СЕ ЗНАЕ

Някои явно не знаят, но Ботев и Раковски никога не са били хайдути.

Явно художникът не го е знаел и е рисувал наизуст по обща култура.

Подробностите и за двамата са повече от деликатни, особено за поета . Който иска да намира и да чете.

Иначе картината е добра, трябва да има повече такива .


_______________________________



Шишман

   ИМА ЛИ ПРАВОСЛАВНИ ХАЙДУТИ - ТО МОЖЕ ЛИ ДА СА ОТ ДРУГА ВЯРА ?
 Кръста е според мене : от края на турското робство , но е станал символичен в борите ни за свобода.     


_________________


Шишман

ВЕЛЧО ВОЕВОДА
 Не е много известен, ама е бил хайдутин народен закрилник .
Българщината, а оттам и имунната и система - хайдутството се възраждат. Така че нека отделим време на всеки хайдутин и възродим спомена за всеки пазител на народност и вяра.

_____________________________________




Шишман

КОЛКО МОЖЕ ДА Е ОПАСНО ХАЙДУТСТВОТО И РОДОЛЮБИЕТО
________________________________
В Фейсбук има  безброй групи за протести, бунтове, революции и подобни. Там пишат какво ли не , псуват , нарушават всичките правила на фейсбука, но не ги затварят и закриват. Групата "ХАЙДУТИ" обаче вчера я закриха заради мнения, които даже не нарушават правилата на социалната мрежа. Мнения от 2015 ,  2016 години. Просто мисълта за възраждането на българското хайдутство и родолюбие ги ужасява. За тия обаче имам лоши новини: българщината и от там и хайдутството и родолюбието ни се възраждат и няма това възраждане да бъде спряно. Да за сега са само възстановки , шествия и подобни , но започне ли се веднъж ще се стигне и до другото, то е ясно. Тая група я закриха, но има вече друга, ако се налага ще направим и 3-та и 4-та и т.н. Не могат да ни спрат - няма спиране тая работа.
______________________________________
free photo hosting

Шишман


Шишман

КЪСА МОЛИТВА 3А ПАДНАЛИ В БОЙ ХАЙДУТИ
— Господи, прости мъртвите и дай сила на живите да дочакат края на теглото !
От книгата за Страхил  воевода.

Шишман

НАЦИОНАЛЕН ГЕРОЙ ЛИ Е  ПАНАЙОТ ХИТОВ ?
Не , не е  !
Той е голям-велик народен юнак, даже - юнак и половина.  Не е национален герои, понеже и двете думи на това понятие са чуждици.
Де да бяха всички ,като него цена ,нямаше да имат. Защо не казвам нищо лошо за него? Защото няма нищо лошо за казване - за това !
Слава на народният хайдутин и юнак!

______________________


Шишман

ДИМИТЪР КАЛЪЧАЛИЯТА
ГОЛЯМ ХАЙДУТИН-ГОЛЯМО НЕЩО И ЧУДО
________
В лето 1826-то, в дома на Стоян и Жела Котеви от енизарското село Торлак махле се ражда мъжка рожба – кръщават го Димитър, който по-късно народът ще запомни като Калъчлията.
Растял Димитър като буйно, силно и здраво момче. Много заприличал на тейко си – пехливанинът Стоян Котака, едър, русоляв хубавец. Баща му го учил, че овчарската гега не е само да завръща стадото – кривакът трябва и срещу глутница вълци и золумите на паши и бейове. Майка му съвет му давала – по-малко да се дърпа с турчетата от близките дела, че на ризи и гащи не се смогвало. Той искал честно и достойно да си вади залъка, но не би – турците го принудили да хване гората.
И станал Димитър страшен хайдутин, дваж по-страшен войвода. Хайдушкия занаят учи при прочутия Бойчо войвода. След гибелта на даскала си четата верни другари – Пею Буюклията, Злати Конарчинина, Желяз (Желю войвода), избират Димитър за войвода. Любимите им хайдушки сборища са Агликина поляна, Кушбунар, Разбойна, връх Българка, черковището на Трънливата поляна при с. Нейково.
Отначало хайдутлувал в Новозагорско и Сливенско, Ямболско, Одринско, а по-късно – в Търновско, Шуменско, Варненско. Из цяло българско върлувала дружината за радост на поробените и за страх у поробителите. И навред имало верни и честни ятаци и съгледвачи – очите и ушите на войводата.
Растяла славата на вярната му чета, множила се славата на Димитър. Народът нямал друга отплата за добротата и грижата на войводата – освен народната песен – дето синор няма. С името на Калъчлията е свързан един факт, неповторим в историята на хайдутството – дървен топ, наречен ,,крина".
Най-активната дейност Калъчлията и дружината му развиват в началото и по време на Кримската война (1853-1856 г.). Вярата му, че е настъпил моментът българският народ да се освободи от турската тирания, го кара да помага всеотдайно на руските войски. С първите топовни гърмежи дружината на Калъчлията минава в настъпление, сражава се в тила на врага, не дава покой на черкезите, които безчинстват над мирното българско население.
Войводата и другарите му спасяват от сеч и погром редица села в Добруджа. Защитават жителите на с. Върбица, Шуменско, от клане и погром. Спасяват селяните от с.
Паскалево, Добричко (с. Ези бей), и дошлите от околните села от татарско клане и ги отвеждат във Варна.
Калъкчията и хайдушката му чета са желани гости в с.Ловчанци (с. Карасулер), Добричко, с. Миладиновци (с. Дийкеклер), Добричко, както и в Славейково и с.Крушари (с. Армутлий, Добричко).
В ръкопашен бой Димитър много добре си служел с калъча. При едно сражение с потеря, черкези и татарски орди отнема три калъча (саби), които препасва на кръста си. Така войводата получава прозвището си ,,Калъчлията". Единствената сила, която се противопоставяла на терора на татари и черкези, на редовната турска армия, била именно неговата чета.
След Кримската война той продължил борбата с османците, като се свързва с турския хайдушки главатар Солак Мустафа – за борба с официалната турска власт.
След гонитбата от специален военен отряд, предвождан от Зейнил паша, и гибелта на Бойчо войвода, оцелелите момчета от четата на Бойчо и тези на Калъчлията минават за Варненско и Шуменско, но гонени от назъмите се подвизават в Ямболско.
Калъчлията разпуска дружината си и остава само с Георги Трънкин. Злати е заловен в Сливен, Пейо в Ямбол, а Калъчлията в Балчик. По пътя за каторгата той успява да надхитри пазачите си и избягва. На 30 януари 1859 г. е заловен в Шумен при опит да накаже един лихвар.
Прекарва в шуменския арест 47 дни и е откаран в град Русе. Тук заседава специален съд, който съди Калъчлията, престоял в затвора 2 години. Предложили му да го помилват, като в замяна трябвало да смени вярата си. Но той останал твърд и непоколебим.
В началото на 1861 г., в края на януари, на Горния пазар в Русе легендарният хайдушки войвода Димитър Калъчлията е обесен. Признателни българи го погребали в двора на русенската църква ,,Св. Георги".
Стига ли се слънцето с куршум, посича ли се вятърът с меч!
Източник: desant.net

_______________________