• Welcome to Български Националистически Форумъ.
 
avatar_Hatshepsut

Мутробарокъ

Започната отъ Hatshepsut, 22 Дек 2022, 17:58:03

0 Потрѣбители и 1 гостъ преглеждатъ тази тема.

Hatshepsut

Българският мутробарок в световната архитектура и градоустройство


Monocle 24: Section D е седмично предаване, което дискутира съвременния дизайн и архитектура. Водещият Джош Фенет разказва за интересни проучвания и предизвикателства пред проектантитте и дизайнерите по света - от Маями до Индия, а в 21-то издание той обръща поглед към България. Описани са характерните белези на българския мутробарок - "Mafia Baroque" . За типичен пример водещият сочи Слънчев бряг с неговите големи многоетажни хотели. Тази бомбастична архитектура не променя към добро начина на обитаване - хората продължават да живеят в апартаменти, както при социализма.

В предаването е цитирано друго изследване - "Mafia Baroque": Post-Socialist Architecture and Urban Planning in Bulgaria на Макс Холеран. В него е проследено включително влиянието на архитектурния стил, известен като "мутробарок" върху професиите в архитектурата и градоустройството в България.

"Дебатът в рамките на тези професии е силно свързан с общото западане на бившите интелектуални елити и специфичния упадък на архитектите и проектантите, които бяха отстранени като арбитри на "добрия вкус" и безсилни като регулатори на растежа на градовете", пише в резюмето на документа

Интересно е, че работата на Макс Холеран се разпростира и върху реакцията на този стил. Според автора има повишена обществена загриженост за корупцията и организираната престъпност и неудовлетворение от пост-социалистическата урбанизация.

Ако сте раздразнени и смятате подобни сгради за грозни и неприятни, или не одобрявате самото безразборно строителство - не сте сами.

Но да се върнем на работата на нюйоркският социолог. Той разглежда също промените в строителството и регулирането в България през 1990-те години и твърди, че проектантите и архитектите са се сблъскали не само с професионалната им маргинализация, но и с по-дълбокия срам от протичащата културна промяна. Авторът разглежда българската архитектурна и градоустройствена реалност и в контекста на широките постсоциалистически тревоги с недостатъчното регулиране на урбанизация и страха от неизпълнението на западните европейски цели за икономически и политически промени.

Макс Холеран публикува работата си през 2014, но няма промяна в тенденциите описани в нея. За всеки, посетил за първи път Слънчев бряг, ще е полезно едно предаване като това на Monocle 24: Section D, за да рабере къде е попаднал. И винаги може да се появят още изследователи и анализатори на този български феномен. Защото мутробарокът си тук, ние живеем сред мутробарок, децата ни ще живеят сред мутробарок, а архитектите и проектантите ще потъват във все по-голям срам и маргинализация, докато някой не спре възхода му.

https://www.haskovo.net/news/414246/balgarskiyat-mutrobarok-v-svetovnata-arhitektura-i-gradoustroystvo

Hatshepsut

Замъкът в Равадиново - мутробарок, построен върху селскостопанска земя


Ако човек, навършил 30 години, за първи път попадне във феодалното владение на ,,граф" Георги Тумпалов в Равадиново ще изживее дежавю. Този уникален, типично български архитектурен стил, добил популярност като ,,мутробарок", достигна апогея си в края на миналия и началото на този век, и уж бе позабравен... Тогава мутрите, волно и необезпокоявани от никого, реализираха, както се изразява самият ,,граф" Жоро Тумпала, ,,детските си мечти" - застрояваха всяко, попаднало в полезрението им, кътче от дивата природа, най-вече защитени територии, естествено без строителни книжа и разрешителни; вдигаха островърхи кулички, крепостни стени с бойници; някои от тях се посветиха на отглеждането на диви екзотични животни в плен... и на всякакви подобни, естествено незаконни, ,,аристократични" капризи, прищевки и лудории... Държавата бе разделена от босовете на ВИС и СИК на отделни феодални владения, а някои от феодалите получиха и благороднически титли, като Боян Петракиев - Барона например. Като представител на ВИС и Първа частна милиция за Черноморието, на Тумпала бе отреден созополския вилает, получи титлата ,,граф"... и си построи ,,замък" - в защитена територия, върху селскостопанска земя, и естествено без строителни документи и разрешение за строеж.

Но сега все пак сме 2019 г., т.е. от 12 години сме в Европейския съюз и уж сме правова държава... Само, че ,,уж"... ,,Замъкът" на Тумпала е построен в годината на приемането ни в ЕС /2007 г./ и би трябвало да се ползва като краве- и овцеферма, тъй като такова е предназначението на имота и той е с непроменен статут към днешна дата. Но вместо четирикраки бозайници, в просторното аристократично имение се разхождат двукраки, извозвани от Слънчев бряг и други дестинации ежедневно с десетки автобуси. И вместо от млеконадой, ,,графът" ежедневно прибира десетки хиляди от стригане на заблудени овце, наши и чужди туристи, без да плаща местни данъци и такси /тъй като ,,замъкът" е без разрешение за строеж и без разрешение за ползване/ и без да издава касови бележки. А когато ,,Господари на ефира" го сгащиха, той просто прегази с четириколката си техния репортер. И нито комисията ,,Кушлев", която запорира бутафорията, наречена ,,замък", заради рекет и изнудване, нито делата за кражба на рибарски мрежи и документни измами успяха да нарушат спокойствието и благосъстоянието на ,,графа". Влязлата в сила 4-годишна осъдителна присъда срещу него в крайна сметка бе отменена на последна инстанция... И какво чудно има във всичко това, след като ноторно известен факт е, че в ,,правовата" ни държава е почти невъзможно да бъде осъден човек с милиони, присвоени от незаконен бизнес?


Дали пък всичките тези неща не сме ги виждали от 90-те години на миналия век насам? - Дежавю? А замъкът - кравеферма получава награди, подсъдимият бивш кмет на Созопол предлагаше подсъдимия ,,граф" за почетен гражданин и го обяви пред камерите на ,,Господари на ефира" за най-голям данъкоплатец /без да е платил нито един лев местни данъци и такси/... През миналата година аквапаркът на младия граф Константин, син на граф Тумпал, в който участие има и дъщерята на екскмета Рейзи, бе запечатан от НАП заради укриване на данъци... И какво толкова - ,,крушата не пада по-далеч от дървото" би казал народът. Апропо, всички созополчани знаят, че в мутренските години Тумпала запали колата на Понката Рейзи... ,,Е, нема такава държава" се пееше в една песен на Слави.
P.S. В момента тече поредната проверка на Бургаската окръжна прокуратура, по разпореждане на Върховната касационна прокуратура, за замъка-кравеферма. И какво ще излезе от всичко това, сами можете да се досетите... Нали все пак сме ,,правова държава"?
А можете ли да си представите какво би се случило с някой дребен търговец, ако на някоя улична сергийка или в малко магазинче се опита да изкара някой лев без необходимите разрешителни? - Контролните и правоохранителни органи биха били светкавично бързи и безкомпромисни. Дори може и в затвора да попадне. Но замакът-кравеферма е свещена крава, от чието виме текат милиони в нечии джобове...

Силвия Монова

https://www.cross.bg/graf-durzhava-godini-1606561.html

Hatshepsut

Архитект: Мутробарокът е чалга, но това е реалността


Арх. Георги Бакалов

Новият профил на строителния предприемач определя днешното многообразие в градската архитектура на България - от класиката до т.нар. мутробарок. Мутробарокът е израз на обществото ни, той е чалгата ни и това е реалността, казва в интервю за БТА арх. Георги Бакалов, председател на Съюза на архитектите в България (САБ) в навечерието на Световния ден на архитектура - 1 октомври.

За разлика от плановата икономика, когато се правеше обемно-пространствено проучване на средата, сега се работи на парче, казва арх. Бакалов.

Всеки се стреми да направи, ако може със златна дограма една къща, за да може се изпъчи над другите, допълва той.

По думите на председателя на съюза спадът в строителство се е отразил пагубно на гилдията. Работа намират само хората, които са приближени на главните архитекти. Над 70% от колегите нямат нито един проект за последната година, споделя архитектът.

- Мотото на Световния ден на архитектурата е "Архитектите променят града". Как според вас българските архитекти промениха облика на градовете на страна ни през последните 20 години?

- В пазарната икономика от последните двадесет години една част от архитектите са водени от предложенията на този, който възлага обекта - частни инвеститори, държава, общини.

Опитваме обикновено да насочваме инвеститорите в тази специфична материя - архитектурата, за да може от една страна този, който плаща да се убеди, че това, за което ще даде парите си, ще отговаря на вижданията му.

От друга страна колегите се опитват така да моделират нещата, че да се постигне хармония с интереса на обществото.

- За тези двадесет години кое преобладава в работата на архитектите - компромисите с инвеститорите или безкомпромисността в името на естетиката и интересите на обществото?

- През тези двадесет години натискът на частния капитал много трудно може да бъде овладян и обикновено той не се респектира от нормативната уредба. Различна е била картината през 30-те години на миналия век, от когато датират едни от най-хубавите архитектурни образци. Тогава обаче архитектът е бил и проектант, и предприемач, той е строил и е продавал.

Днес обаче новият профил на строителния предприемач определя многообразието в градската архитектура на България - от класиката до така наречения мутробарок.

За разлика от плановата икономика, когато се правеше обемно-пространствено проучване на средата, сега се работи на парче. Всеки се стреми да направи, ако може със златна дограма една къща, за да може да се изпъчи над другите.

- Не зависи ли и от вашата гилдия тези неща да се променят?

- Предлагаме - както в цял свят - да се правят обемно-пространствени проучвания и с тази дейност би трябвало да се занимава Съюзът на архитектите в частта на експертизата и конкурсната дейност. Инвеститорите също ще са заинтересовани техните сгради да са в хармония със средата около тях.

- Коя част от София бихте определели като Меката на мутробарока?

- Няма да говорим за квартал "Лозенец", и под витошката яка.

Мутробарокът е израз на обществото ни, той е чалгата ни и това е реалността. Въпросът е какво можем да направим.

Сега създаваме асоциация на творческите съюзи в България и се надяваме, че с обединени усилия ще можем да наложим повече естетика в живота ни.

- Как се отрази на гилдията спадът в строителство?
- Пагубно.

- Какъв е процентът на безработица сред архитектите и кои от тях намират работа в кризата?

- Над 70% от колегите нямат нито един проект за последната година. Ако искаме да имаме конкурентна среда и пълноценно използване на потенциала на по-голямата част колегията, трябва да има конкурси, които да бъдат умно направени, за да не се пречи на инвестициите и да може инвеститорите да разберат, че имат полза от по-доброто решение.

Европейските проекти са друга възможност за подобряването на състоянието на гилдията.

- Повишиха ли цените на проектирането?

Запазихме нивата им въпреки кризата. Проектантският хонорар на един проект по всички части достига 3-4% от стойността на обекта.

През 30-те години на миналия век проектирането на една три-четириетажна красива сграда е хранила проектанта минимум една година, сега една такава сграда го храни месец и половина-два.

Това е така, защото сега строителите с ниска квалификация командват парите и "изстискват" отвсякъде. Когато строителите "намачкат" проектантите според кризата и конкуренцията на ниска цена, после многократно търпят загуби.

Така става, когато процесът се командва от по-бързия, и не винаги по-интелигентния.

- Как Съюзът на архитектите в България ще отбележи Световния ден на архитектурата - 1 октомври?

- Ще има национален преглед на архитектурата, който се провежда на всеки две години в големите градове - Пловдив, Варна, Бургас, Русе, където се организират изложби на открито. Финалът на тези събития ще е в София.

Очаква се да бъдат представени над 100 идейни и реализирани проекти в района на сградата на САБ на ул. "Кракра", покрай Народната библиотека, до Народното събрание и по ул. "Кракра" до Паметника на Съветската армия.

Ще се опитаме да дадем предложения за това как градът може да се промени в по-добра посока. Изложбата в София ще бъде открита на 1 октомври и ще може да се види до 15 октомври. Тя е организирана със съдействието на Столичната община.

https://www.vesti.bg/bulgaria/obshtestvo/arhitekt-mutrobarokyt-e-chalga-5160351

Powered by EzPortal