• Welcome to Български Националистически Форумъ.
 

Български енергийни неволи

Започната от Лина, 12 Май 2019, 12:50:19

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

ЛинаTopic starter

https://www.forum.bg-nacionalisti.org/index.php?topic=29628.msg218733#msg218733

https://www.forum.bg-nacionalisti.org/index.php?topic=2190.60

"Пазарът на ток за бизнеса е манипулиран и има всички признаци на организирана престъпна група. При такъв НЕК на нас не ни трябват врагове, не ни трябва конкуренция". Това каза председателят на АИКБ. Работодателите искат не само оставката на ръководството на НЕК, но и преструктурирането на компанията.
НЕК е и обществен доставчик, и производител, и търговец. НЕК има няколко ;лиценза. Трябва да се раздели по лицензи това дружество, за да има здраво взаимодействие на пазарни принципи. Вътре се омесва всичко и в мътната вода се лови риба", заяви Велев.
,,При един такъв дефицит се изземват стотици хиляди, милиони даже, за един ден от хората, защото като се плати скъп ток, се плащат по-малки заплати, или се вдигат цените и хората плащат по-скъпи стоки. Чрез НЕК, ЕСО се дават тези пари в последствие на американски централи, ТЕЦ ,,Варна", Ковачки, защото за следващия ден се създава дефицит, дебаланс. При дебаланс цените са два пъти и половина по-скъпи над тази цена", обясни той."
https://www.vesti.bg/bulgaria/rabotodateli-organizirana-prestypna-grupa-s-pazara-na-tok-6095201

Нек: Цената на свободния пазар се определя на пазарен принцип!
Ок, защо тогава съществувате вие изобщо, защо ни трябва Министерство на енергетиката, начело с "голям специалист" като мазната Теменужка Путкова? За голям специалист я нарочи В. Смеонов, защото и той е голям специалист  :lol:
Той и Султанка Петрова скастриха ТЕЛК-овете на всички българи и на нито един циганин, тъц-тъц!

Петър Илиев (шеф на НЕК):Вижте, ..... никой не МОЕ....., не иска да купува скъпо....вие като отидете в магазина и като ви каат, че сиренето струва 50.00 лв, не че знам колко струва.....щото жена ми пазарува....

----------------------------------
Вижте........няма да коментирам проблема на бизнеса, но мога да коментирам езика на хората, които гледам по телевизията.
Вижте,  идва ми да хвана един чук и тези прости глави да ги строша направо.
Имаме онзи диалект от КЕВР дето все ШЪ прай нещо, този пък се опростачил в говора на "не мое"...
Как ще говориш така махленски и ще се въртиш в стола като шиле бе - снимат те камери, директор си?
Много ми хареса как се сети да кажеш, че жена ти пазарува, затова допускаш че сиренето е с пари и струва петдесет лева. :down:
Ама ние знаем, защо ти не знаеш колко струва сиренето. Няма как да знаеш, то е като тайна за такива като теб. Нито си броиш парите, нито си гледаш касовата бележка, чи за ко ти е?
Защото не си знаеш крадените пари като всеки висш кадър в българската енергетика, през онази работа ти е колко струва сиренето.
Толкова невероятно си се оял та  допускаш, че в бедна България с минимална заплата 560лв. и средногодишна сметка за ток 250лв. сиренето може да струва 50лв. :OMG:
Видяхте ли сега?

ЛинаTopic starter

Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев отново изрази възмущението си от високите цени на тока за индустрията, за което бизнесът алармира неведнъж през последните месеци.

Цената на електроенергията у нас днес е 63 евро (плюс 10 такса Задължение към обществото), а за сравнение с Германия - 1 евро, написа Кирил Домусчиев на профила си във Facebook.

"1 евро в Германия, 63 евро в България + 10 евро такса ЗКО (Задължение към обществото) е цената на електроенергията днес!!! Е, как ще ги стигнем германците?! Каква да ни е индустрията и мисли ли някой за нея? Или приоритет е само спасяването на новия Кремиковци - ТЕЦ Марица Изток 2?", пише Домусчиев.



-----------
Държавната ТЕЦ "Марица изток 2" не се е отказала доброволно в полза на ТЕЦ "Варна" /Ахмет Доган/ да поддържа т.нар. студен резерв. Това е станало, след като без да става достояние на обществото, преди 2г. е била "силно застрашена" енергийната система - централата не е могла едновременно да осигури ток за потреблението и да поддържа студен резерв.
Хубаво, ама за какво ще плаща държавата по 27 милиона на година на ТЕЦ Варна, след като няма доказателства, че има инсталирани работещи мощности в нея?
Може да направим 3 основни извода:
- държавата вече не разполага със "студен резерв";
- финансира ТЕЦ Марица-Изток 2, за да може да стои в оперативна готовност без да произвежда ток или без да работи на 100%, но да осигурява заплата на 10000 работника; отделно, ако ТЕЦ Марица Изток 2
замре ще станат ясни фактите по извод 1 и 3;
- държавата разходва средства на данъкоплатците за издръжка на Ахмет Доган, ДПС и техните структури на стойност 27 мил. лева всяка година;

Hatshepsut

ЕС си дава пет години да се отърве от енергийната зависимост от Русия


Урсула фон дер Лайен

Европейският съюз ще опита да се справи с енергийната зависимост от най-големия си вносител на природен газ, суров петрол и въглища - Русия, за пет години. Това решиха лидерите на ЕС, след като Европейската комисия им представи част от плановете си.

Това не е забрана, а намаляване на потреблението, което може да стане чрез диверсификация на доставките, увеличаване на инвестициите във възобновяеми източници и намаляване на потреблението, заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен след двудневната среща на върха на ЕС във Версай.

Фон дер Лайен посочи, че планът за постигане на енергийна независимост на ЕС, наречен RePowerEU, ще бъде изложен в подробности в средата на май. Отсега обаче се знае, че той ще съдържа мерки за разнообразяване на енергоизточниците, "превключване" към втечнен газ и увеличаване на дела на възобновяемите източници, по-добра свързаност на енергийните системи, повече енергийна ефикасност и преструктуриране на пазара на електроенергия в Европа.


Природен газ срещу втечнен газ

Една от водещите идеи в плана е увеличаването на доставките на втечнен газ (LNG), който вместо по тръбопроводи - основният метод за пренос на руски газ - ще се доставя в ЕС с танкери. Те ще го оставят на специални LNG терминали и оттам газът ще се пренася по вече наличните трасета.

Фон дер Лайен каза, че ЕС разполага с достатъчна мрежа от терминали, на които да приема танкерите, както и добре разработена мрежа от газопроводи, които да осигурят количества на всички държави, което да им даде възможност да се откажат от руските доставки. Вносът на LNG в ЕС е достигнал 10 млрд. кубични метра през януари, което е най-големият регистриран досега обем, а предварителни данни показват, че обемите са били големи и през февруари, казва Европейската комисия. Според нея ЕС има потенциал да внася допълнителни 50 млрд. куб.м втечнен природен газ годишно, стига да намери доставчици.


Карта на основните газови трасета в ЕС, на която с червено са обозначени газопроводите, по които тече руски газ, в тъмносиньо са тези, които се ползват от други вносители, а в светлосиньо са показани използваните за втечнен газ

Идеята за втечнения газ е част от стратегията за диверсифициране на източниците, където според председателя й Европейската комисия "си е свършила работата" като си сътрудничи с други производители, на които ще разчита повече като Азербайджан, Норвегия, Катар, Япония, Южна Корея и САЩ.

Засега Русия осигурява 40-45% от европейското потребление на природен газ, докато делът на останалите доставчици е значително по-нисък - Норвегия (23 %), Алжир (12 %), САЩ (6 %) и Катар (5 %).

Според визията на комисията газопреносната мрежа и терминалите за втечнен газ в бъдеще ще могат да се използват за пренос на водород, когато технологията стане достатъчно рентабилна, за да може да се използва в промишлен мащаб.


Възобновяеми източници на енергия

Предвижда се чрез REPowerEU да се създаде инструмент за ускоряване на навлизането на водорода, т.нар. "Ускорител на водорода", чрез който ще се разработят интегрирана инфраструктура, съоръжения за съхранение и пристанищен капацитет. Комисията изчислява, че с допълнителни 15 млн. тона водород от възобновяеми източници до 2030 г. могат да се заместят годишно 25-50 млрд. куб.м от внасяния руски газ (10 млн. т внесен водород от възобновяеми източници и още 5 млн. т водород от възобновяеми източници, произведен в Европа, в допълнение към вече планираните 5 млн. тона).

Фон дер Лайен посочи водородът от възобновяеми източници, като една енергиите на бъдещето, която би позволила ЕС сам да се грижи за енергийните си нужди. Докато технологията стане подходяща за масова употреба, Европа ще разчита на други чисти енергии, като Европейската комисия залага различни стимули за държавите да увеличават капацитета на мощностите си за възобновяема енергия и предлага да се завишат целите, които те трябва да постигнат. Предложените вече инициативи за изпълнение на зелената сделка би трябвало да намалят потреблението на газ с 30 %, което се равнява на 100 млрд. куб.м до 2030 г.


Първата схема показва видовете енергия, използвани за производство на електричество в ЕС, като възобновяемите източници са показани в зелено, природният газ в червено, ядрената енергия в жълто, въглищата в черно, а в сиво са обозначени петролът и петролните продукти. Втората схема показва разпределението на видовете горива за производството на енергия в ЕС.

Предвижда се и увеличаване на използването на биометан от възобновяеми източници. За да се стимулира производството на биометан в ЕС, с плана REPowerEU се поставя за цел производството му да достигне 35 милиарда кубични метра до 2030 г., с което настоящите амбиции на ЕС се удвояват, чрез използването на устойчиви източници на биомаса, като например селскостопански отпадъци и остатъци.

Ще се насърчава ускореното въвеждане на слънчева и вятърна енергия и термопомпи като средство за икономия на енергия. Комисията изчислява, че с ускоряване на въвеждането на покривни соларни фотоволтаични системи със до 15 TWh тази година ЕС би могъл да спести още 2.5 млрд. куб.м газ. Предлага се до 2027 г. да бъдат пуснати в експлоатация 10 милиона термопомпи, за да се помогне на европейските семейства да намалят зависимостта си от природния газ и сметките си за енергия.

Сред инициативите, които ще влязат в сила от началото на 2023 г., е и предложението за етикетиране на природния газ и ядрената енергия като устойчиви горива, за да се насърчат инвеститорите да влагат в средства в проекти, което очаква гласуване в Европейския парламент и в Съвета.


Намаляване на потреблението

Фон дер Лайен каза, че за постигане на амбицията за намаляване с 2/3 на потреблението на руски газ до края на годината и ограничаването на доставките до 2027 г. ще се разчита и на европейския бизнес и граждани, които трябва да намалят потреблението.

Първият тест ще е следващата зима, тъй като Европейската комисия смята, че всички държави имат достатъчни запаси, за да изкарат до края на отоплителния сезон. Работна група ще започне да анализира откъде може да свие потреблението и да даде съвети за подготовката за следващата зима. Едно от вече обявените намерения е за въвеждане на задължение за правителствата да запълват с поне 90% от капацитета им националните газови хранилища до 1 октомври всяка година.

Комисията предлага икономии на енергия чрез намаляване на термостата за отопление на сградите с 1 °C, което ще намали нуждите от електроенергия с 10 млрд. куб.м.

Запитана дали намерението за рязко свиване на потреблението на руски газ през 2022 г. е реалистично, Фон дер Лайен каза:

"Няма да е лесно. Трудно ще бъде и ще ни трябва подкрепа от всеки, защото всеки може да направи нещо, като намали енергийното си потребление. Когато 450 млн. души направят нещо, това ще е голям залък."

Европейската комисия вече представи предложение за секторите, където разходите за енергия трябва да се оптимизират. Засега се знае малко обаче какво ще се иска от частните потребители.


Колко зависим е ЕС от Русия


Схемите показват енергийната зависимост на Европа от вноса на руски (в червено) въглища, суров петрол и газ

За покриване на между 57 и 60 процента от енергийните си нужди ЕС разчита на вноса на изкопаеми горива (природен газ, нефт и въглища). Въпреки че вътрешното производство от възобновяеми енергийни източници се е увеличило, ЕС остава зависим от вноса на природен газ (90% от потреблението), нефт (97%) и антрацитни и черни въглища (70%).

Русия е водещ вносител и в за трите вида горива. 45% от общия внос на газ в ЕС през 2021 г. е осъществен от Русия, като другите основни доставчици имат чувствително по-ниски дялове: Норвегия (23%), Алжир (12%), САЩ (6%) и Катар (5%).

Москва осигурява 27% от внасяния суров петрол, следвана от Норвегия (8%), Казахстан (8%) и САЩ (8%).

При антрацитните и черните въглища Русия също остава водещият доставчик (46%), следвана от САЩ (15%) и Австралия (13%).

https://www.dnevnik.bg/evropa/na_edna_masa_s_evropa/2022/03/14/4322904_es_si_dava_pet_godini_da_se_oturve_ot_energiinata/

ЛинаTopic starter

Да де, ама сега служебното правителство на Радев, заедно с "Възраждане" и ДПС искат да ни върнат в ла*ната, в спешен порядък щели да се дупят на Газпром, защото е по-лесно, а и имат традиции в това отношение. Щели да се борят за поне 10г. неизгоден за България договор с тях след като изтече на 31.12.2022 неизпълнения от Русия сегашен договор. Не звучи ли гениално, а?
Все пак Карадая неслучайно ходи на оперативка в Турция, целта сигурно е била да се саботира разтоварването на заявения от България газ от САЩ.
А Турски поток беше изграден изцяло със "помощта"  на България (щото беше ! да се реализира турски интерес, за което аз лично не съжалявам) и за благодарност сега това, нямало слотове.
Вече за никой не е тайна, че само интересите на комунистите и Ахмет Доган са свързан с руския газ.

Hatshepsut

Българският газпромчик

Българският газпромчик е homo sapiens с особени когнитивни способности, заради които той:

1) не може да си обясни защо газът тече;
2) и защо тръбата е цяла;
3) не може да разбере, кой спира газа;
4) иска газ от този, който му го спира;
5) не може да разбере, че този, който едностранно променя условията по доставка на газ, нарушава договорите и дължи неустойка по тях;
6) не разбира, че когато сам се съгласи на променени условия по съществуващ договор, вече не може да иска неустойка, а може да стане и уязвим за искове от другата страна;
7) смята, че 70% от TTF цената плюс петролна компонента от още 8-10% води до многократно (поне двойно) по-евтин газ спрямо TTF;
не схваща, че ако България сключи дългосрочен договор за втечнен газ, тя би могла да си гарантира цена с около 20% по-ниска от TTF цената (след като за само 7 танкера е постигнала отстъпка от 10%);
9) убеден е, че докато Путин спира газа за цяла Европа, той ще го пусне за България;
10)  не прави разлика между източника на проблема и решението му.

Има, разбира се, и такива газпромчици, които имат по-стандартни когнитивни способности, но се правят на идиоти по една или друга причина. Има и един политик, който ту е газпромчик, ту не е, без да е ясно дали се прави на идиот.

Даниел Смилов

Hatshepsut

Интерконекторът с Гърция получи Акт 16


НА ФИНАЛНАТА ПРАВА: Интерконекторът взе Акт 16, тръгва в събота

На официалното откриване на проекта ще присъства председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен

Газовата връзка между България и Гърция получи Акт 16. Новината, че интерконекторът има разрешение за ползване обяви министърът на регионалното развитие Иван Шишков на брифинг в Министерския съвет.

,,От първия ден на служебния кабинет започнахме разговори със строителя, успяхме съвместно с него да компенсираме всички минимални забавяния и той да завърши обекта. Помогнахме изключително много за съставяне на цялата документация", добави той.



Шишков подчерта, че не са допуснати компромиси по отношение на документацията. Обектът е разделен на два етапа, така че на първия да има изпълнено съоръжение, което ще работи без никакви проблеми. То ще бъде пуснато в експлоатация на 1 октомври, без нарушения на нормите.

Официалното откриване на газовата връзка ще се състои в НДК в събота. На събитието ще присъстват председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, президентите на Северна Македония и Сърбия, както и гръцкият премиер. Домакин на церемонията ще е българският държавен глава Румен Радев.


Интерконекторът с Гърция получи Акт 16

https://nova.bg/

Hatshepsut

И без Газпром съмна! Газът поевтинява драстично в България


"Булгаргаз" внесе в Комисията за енергийно и водно регулиране заявление за утвърждаване на цена за месец ноември в размер на 166,14 лева за мегаватчас, съобщиха от дружеството.

Предложената цена е приблизително два пъти по-ниска от цените на европейските газови хъбове. Тази съществена разлика се дължи на изключително конкурентните цени, получени в рамките на проведената от "Булгаргаз" тръжна процедура за доставка на природен газ, както и на възможността да бъдат доставени пълните азерски количества.

Председателят на енергийния регулатор Иван Иванов аргументира очакванията си за продължаващо поевтиняване на синьото гориво и през следващия месец.

"Европейските газохранилища са напълнени 91%. По тази причина, независимо от усложняващата се обстановка в Украйна, считам, че възможностите на Владимир Путин да използва природния газ като оръжие в тази ситуация, се изчерпаха. Освен, че Европа е подготвена за отоплителния сезон, но заедно с това ще отбележа, че Германия буквално до месец ще пусне два терминала за регазификация на северното си крайбрежие. В същото време газопровода Норвегия - Дания - Полша и нашия интерконектор са вече функционални и Европа се освобождава от руския природен газ", каза той, цитиран от БНР.

За октомври КЕВР утвърди цена на природния газ за октомври в размер на 233,36 лв./MWh, което бе с 34% по-ниска стойност спрямо септемврийската. Само преди два месеца синьото гориво се търгуваше по 354.03 лева за мегаватчас.

https://offnews.bg/ikonomika/i-bez-gazprom-samna-gazat-poevtiniava-drastichno-v-balgaria-787001.html

Hatshepsut

Газохранилищата са пълни, а потреблението на газ е ниско


Важно е следващата седмица "Булгаргаз" да участва на годишния търг на Ревитуса и да успее да резервира слотове за цялата следваща година

България надмина заветните 80% запълненост на газохранилището в Чирен, но по-интересното е, че запълването продължава с висок темп, така че до края на месеца е реалистично да се надмине и 90% запълненост. Така България ще се приближи до средноевропейското ниво, което към момента е 91.67% и продължава да расте, макар и умерено. Засега нещата се движат според оптимистичните прогнози (песимистите твърдяха, че без руски газ въобще не могат да се запълнят газохранилищата дори на 80%, камо ли над 90% - но ето че може).

Германия, една от най-проблемните страни от гледна точка на зависимост от руски газ, дори надмина 95% запълненост на газохранилищата и се доближава до съседните Франция и Полша (98%) и Белгия и Дания (близо 100%).

Но това не е всичко. Освен пълни газохранилища, европейските страни инвестират и в нова инфраструктура, за да могат да получават допълнителни доставки на газ. Нидерландия миналия месец откри новия терминал за втечнен газ в Емсхавен (построен за рекордно кратко време), Финландия и Естония до няколко седмици също ще открият новия терминал в Инга, Германия строи поне 7 терминала, може би 2-3 ще тръгнат още тази зима. Гърция и България също строят нов терминал в Александруполис и т.н.

Увеличава се и свързаността - например, България завърши газопровода до Гърция, а Полша завърши газопровод до Дания и Норвегия. И, ключово, на 13 октомври беше рестартиран стар газопровод с капацитет от 100 гигаватчаса на ден, по който Франция започна да доставя газ за Германия. Това е много полезно, тъй като Франция има терминали за втечнен газ и по този газопровод газът може да стига до Германия, която все още няма нито един терминал.

Някои енергийни компании използват и по-екзотични начини да се подготвят за зимата. Например, газови компании наемат танкери, пълнят ги с втечнен газ и ги закотвят в морето в очакване на високото потребление през зимата. А някои планират още по-екзотични проекти - наемат плаващи електрически централи, които произвеждат ток от газ, мазут или други горива и могат бързо да се инсталират на всяко пристанище. Турската компания Karpowership (която има флотилия от такива кораби-електроцентрали) обяви, че е в преговори с четири европейски държави за зимата. Плаващите централи могат да произвеждат до 2 гигавата електричество и цената на тока е доста по-ниска от пазарните цени в момента.

Но най-интересното в ситуацията на енергиен дефицит е, че в момента едновременно газохранилищата са пълни, а потреблението на газ е ниско, защото зимата не е започнала. Това създава свръхпредлагане на газ и съответно цените падат. В момента отчитаме най-ниската цена на природния газ в Европа от края на пролетта, въпреки че доставките на руски газ драстично намаляха и са почти нулеви. "Булгаргаз" също се възползва от ситуацията и успя да постигне по-добра цена при доставките на газ за следващия месец.

Разбира се, за максимално добра цена трябва да имаме запазени слотове на терминал за втечнен газ - което ще ни даде достъп до световния пазар и ще можем да се възползваме от конкуренцията между множество доставчици. В тази връзка е важно следващата седмица "Булгаргаз" да участва на годишния търг на Ревитуса и да успее да резервира слотове за цялата следваща година. Междувременно, трябва да ускорено да се завърши и новият терминал в Александруполис, за да не зависим от слотове и ограничен капацитет.

https://www.dnevnik.bg/analizi/2022/10/14/4403351_gazohranilishtata_sa_pulni_a_potreblenieto_na_gaz_e/

Hatshepsut

През ноември газът у нас ще струва 123 лв. за мегаватчас, двойно по-евтино от средното в Европа


Синьото гориво продължава да поевтинява и без Газпром. Руският газ е далеч по-скъп от цената, която е в сила в България

Синьото гориво в България продължава да поевтинява. Днес "Булгаргаз" ЕАД предложи с над 47 на сто по-ниска цена на природния газ за ноември за утвърждаване от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

В заявлението си доставчикът е посочил цена от 123,47 лева за мегаватчас (MWh) или 63,13 евро/мегаватчас. Окончателното утвърждаване на тази тарифа се очаква след броени минути.

Цената е за крайните снабдители и лица, на които е издадена лицензия за производство и пренос на топлинна енергия и е изчислена по фиксинга на БНБ (без акциз и ДДС), съобщават от компанията.

Действащата цена за октомври е в размер на 233,36 лева за мегаватчас (без цени за достъп, пренос, акциз и ДДС). За сравнение, индексите на европейските газови пазари за доставки през ноември 2022 г. са на нива от 130 EUR/MWh.

Първоначално обявената цена от компанията беше 166 лева за мегаватчас. Същественото намаление на предложената цена за месец ноември спрямо утвърдената цена за октомври, с над 47 на сто, се дължи на конкурентните цени, получени в рамките на проведената от "Булгаргаз" ЕАД процедура за доставка на природен газ през ноември и на намалението на цената на европейските газови пазари, съобщават от газовата компания.

За евтиния газ в България много допринася и дългосрочният договор, който страната ни има с Азербайджан. От миналия месец страната ни получава пълните количества синьо гориво от кавказката република благодарение на интерконектора с Гърция.

Новата цена на газа в България е значително по-ниска от тази, която бихме плащали на Газпром, ако компанията не се бе отказала едностранно от договора за доставка към страната ни.

https://offnews.bg/ikonomika/prez-noemvri-gazat-u-nas-shte-struva-123-lv-za-megavatchas-dvojno-po-788526.html

Hatshepsut

АЕЦ "Козлодуй": Презареждане


След 17 месеца, или през май 2024 г.,5-и блок на АЕЦ "Козлодуй" трябва да бъде зареден с ядрено гориво от американската "Уестингхаус" (Westinghouse). Ако това не се случи точно тогава, има потенциален риск този алтернативен на руската ТВЕЛ доставчик въобще да не може да работи в българската ядрена централа поне до 2030 г. Обратното пък крие други рискове, тъй като процесите по лицензирането на американското гориво вървят бавно и са нужни още много анализи, а и системите за контрол трябва да се пренастроят в сътрудничество с руснаците, което в сегашната геополитическа среда изглежда почти невъзможно.

Другият възможен алтернативен доставчик - френската "Фраматом" (Framatome), може да осигури доставки чак от 2025 г. и освен това тя ползва руски лицензи за производството на касетите с ядрено гориво. Това го прави по-лесно съвместимо с нуждите на АЕЦ "Козлодуй", но е в противоречие с взетото на 3 ноември от енергийната комисия в парламента решение за ускоряване на диверсификацията на доставките.

Самата ядрена централа има в резерв от руско гориво за едно презареждане на 5-и блок (през май 2023 г.) и за пет презареждания на 6-и блок (всяка следваща година до октомври 2027). Засега доставките от Русия продължават по утвърдения план (два пъти годишно) въпреки войната, но няма гаранция докога ще продължи така.

Така най-кратко може да се опише сагата около разнообразяването на ядреното гориво в АЕЦ "Козлодуй". Тя, разбира се, е много по-голяма и сложна, включва не само технически въпроси, но и тясно политически, като в крайна сметка всичко това има и икономически измерения за стотици милиони. А как ще се развие вероятно ще се реши още в следващите месеци.

По принцип за ядрената енергетика е не просто трудно, но дори и опасно да се говори непрофесионално. И точно това прави темата сложна и объркваща не само за обществото, но и за голяма част от политиците. По тази причина "Капитал" разговаря с експерти от сектора в търсене на отговори на някои от основните въпроси в процеса по диверсификация на горивото.

Как се зарежда с гориво АЕЦ-ът

За разлика от ТЕЦ, които могат да използват различни по вид въглища или природен газ, при ядрените централи има точно определен вид гориво, с което всяка от тях може да работи. Това, което използват румънците например, въобще не става за българската АЕЦ "Козлодуй". Разлики има не само в касетите за самото гориво, но и в урана, който се използва за тях. Макар и по-малки, разлики има дори между горивото, което използват 5 и 6 блок на българската централа. В комбинация с необходимостта от високо ниво на сигурност кръгът на потенциалните доставчици, които имат лиценз за тази работа, става изключително малък.

Освен това съответният блок не се зарежда наведнъж, а се подменят само 25% от касетите на година. Всяка такава нова зарядка има живот от четири години, което означава, че цикълът на презареждане е четиригодишен. Поради това обаче няма как изведнъж да се смени цялото гориво от един вид с друг и процесът по диверсификация също продължава 4 години (на стъпки по 25%). В този период се работи със смесено гориво и точно това усложнява операцията по линия на контрола и системите за управление.

Кой може да доставя ядрено гориво

Към момента за АЕЦ "Козлодуй" право да доставя гориво има само руската ТВЕЛ - с означение ТВСА за 5-и блок и ТВСА-12 за 6-и блок. По данни на самата централа налични на място са общо 265 касети, от които 54 са ТВСА и могат да стигнат за една презарядка през май 2023 г., когато ще е годишният планов ремонт на 5-и блок. Останалите 211 касети ТВСА-12 биха могли да осигурят пет презареждания на 6-и блок, съответно през октомври 2023, 2024, 2025, 2026 и 2027 г.

Договорът с ТВЕЛ е до 31 декември 2025 г. и по него трябва да се доставят още 252 касетки ТВСА-12 (достатъчни за 6 презареждания на 6-и блок). Има и опция за извънредни две доставки на ТВСА през 2024 и 2025 г., които обаче не са сигурни и трябва да бъдат допълнително уточнени.

Американската Westinghouse има договор с АЕЦ "Козлодуй" от януари 2021 г. за лицензиране и внедряване на алтернативен тип гориво (RWFA касети) само за 5-и блок на централата. Това е така, защото разработките са правени да работят в синхрон с касетите ТВСА по време на 4-годишния процес на презареждане. Към момента са изпълнени приблизително половината от планираните анализи, но остават по-сложните и технически от тях. Срокът за предаването им е до септември 2023 г., като само за някои има опция и до януари 2024 г.

Междувременно през февруари тази година Westinghouse е изпратила бюджетна оферта за доставка на ядрено гориво за 5-и блок за период от 10 години. Тя обаче все още не е подписана от ръководството на централата.

Френската Framatome пък е изпратила на 25 май 2022 г. официално писмо до АЕЦ "Козлодуй", в което заявява интерес да доставя ядрено гориво за 5-и и 6-и блок. Компанията е представила план за пускане на ядрено гориво тип ТВСА-Т по лиценз на ТВЕЛ, което ще се произвежда в Линген, Германия. То реално ще бъде същото като руското ТВСА-12, но тепърва трябва да бъде лицензирано за европейския пазар. Очаква се да бъде налично за България през 2025 г.

На 25 юли тази година Framatome също е изпратила необвързваща оферта за доставка на гориво до българската централа.

По сегашни цени алтернативите са 20-40% по-скъпи от руското гориво.

Какъв е проблемът с Westinghouse

Поради разликата в характеристиките на касетите се получава така, че прозорецът за влизането на американското гориво в 5-и блок е май 2024 г. Ако той бъде изпуснат и няма допълнителни доставки на ТВСА от Русия (опцията в договора с ТВЕЛ, на която в сегашната геополитическа ситуация руснаците едва ли биха се съгласили), блокът ще трябва да бъде зареден с наличните в централата касети ТВСА-12. Това обаче означава, че в него повече няма да могат да се сложат американски касети, докато Westinghouse не разработи такива, които да работят съвместно и с ТВСА-12. Срокът за подобно нещо е 4-5 години.

Дори процедурата по лицензиране на американското ядрено гориво да бъде завършена навреме и доставките да бъдат разрешени през пролетта на 2024 г., има и други важни условия, преди да се пристъпи към зареждането на 5-и блок. Едно от тях е да се настроят системите за мониторинг на горивните клетки, така че да могат да следят и руското (което ще бъде 75%), и американското (25%). За да се случи това е нужно Westinghouse да предостави съответните изходни данни на руския Курчатовски институт, който оперира съответния софтуер на системата в АЕЦ "Козлодуй". Заради санкциите на САЩ срещу Русия обаче това е практически невъзможно на този етап.

Има вариант в АЕЦ-а да се инсталира американска система за контрол на мястото на руската, но освен че ще са нужни пари и време за това, този път възниква въпросът с контрола на руските касети, чиито данни няма да са предоставени на американската система. Според експертите тук не може да се черпи опит от украинските или чешките централи, които са диверсифицирали горивото си, тъй като при първите се използват други касети, а при вторите системата за контрол не е руска.

На теория би могло да се направи едновременната замяна на всички касети в реактора, така че да няма проблем със съвместния мониторинг. На практика обаче това е невъзможно. Освен че ще се загубят стотици милиони евро от недоизползваното руско гориво, което трябва да се извади, реално няма как неотработените все още касети да се съхраняват. Те са високо радиоактивни (за разлика от новите и все още неактивирани касети), а България не разполага с такова хранилище. Сега на площадката на АЕЦ-а се съхраняват временно само напълно отработени касети.

Какъв е проблемът с Framatome

Към момента интегрирането на френското ядрено гориво в българската централа изглежда по-лесно поради факта, че то е идентично с руското и просто ще се произвежда в ЕС. Първите такива касети е планирано да се използват в чешката АЕЦ "Темелин" през 2024 г.

Заради руския лиценз обаче този доставчик може да не бъде допуснат до АЕЦ "Козлодуй", ако се приложи на практика искането на енергийната комисия в парламента (което трябва да се гласува и в пленарната зала). В него на този етап е записано, че потенциалните доставчици трябва да "гарантират пълна независимост на използваните технологии, лицензи и компоненти от доставчици и юридически лица, регистрирани в Руската федерация или чиято структура на собствеността включва юридически лица от Руската федерация".

https://www.capital.bg/biznes/energetika/2022/11/18/4416334_aec_kozlodui_prezarejdane/

ЛинаTopic starter

Миналата седмица мина под шапката на мотото най - после руската "Лукойл ще плаща данъци в България вече........". Веднага всички си представихме как ще ударим Катар и САрабия в земята, нали? После като чух сумата, а именно 100мил за текущата година, и едва 700мил. за следващата цяла счетоводна година доста се озадачих, наистина наистина за техните проходи това е смешна сума! Ама то имало, ако... еди какво си.  Крайно време е нещо да закачим от тези  гадове, които са се качили на главата ни като "кокошка на боклук", но ще видим какво ще се случи! 
Много е интересно, че иначе добрата статия на "Сега" започва точно с Делян Добрев от ГЕРБ и как не се сетиха да го попитат къде беше той последните 13г. да констатира, че Лукайл ограбва държавата с 1лв./л. гориво?
----------------------

https://segabg.com/hot/category-economy/nikoy-ne-vyarva-che-lukoyl-shte-plashta-700-mln-lv-danuci-haznata

Никой не вярва, че "Лукойл" ще плаща 700 млн. лв. данъци в хазната

Вълкът козината си мени, но нрава - не

Това написа в профила си във Фейсбук депутатът от ГЕРБ Делян Добрев - автор на законопроекта за т.нар. 1 лев данък за всеки литър гориво

"Лукойл/Литаско щели да насочат печалбите към България и да платят 700 млн. лв. данъци, ама догодина (тате ще ми купи колело, ама друг път). Първо, не трябва да са 700, а 1200+ млн. лева. Второ, няма да са 700 милиона, по-скоро може да са 0 милиона, защото тази договорка зависи от добрата воля и сръчността на счетоводителите на Лукойл/Литаско.

Трето, ако Лукойл/Литаско искат да ни докажат, че са добронамерени да внесат 1,2 млрд. лв. за тази година доброволно, преди да сме ги пуснали в кошарата. Четвърто, ако не ги внесат доброволно, какво правим? Свръхпечалбите от февруари до сега опрощаваме ли им ги? Пето, как ще компенсирате уязвимите домакинства като няма нов бюджет? Шесто, кой ще е виновен догодина като се окаже, че със счетоводни операции са скрили печалбата? Или разчитаме на късата памет на избирателя?

Седмо, преди 9 месеца Ви казахме, че Лукойл/Литаско ни обират с лев на литър под благосклонния поглед на "промяната". Това вече се признава от всички! Сега Ви казваме, че оставяте всички козове в Лукойл и Литаско - идеята е глупава и няма да работи", пише във ФБ Добрев, който също вероятно разчита на късата ни памет за това, че ГЕРБ управлява 12 години, без да положи дори усилия да накара "Лукойл" да плаща данъци у нас.

 

Руският суров петрол трябва да остава на българския пазар,

за да паднат цените на горивата у нас, написаха в специална позиция от "Продължаваме промяната" по темата.

Кабинетът на Кирил Петков наложи през юли забрана за износ на продукцията на "Лукойл" от руски петрол от 5 декември и сега твърдят, че отмяната на тази забрана, каквото се кани да направи служебния кабинет,  нарушава условията на дерогацията, договорена с Европейската комисия. От ПП припомнят, че "идеята на договорената от кабинета ,,Петков" дерогация е ценовото предимство на горивата, произведени от руски суров петрол, да остава на българския пазар! Също така е важно да подчертаем, че без дерогацията, България щеше да е длъжна от 5-и декември да спре вноса на руски суров петрол, което щеше да доведе до недостиг на петрол и петролни продукти в страната."

 

Това е договорка от типа и вълкът сит, и агнето цяло

е мнението на Владислав Панев от "Зелено движение", съпредседател на ДБ.


"Добра новина е, че "Лукойл" се съгласи да си изпълнява задълженията в България и да си плаща данъците – нещо, което не е правила от 2007 г. досега. За първи път тази година обяви, макар и символична, печалба от 70 милиона лева. Но 700 млн. лева данък върху печалбата за догодина е едно прогнозно число. То може да се получи при натовареност на рафинерията "на макс", ако правителството наистина договори продължаване на дерогацията за продажба на произведени от "Лукойл" нефтопродукти, както и ако се запази маржът между "Уралс" и "Брент". Такъв марж има и сега, но защо не се отразява на цените на бензиностанциите?", коментира Панев пред БНР.

Според него изобщо не е ясен казусът с изключението от забраната за износа на нефтопродукти и дали от декември това ще бъде възможно.

"Нещата висят във въздуха. Тези 700 милиона лева не са птичка в ръката в никакъв случай", казва Панев. И припомня предложението на ДБ: "Ние предлагаме още от пролетта облагане на цялата разлика между сорт Брент и сорт Уралс, което е 1 млрд. долара. Така че договореността между служебния кабинет и ръководството на "Лукойл" е изпреварващ удар, за да може да прекрати и исканията – и нашите, и на други парламентарни партии, за по-справедливо облагане на тези свръхпечалби. Всъщност ние облагайки само една част от тях, насърчаваме още по-голям внос на руски нефт, без това да се отразява на бензиностанциите". По сметките на Панев, ако тези 700 млн. лв. се разпределят при сегашното действие на компенсациите - отстъпката от литър гориво ще е 50 ст.

"Доколкото разбираме се обмислят отстъпки и за пътуващите с обществен транспорт. Ако отстъпките отидат към ваучери за автобуси и влакове, това ще е по-справедливо", смята Панев.

 

 

Решението е поставяне на рафинерията под специален надзор

е мнението на Мартин Владимиров, енергиен експерт от ЦИД.

"Повече от десетилетие Лукойл Нефтохим не плащаше никакъв корпоративен данък в държавата. Сега става ясно, че това рязко ще се промени, защото нямало да има трансферно ценообразуване. Но това не е така - трансферното ценообразуване продължава да съществува, защото собственикът на рафинерията е отново в Холандия и ще има преразпределие на печалбата извън България. Да, схемата се видеоизменя в сравнение с последните две години, в които собственик на суровия петрол и на горивата бе "Литаско" и изобщо не оперираше в България, така че по никакъв начин НАП не можеше да наложи корпоративен данък върху тази компания.

Каква е обаче гаранцията, че българските власти отново ще упражняват контрол над тази печалба и "Лукойл" ще плаща данъци? През последните 9 месеца видяхме, че Русия и руските компании не изпълняват ангажиментите си към клиентите им в Европа - било то на природен газ или на суров нефт.

Единственият път за защита на националната ни инфраструктура, а рафинерията е една от тях, е поставяне на рафинерията под специален надзор - както го направи Германия и както е на път да го направи Италия. Това е единственият начин да си гарантираме, че ние няма да заобикаляме санкции, т.е. че България няма да се превърне в Троянски кон на Русия. Това е гаранция, че реално печалбата ще остава при българските данъкоплатци и че няма да има контрабанда на горива, каквато се случва в момента. А тази контрабанда ще се засили след 1 януари. Защото ЕС няма да позволи избягване на забраната за износ на крайни продукти с произход от руски нефт. Няма държава от ЕС, която ще позволи внос на такива горива, освен това има система за мониторинг. Така че заплахата на "Лукойл" да спре работата на рафинерията е добре дошла за България - нека да спре работата. Има си механизми, с които българската държава да поеме контрол над рафинерията и ако иска да я продаде на друг", коментира Владимиров пред бТВ.

Икономистът Красен Станчев също е скептичен, че дружеството може да плати седемкратно по-висок данък печалба. "ДДС от горива е с по-голяма тежест за бюджета, отколкото данък печалба. И ако се постигне целта да за падане на  цената на горивата, то и приходите от ДДС ще паднат. Очаквам по-скоро задържане на цената на горивата", коментира по Нова тв Станчев. Според него държавата трябва да издейства изключение от забраната за износ на горива от руски петрол. "Ясно е, че ако няма износ, предприятието ще бъде принудено да затвори. Неслучайно "Лукойл" се обяви против войната в Украйна, защото продава в цял свят, има няколко рафинерии в Европа, а руският нефт трудно може да бъде заменен. Макар че проблемът с износа на горива е решим - Лукойл винаги може да създаде компания в България, която да купи горивото от рафинерията и след това да го изнесе".

"Държавата трябва да каже какви компенсации дава на "Лукойл" за потребление на електроенергията всеки месец", настоява бившият министър на икономиката Лидия Шулева. "Трябва ли да продължи да ги взима? Да не се окаже, че сумата е колкото данък печалба, които очакваме да внесе", предупреждава тя.

 РR захарчето на Радев
Това коментира в свой пост икономистът Евгений Кънев.

"Сигурно много българи са поели захарчето за едни 700 млн. лв. на Лукойл - като едва ли не дарение на компанията у нас. Всъщност това е PR захарче на Радев към русофилската публика, благодарение на чиято безусловна подкрепа все още е президент. За да може спокойно да работи в полза на Путин под слогана за защита на националния интерес.
За какво става дума? Лукойл е една от малкото, ако не единствената руска корпорация, която засега избегна санкциите на ЕС, въпреки че нейният основател и дългогодишен шеф Алекперов попадна под тях. Засега този неин статут се крепи на официалната й позиция, че е против войната и че е регистрирана в Нидерландия като холдинг и Швейцария като най-голямо търговско поделение. На практика обаче, компанията - въпреки ширещата се заблуда, че на ниво собственост не е руска - е основен контрибутор в руския бюджет, където отиват милиарди да финансират войната на Путин", пише Кънев.

Той подчертава условието за преместването на производствените операции със седалище Бургас, което щяло да ни даде годишно 700 млн в бюджета - САМО ако продължи износът. "Иначе няма как. Т.е ако се заобиколят санкциите на ЕС.
За да продължи износа, България трябва да влезе в конфликт с Европейската комисия. И това със сигурност ще го видим в следващите дни.  Рафинерията спокойно може да работи и с неруски петрол, но тогава кой ще купува руския и кой ще финансира войната на Путин? Заблуда е, че ще плащаме цената на руския петрол, а не цената на Брент петрола по бензинстанциите. Ако въобще нещо влезе в бюджета от тази разлика - то това ще е цената на продължаване на нашия колониален статут. Затова  Радев вече удължи и концесията на Лукойл за Росенец - с която надали ще ни приемат скоро в Шенген", коментира още икономистът Евгений Кънев.

Единствено от Българската петролна и газова асоциация са убедени в успеха на договореностите от понеделник. "Войната промени пазарите и всеки инвеститор търси решенията, които са по-изгодни. Връщането на старата схема на работа на "Лукойл Нефтохим" ще позволи да реализира висока печалба от разликата в цените на суровия нефт, както и по-високата добавена стойност на произвоството в рафинерията в Бургас", заяви Живодар Терзиев от БПГА. Той твърди, че до преди три години всички рафинерии в Европа са работили на загуба и някои дори са фалирали. "Най-изгодно за бургарската рафинерия е да работи с петрол сорт Уралс. Ако рафинерията намали производството си по някаква причина, това ще бъде сценарий с неясен край".

Hatshepsut

От нашата Download-секция може да свалите сборника "Енергийните рискове за България 2013–2019":

https://bg-nacionalisti.org/BNF/index.php?action=downloads;sa=view;id=6326

Hatshepsut

От 2024 г. V-ти блок на АЕЦ ще работи с неруско ядрено гориво


Ядрената централа подписа 10-годишен договор с "Уестингхаус"

АЕЦ "Козлодуй" и "Уестингхаус Електрик Швеция" подписаха днес договор за доставката на ядрено гориво за срок от 10 години, предаде БГНЕС. Суровината ще е на цената на използваното в момента руско гориво, което означава, че ядрената централа ще запази в голяма степен себестойността на производството си.

Управляващият директор на "Уестингхаус Електрик Швеция" Азиз Даг окачестви подписването като исторически момент и началото на дългогодишно партньорство: "Това е краят на един много дълъг процес и с това подписване ние слагаме началото на едно дългогодишно партньорство, което ще продължи занапред. Ние целим защита и сигурност на ядрената ви централа, за тази цел можем да се похвалим с над 40-годишен опит и с компетентност".

От своя страна министърът на енергетиката Росен Христов определи подписването като значителна крачка към диверсификацията на доставките на ядрено гориво, както в изпълнение на европейската стратегия, така и в изпълнение на решение на НС от ноември тази година.

"В момента имаме едно партньорство, една сделка, която е изключително добра и изгодна за нашата страна. Благодарение на преговорите икономическите условия бяха подобрени, цената от юли месец е намалена – говорим за двуцифрени проценти намаляване на цената. Ние напълно изпълняваме ангажимента за диверсификация и то в пълни плюсове за нас. Успяхме да разрешим всички технически препятствия и да осигурим абсолютна сигурност на изпълнението на атомната централа чрез това гориво", каза министър Христов. Той подчерта, че така се гарантира сигурност и непрекъсната работа на АЕЦ "Козлодуй", защото в момента всякакви доставки от Русия са невъзможни, включително и на ядрено гориво.

Енергийният министър обяви, че в средата на 2024 г. се очаква да получим пълния лиценз, когато ще започнат и доставките на ядреното гориво за пети блок на АЕЦ "Козлодуй". 10-годишният договор с "Уестингхаус" обаче не включва извозването на ядреното гориво.

"То и сега се извършва от трета страна – руска компания. За съжаление, компанията "Маяк" е неспособна вече да си изпълнява договора, тъй като с решение на руската администрация лицензът им беше отнет. Засега това гориво се складира на площадката на АЕЦ "Козлодуй", посочи енергийният министър. Той уточни, че в Европа има една единствена компания, която предоставя такива услуги, в момента правителството е в процес на разговори с нея. "За момента нямаме критични точки, имаме необходимата инфраструктура", увери министърът.

Христов посочи още, че безплатно ще бъде внедряването на системата за вътрешно-реакторен контрол на "Уестингхаус", което ще доведе до милиони спестявания на страната ни. Тази система ще бъде внедрена още от следващата година, за да може без проблеми да получаваме гориво през 2024 г.

Енергийният министър обясни, че подобен ангажимент страната ни ще подпише и с компанията "Фраматом" за шести блок на АЕЦ "Козлодуй", с което напълно ще приключи процедурата по диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво. Така ще имаме ядрено гориво от два независими неруски източника.

https://www.segabg.com/hot/category-economy/2024-g-ti-blok-na-aec-shte-raboti-nerusko-yadreno-gorivo

Hatshepsut

Добра новина  :azn:

България няма да подновява изтичащия днес договор с "Газпром"


Не е решено дали ще търсим арбитраж заради неизпълнени доставки

Договорът, който България имаше с "Газпром", изтича днес и не е подновен, предаде БНР. Синьо гориво по този договор страната ни не получава от пролетта, когато Русия спря доставките с аргумента, че София отказва плащания по исканата от Москва схема.

Все още не е решено дали страната ни ще търси арбитраж заради недоставените количества руски газ, стана ясно от вчерашното изказване на директора на "Булгаргаз" Деница Златева.

"Дали са приключили отношенията предстои да видим, но търговски отношения между "Булгаргаз" и "Газпром" по силата на изтичащия договор няма да има от 1 януари 2023 г." - посочи тя.

https://faktor.bg/bg/articles/balgariya-nyama-da-podnovyava-iztichashtiya-dogovor-s-gazprom

Panzerfaust

Идеално!
И задължително трябва да търсим арбитраж!
Agree Agree x 1 View List

Similar topics (5)

Powered by EzPortal