• Welcome to Български Националистически Форумъ.
 
avatar_генерал Жеков

Паневропейски транспортен коридор № 8 - трън в петата на Путин

Започната от генерал Жеков, 04 Август 2018, 14:41:19

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

генерал ЖековTopic starter

Този коридор е транспортна връзка между няколко държави,в територията между Адриатическо и Черно море.Той има път през няколко града:Бари/Бриндизи – Дурас/Вльора - Тирана – Кафасан - Скопие - София - Пловдив – Бургас/Варна.Тези градове са европейски,големи крайморски или също големи,но вътрешно континентални градове.Той ще бъде гарант за стабилност в региона,позволяващ пренос,не само за транспортни цели,а и такъв на оръжие,техника и т.н.Неща,които са трън в петата на взелия се за господар на света Путин.Както знаем,този коридор не е замислен от днес за утре,а е внимателно планиран с години.Инициативата за създаване на транспортен коридор Запад - Изток по направление Италия - Албания - Република Македония - България и свързването му със страните от Кавказкия регион и Близкия изток е подета през 1990 и регламентирана с Протокол от срещата на министрите на транспорта на България, Република Македония и Албания, проведена в София на 19-20 ноември 1991. Към тази инициатива впоследствие се присъединяват Италия и Турция, а на по-късен етап и Гърция.
Съгласно решенията на втората Общоевропейска конференция на министрите на транспорта (Крит, 1994), препотвърдени от третата конференция в същия формат (Хелзинки, 1997), Коридор №8 е включен в Системата на общоевропейските транспортни коридори.Неговото значение за държавите от Европа и Азия е такова,че провокира сключване на спогодба за развитие на международния транспорт(това се случва през далечната 1998).Изграждането на такава връзка би донесло огромни финансови приходи за държавите,включени в пътя на пътната връзка.Това са градове в Италия,Албания,Македония и България.Това са държави в които икономическата, енергийната и информационната свързаност имат ключова роля за икономическото и обществено развитие, за мобилността на трудовите ресурси, за предлагането на услуги и за конкурентоспособността на икономиката като цяло.Това дава още една причина на Путин да ненавижда инициативите,подкрепящи проекта.В заключение,смятам да кажа,че ако анализираме ползите от реализиране на такъв проект,ние ще видим,че той ще ни донесе не само моментните печалби от транспорт,икономическа свързаност и т.н,а и ще привлече интереса на инвеститори с дебели портфейли,които както знаем досега нямаха огромно желание да присъстват на нашия пазар.
ϟϟ|СВОБОДЕН-СОЦИАЛЕН-НАЦИОНАЛЕН| lYl 
БЪЛГАРИЯ НАД ВСИЧКО И ВСИЧКО ЗА БЪЛГАРИЯ!

Hatshepsut

Гълъб Донев: Коридор 8 ще донесе добавена стойност за развитието на целия регион

Коридор 8 е важен комуникационен канал, който ще осигури връзка между гражданите и бизнеса на България, РС Македония и Албания. В условията на потенциална енергийна и продоволствена криза е жизнено необходимо да си осигурим пътища за доставка.

Това заяви българският министър-председател Гълъб Донев по време на церемонията, отбелязваща началото на строителството на Източната част на железопътния Коридор VIII, участък Куманово – Беляковце – Крива Паланка, предаде кореспондентът на БГНЕС.

В събитието, което се провежда край град Куманово, участва премиерът на РС Македония Димитър Ковачевски, както и българският вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.



През изминалите над 140 години, реализирането на инфраструктурите и свързаността, залегнало в днешния Коридор 8, е било въжделение на редица поколения от двете страни на границата. Съществено важно е да говорим за Коридор 8 във всички негови измерения като важен комуникационен канал, който ще осигури връзка между гражданите и бизнеса на България, РСМ и Албания.

България работи активно за включването на Коридор 8 в приоритетната европейска транспортна мрежа – направлението София-Скопие-Тирана-Дурас трябва да бъде определено като част от европейския коридор "Западни Балкани".

Изграждането на Коридор номер 8 е приоритетно както за България, така и вярвам за всички страни по неговото протежение, каза още Гълъб Донев.

Последиците на войната в Украйна разкриват за пореден път едно най-уязвимите места на нашия региона, а именно неразвитата и даже липсваща инфраструктура, отбеляза още Донев и продължи: В условията на потенциална енергийна и продоволствена криза е жизнено необходимо да си осигурим директни пътища за доставки. Вместо това поради липсата на свързваща железопътна и енергийна инфраструктура нашите държави са принудени да търсят алтернативни пътища за доставки, минаващи пред трети държави, което допълнително оскъпява цената и удължава времето за доставка на ресурсите, от които всички се нуждаем, каза още Гълъб Донев.

В този контекст той съобщи, че предстои да се подпише Споразумение между българския и северномакедонския газопреносни оператори за междусистемното свързване за точката Кюстендил-Жидилово. По думите му, това ще осигури диверсификацията и повишаването на сигурността на доставките на природен газ за РС Македония, както и задълбочаване на сътрудничеството в енергийната сфера.

Служебният премиер отбеляза още, че ускореното изграждане на Коридор 8 е в интерес и на националната, и колективна сигурност.

Уверен съм, че ще успеем да преодолеем съществуващите, както и нововъзникващите предизвикателства в настоящата геополитическа обстановка, заяви Донев.

С изграждането на Коридор 8 може да осигурим важната за региона връзка по транспортната ос Изток-Запад, свързващ ни с Кавказ, Средна Азия и Близкия Изток.

Същевременно, дори и в тези условия, за първи път в историята на България и РСМ, търговският стокообмен се очаква в края на година да достигне 1 млрд. евро, съобщи Донев и попита: Представете си какъв би бил резултатът, ако между България и РСМ имаше развита инфраструктура.

Не се съмнявам, че сходни положителни перспективи биха се създали и за Албания, заяви Гълъб Донев и заключи, че трябва да се положат всички усилия за изграждане на стратегическите проекти за всички измерения на Коридор 8. Съществено място тук заема железопътната връзка София-Скопие. /БГНЕС

https://bgnes.bg/news/g-l-b-donev-koridor-8-shche-donese-dobavena-stoinost-za-razvitieto-na-tcelia-region/

Hatshepsut

Проектът ,,Коридор №8" отново в глуха линия

Българските държавници, политици, управленци и депутати не разбраха, че стратегическата цел на Гърция е да осуетява осъществяването на ,,Коридор №8".

Ентусиазмът, с който се заговори за тази десетилетна мечта след подписването на 2 август 2017 г. Договор за добросъседство и сътрудничество между България и РС Македония, веднага бе потушен от Атина. Тя светкавично лансира своя резервен вариант – проектът за изграждането на жп връзка Русе – Варна – Бургас –Дедеагач – Кавала – Солун. Нещо повече. Тогавашният премиер на Гърция Алексис Ципрас, покани българския си колега Бойко Борисов на 6 септември 2017 г. в Кавала да подпишат меморандум за реализирането на този проект.

Енергийната криза, обхванала не само Европа, а и много други страни по света, стана повод Гърция отново да съживи мечтата си за осъществяването на тази жп връзка. Това от една страна отвлича вниманието на България от инфраструктурата по оста" Изток-Запад", а от друга страна дава козове в ръцете на гръцките държавници да настояват за реализирането на собствената им инфраструктурна стратегия . Така те ще инжектират висока доза икономически серум в твърде неизгодната в стопанско отношение магистрала Виа Игнатия, но с изключителна геополитическа важност за тях.

Случайно ли през 1996 г. в Атина се появи сборникът с анализи, на който съм се позовавал неведнъж, озаглавен ,,Реформата и икономическото сътрудничество в Югоизточна Европа." Книгата започва с две встъпителни студии ,,Гръцката външна политика на Балканите и в района на Черно море", с автор тогавашният министър на икономиката Янис Папандониу и ,,Гърция и Европа" от проф. Панайотис Корлирас, председател на Йонийската банка, издала труда .Следват предговор и 12 глави.

Съществена за нас е 12-та глава ,,Отворена" или ,, затворена" инфраструктура и политическите отклонения на пътя Игнатия". Задължително е българските управленци да четат с повишено внимание следното изречение: ,,Приемането на тактиката чрез отклонения да се отвлича вниманието от основния опасен за Гърция проект ,,Коридор № 8" става първостепенна задача...



...Чета през последните дни информациите в българските медии, които приповдигнато възвестяват: ,,Проектът Sea2Sea за осъществяването, на който България и Гърция започват работа, предвижда жп линия, свързваща Северна Гърция и България с Румънската граница и ще позволи превозването на значителни количества морски товари от Босфора..." И още: "Гърция и България възнамеряват да създадат съвместно дружество за управление на проекта..."

Ако задълбочено анализираме заложените в проекта опори, за осъществяването му, разбираме, че Гърция е вложила целенасочено средства за доизграждане на вътрешната си жп мрежа. И тази вътрешна жп мрежа е планирана и осъществена така, че да достига до българо-гръцката граница, готова да се свърже с бъдещата железопътна връзка до Румъния. Или както казва народът ,,С един куршум - два заека". Т.е. с този проект Атина от една страна маргинализира, за кой ли път, изграждането на жп връзката, съставна част на ,,Коридор №8" и от друга – привлича значителен процент от контейнерните товари, които традиционно преминават през Босфора...



Ако се върнем отново към фундаменталния сборник с документи, ,,Реформата и икономическото сътрудничество в Югоизточна Европа" и препрочетем внимателно 12-та глава, ще ни стане още по-ясно, че появата на мегапроекта Sea2Sea съвсем не е случайна , а последователно преследвана цел. Той е поредната стъпка към реализацията на заложената още в 1996 г. стратегия за отклоняване на всяка инфраструктура по посока Изток-Запад.

Отново разгръщаме този сборник, и отново продължаваме да четем записаното в глава 12: "... Страни като Албания и България очакват да получат изгоди, възползвайки се от географското си положение...Естествено е, на тези очаквания да се противопоставят стремежите на гръцката политика, чиято цел е да се премести центърът на тежестта в областта на комуникациите в Северна Гърция..."

И докато българските елити упорито отказват да забележат тази гръцка стратегия, тогавашният президент на Р Македония Борис Трайковски ,,изплю камъчето". На форум в Страсбург без заобикалки той посочи същността на проблема: ,,За вас коридор №8 от Бургас през Скопие до Драч, в действителност е №1 по своето икономическо значение...С течение на времето се появи интерес от определени държави като Гърция да се прикачат към този коридор чрез отклонения. Политически и икономически натиск доведе до пренебрегване на основната идея..." и важната добавка: ,, Стана така, че влиятелни държави, например Гърция, си издействат от европейските фондове финансиране на отклоненията и така отпада финансирането на самия коридор...Затова Македония е против..."(в. ,,Сега",28 юни 2002г. )

Нямам намерение да призовавам интелекта, съвестта и държавническата отговорност на тези, които в момента държат в ръцете си съдбините на България.

Проектът ,,Коридор №8" продължава да бъде химера за България. А България с инфантилен ентусиазъм се втурва да помага за осъществяването на стратегии, чиято единствен цел е осуетяването на инфраструктурата по оста "Изток – Запад".

Тук място за думи няма. Има място за държавническа далновидност – най-липсващата стока на българския политически пазар... /БГНЕС

------

Иван Николов е журналист, публицист и издател. Той е главен редактор на списание ,,България-Македония" и директор на издателство ,,Свети Климент Охридски". Иван Николов е един от най-големите познавачи на балканските въпроси, автор на многобройни статии и книги по темата. Текстът е написан специално за БГНЕС.

https://bgnes.bg/news/proekt-t-koridor-8-otnovo-v-glukha-linia/

Powered by EzPortal