• Welcome to Български Националистически Форумъ.
 
avatar_Hatshepsut

Помацитѣ искатъ да бѫдатъ признати като етносъ

Започната отъ Hatshepsut, 01 Ное 2018, 14:38:06

0 Потрѣбители и 1 гостъ преглеждатъ тази тема.

Hatshepsut

Тази информация е от 2008г.

Помаците искат да бъдат признати като етнос

Помаците се обявиха за отделен етнос, искат партия и телевизия

Според ДПС мохамеданите не се възприемат като българи

Българите, изповядващи исляма, декларираха желанието си да бъдат признати като отделен етнос, да имат собствена телевизия, както и засилено политическо представителство в парламента, съобщи електронното издание dnes.bg. Българо-мохамеданите са обявили исканията си в събота на първата национална конференция у нас "Помаците и българският преход", организирана в събота в Гоце Делчев от федерация ,,Справедливост", чийто лидер е Сезгин Мюмюн.

Според председателя на комисията по правата на човека в парламента проф. Огнян Герджиков обаче ,,това са хора, които нямат представа от история и се търсят политически ефекти". Юристът допълни, че няма никаква правна обосновка за подобни искания, а с тях само се наслагва националистическо напрежение. "По тази логика можем да отделим етнос на синеоки или русокоси хора", смята още Герджиков. 

Според лидера на ВМРО Красимир Каракачанов подобни искания не трябва да бъдат коментирани от политици, а от психиатри. ,,Това са българи, приели исляма. Ако ги обособим в отделен етнос, трябва ли да направим и протестантски или католически етнос, за българите, приели протестантството или католицизма?", запита Каракачанов.

Депутатът от ДПС Ахмед Юсеин беше категоричен, че ,,въз основа на етнос никой не може да гради политическа формация". Запитан дали може да съществува етнос на ,,българо-мохамедани", той подчерта, че самоопределението е личен избор. ,,Не съм сигурен, че те се приемат като българи, изповядващи исляма", допълни Юсеин.

Междувременно стана ясно, че лидерът на ,,Ред, законност, справедливост" Яне Янев ще отправи запитване към ДАНС дали в страната ни тече процес на ислямизация. Според него в ДПС има крило, което поддържа връзки с партията на Ердоган в Турция и осъществява подобна политика и в България.

Hatshepsut

Тази информация е от 2009г.

Новата партия ,,Демократичен Прогрес и Благоденствие" ще бъде учредена в събота в Пловдив. Още преди месеци се вдигна шум, че преподавателят по анатомия от Медицинския университет в София проф. д-р Адриан Палов се готви да създава помашка партия. Явно шумотевицата го е притеснила, защото сега упорито избягва да използва тази характеристика. ,,Основната ни цел ще бъде да работим за хората, за свободата на човека - сподели мъгляво лидерът на новата политическа сила пред ,,Рlovdivmedia". – Ще се борим за изграждането на едно свободно гражданско общество. Искаме да се спре разрухата в здравеопазването, икономиката, селското стопанство, правосъдието". Професор Палов обеща в събота да раздаде програмата на новата партия, в която били залегнали всички тези хубави идеи: ,,На 28 февруари в хотел ,,Родина" се събрахме инициативен комитет. Бяхме 64 души, макар по закон да са достатъчни и 50. Тогава взехме решение за учредяването на партията".
В събота под тепетата щели да се съберат над 500 учредители от цяла България. Професорът не пожела да каже каква част от тях се определят като помаци: ,,Ние сме отворени за всички етноси. Сред нас има и българи като доц. Станислав Христов и доц. Стефан Трендафилов, има и армъни. Ние сме част от българската нация и искаме да работим за нейното благоденствие. Няма да правим нищо, което би разделило етносите в страната. А колко са помаците в нашата партия, ще стане ясно, след като я учредим".
Проф. Палов заяви, че в програмата на партията не е залегнала задачата за признаването на помаците като отделен етнос. Това щяло да стане, след като бъдат събрани исторически и етнографски доказателства и учените се произнесат по въпроса: ,,Факт е, че в България живеят помаци. Дали са отделен етнос, или не, това не е толкова важно. Те са част от българската нация". Професорът обясни, че са избрали Пловдив за учредяването на новата партия, защото градът ни е географски център на страната. Така делегатите от четирите краища на България щели да пристигнат по-лесно за конференцията. Новата партия щяла да клони към десницата. Проф. Палов вижда като нейни естествени съюзници СДС, ДСБ и ,,Ред, законност и справедливост" на Яне Янев: ,,При нас идваха и от ,,Атака" с предложение за сътрудничество. Но с тях не можем да работим, защото говорят с езика на омразата и разделението".
Партия ,,Демократичен Прогрес и Благоденствие" щяла да се бори за места в парламента още на тези избори. Тя има най-силни позиции именно в районите, населени от помаци - Кърджалийско, Смолянско, Пазарджишко, Благоевградско.
,,Това всъщност са българо-мохамедани - коментира депутатът от ВМРО Бойко Ватев. – Помаци като отделен етнос няма. Глупаво е да се правят партии по етнически признак. Не предричам дълъг живот и на тази политическа сила. Вероятно на този професор му е омръзнала анатомията и е решил да се пробва в политиката. Това ще бъде поредният политически балон. Ще бъде страшно, ако се превърне в нещо по-сериозно... От ВМРО засега няма да излизаме с декларация. Нека да видим какво иска този прочут български анатом и тогава ще вземем отношение", обеща Ватев.
Според лидера на местната ,,Атака" Тодор Христев, не случайно Пловдив е избран за учредяването на такава партия: ,,Ако я основаваха в Родопите, нямаше да има никакъв отзвук. Българите-мохамедани не биха приели създаването на една такава етническа партия. Явно става въпрос за някакви лидерски амбиции на този професор. Като не може да се реализира в анатомията, търси други изяви. Възможно е зад него да стоят и сили, които се опитват да разделят България!". В ,,Атака" щели да обсъдят как да реагират, ако се окаже, че ,,Демократичен Прогрес и Благоденствие" е една нова етническа партия.
Учредителното събрание на партия ,,Демократичен Прогрес и Благоденствие" е насрочено за събота от 11 часа в Драматичен театър-Пловдив.

Hatshepsut

#2
Тази информация е от 2012г.

Турски историк скандализира български учени за произхода на помаците

    Турски историк скандализира български учени за произхода на помаците по време на конференцията ,,Помаците: версии за произход и съвременна идентичност" в Смолян, която приключи днес, предаде КРОСС.

    По време на изнасянето на доклади проф. д-р Ахмед Гюншен от Балканския изследователски институт в Одрин заяви в своя доклад, че помаците са турци по произход, като разбиранията им за раждане, смърт и сватба били еднакви като в Турция и затова да се наричали българи или гърци или други не било доказуемо, като не може да се говори, че турските общности са изчезнали.

    В стремежа си да потуши страстите областният управител на Смолян инж. Стефан Стайков взе думата и посочи, че разбира изказването на Гюнеш, като негово лично, а не като определена позиция. ,,Ние трябва да живеем в новата реалност и с Турция да бъдем приятели и добри съседи", посочи Стайков и допълни, че не трябва да се изостря напрежение, а трябва да се преодоляват различията.

    Конференцията бе посветена на 40-годишнината от смяната на имената в Родопите. Организатори са Нов български университет, Институт за изследване на близкото минало, Фондация за свободата ,,Фридрих Науман".

    На конференцията присъства областният управител на Смолян инж. Стефан Стайков, депутатите от ДПС Ариф Агуш, Алиосман Имамов, духовници, лектори от Сърбия, Турция и др. Доц. Д-р Михаил Груев от Софиийския университет обясни, че тази конференция няма за цел да създава провокации, а да представи развитието на науката по тази проблематика. Петер Бохман , ръководител на проектите на фондация "Фридрик Науман" за Югоизточна Европа посочи,че България е страна за пример по какъв начин са интегрирани малцинствата, като този процес трябва да продължи.

    Областният управител на Смолян покани организацията на конференцията поради огромния интерес от страна на много хора, да направят още една такава в Смолян. Академик Георги Марков заяви на Гюнеш, че не трябва да търси памшки турци в България.

    "Трябва да се позоваваме на историята, за да сме добри съседи", посочи Марков. Академик Георги Марков посочи, че е тревожно сформирането на помашки етнос, защото всички трябва да се обединяват като българи, а не да се делят на етноси.

    Идеята конференцията да се проведе в Смолян е, че в областта живеят най-голям процент от т. нар. помаци или българи-мюсюлмани, както предпочитам да ги наричам, заяви при откриването проф. Евгения Иванова от Нов Български университет и добави, че по данни от изследване на университетът около 35 % от тази общност се определят като помаци.

    По думите на Иванова, българските мюсюлмани в Родопите са наясно, че гражданство и етнос са две различни неща. "Говори се за помашки етнос, защото самите хора се обособяват, като такива", посочи Иванова и допълни, че тенденциите за помашки етнос ги е имало и през 90-те години, но те са били много по-откъсващи, отколкото сега, като започват да се масовизират и модернизират.

    "Тези задълбочаващи се тенденции не са вследствие от никаква чужда пропаганда. ,,Те са вследствие единствено от продължаващата маргинизация, продължаващото отхвърляне на тези хора и от двете страни - от българите християни и от турците", обясни Иванова и допълни, че нито една от двете големи общности не припознава като свои помаците.

    В общините от Смолянско най-масово хората от Мадан и Рудозем се определят като българи мюсюлмани. Проф. Евгения Иванова каза още, че Възродителният процес е върнал доброволната интеграция с българите много назад и хора, които никога през живота си не са носили шалвари, са ги обули напук.

    Хора, които никога през живота са си не са идентифицирали,като турци започнаха да се идентифицират напук като такива. Наблюдава се и процес на двойните паспорти - един на български, друг с мюсюлманско име. Наблюдава се и трети процес - иначе абсолютни светски жени, когато тръгнат на село, си слагат забрадката, каза още Иванова.

     

    Редактор: Яна Боярова
www.dir.bg

Hatshepsut

#3
Тази информация е от 2012г.

Помаците против честването на Балканската война, разединявала

,,Изтрийте от съзнанието си наслоените лъжи за нас и нека да живеем братски в името на държавата и обществото". Това призоваха учредителите на Европейски институт ,,Помак" на първата си официална пресконференция, но се обявиха против честването на 100-годишнината от Балканската война, което разединявало, предаде БЛИЦ.

Новоучредената организация твърди, че има за цел да работи за съхраняването на идентичността, както и на културните и духовни традиции и същности на помашката общност в рамките на страната.

Помаците се обявиха против предстоящото честване на Балканската война, защото според тях това води до разделение, при това - стимулирано с държавни средства.

,,След толкова години политическо преследване, ние прощаваме, но при условие, че заедно с нас извървите пътя към обединението и мирното съжителство", обърнаха се към всички българи представителите на помаците.

Председателят на института Ефрем Моллов обяви, че помаците в страната ни нямат еднозначен произход, тъй като има родове както от тракийски, така и от арабски, прабългарски и дори арнаутски корен. От Института поддържат твърдението, че помаците не са нито тюрки, но и не се причисляват към християнската общност. Те са самоопределят като мюсюлмани, които изповядват т.нар. ,,умерен ислям".

actualno.com

Hatshepsut

Тази информация е от 2012г.

Книга пише, че българите са клали и гонили помаците

Книга срещу освободителния характер на Балканската война се разпространява тайно в джамиите на Родопите. Неин автор е Исмен Реджепов, който твърди, че е бил много близък с писателя Николай Хайтов.
 Книгата със заглавие "Балканските войни в Родопите 1912-1913 г." е първото издание на основаната неотдавна неправителствена организация "Европейски институт Помак", съобщават БГНЕС и Haskovo.net.

 Историческото изследване защитава тезата, че войната не освобождава българите мохамедани, а е насочена срещу тях. Турция била готова и е отстъпила доброволно Родопите на България, но българите християни извършили геноцид над помаците, като клали, прогонвали и палили цели села, се подчертава в него.

 Читатели на книгата я определят като странна, тъй като тя съдържа и промарксически тези, които съжителстват с проислямски. Авторът директно заявава: ,,В основата на исляма е заложена ценностна система, която я превръща в световна господстваща система".

Той обявява още, че българите-мохамедани са потомци на скрили се в планината прабългари, бягащи от налагането на християнството по времето на княз Борис Първи. Подобна теза отстоява и председателят на "Европейски институт Помак" Ефрем Моллов.

 Авторът определя Балканската война като най-голямото бедствие за "помаците". Той привежда спомени, които обаче се оказват реминисценции на събития от османско време, но с нов прочит, който ги свързва с българската войска.
 "В селото било изиграно най-жестокото хоро, най-кървавото хоро, оставило неизлечими следи в паметта на хората от това време като черен спомен за нечуваните издевателства на една свирепа армия от бандити, която за кощунство на преживелите трагедията, се нарича армия-освободителка на поробените братя в Родопите", пише в книгата.

 Според Реджепов и днес българските управници продължават политиката на предшествениците си от времето на Балканската война.
 "Тази мъст проличава в етнорелигиозното прочистване на региона чрез провеждането на методичен икономически и духовен геноцид в родопския край", подчертава той.

 За разпространението на книгата неотдавна алармира академик Георги Марков, поради което тя е вече недостъпна за широката публика.

http://dnes.dir.bg/news/rodopi-kniga-pomatzi-balkanskite-voyni-pomak-12325069

Hatshepsut

Тази информация е от 2013г.

Помаците били потомци на траките, искат език и малцинство


Ефрем Моллов, председател на ,,Европейски институт – Помак"

Винаги се е пречело на контактите на помаците със световната мюсюлманска общност. Ислямът в Родопите от 100 години е ликвидиран – да няма кой да го обясни какво представлява като религия.

Това заяви на пресконференция в сряда Рамадан Кехайов – ръководител на отдел ,,Защита правата на човека, дискриминация, етнически и демографски въпроси" към ,,Европейски институт – Помак".

Помашки език

От организацията твърдят, че помаците са потомци на траките, както и че съществува помашки език и помашко малцинство в съвременна България.

На част от нашето общество му е интересно защо в Пиринския, Якорудския район и в част от Родопите изведнъж помаците се определиха като турци. Ами ще се определят като турци – следващото преброяване, ако няма възможност да се определим като помаци, може би и аз ще се определя като турчин. Не може да въздействаш върху това население и неговото право за самоопределение, заяви финансовият директор на ,,Европейски институт – Помак" Васил Войнов.

Според него, българомохамеданин е неправилно понятие – като дървено желязо.

Спецслужбите и помаците

Не са възстановени имотите на мюсюлманската общност, специално в Родопската, Смолянската област. Вие някъде да сте прочели, че се изгражда молитвен дом на мюсюлманите и да няма проблем? Посочвам ви – наскоро в Гоце Делчев ще правят референдум дали да се строи джамия или не. А сме европейска държава, европейски граждани. За какво говорим? – попита Рамадан Кехайов, който е и член на Българския хелзинкски комитет.

Нямаме никакво отношение към политиката, която прави Турция. По никакъв начин това, което правим, не е свързано с това, което искат да правят в Турция. Финансирането на нашия институт не е свързано с турски пари или турски дарения, категоричен е председателят на ,,Европейски институт – Помак" Ефрем Моллов.

Организацията се финансирала от 400 кошера с пчели, които ,,произвеждат мед и продуктите се продават".

Членове на ,,Европейски институт – Помак" са викани от служители на реда и разпитвани дали ще променят границите на България, обяви още Войнов.

Процесът срещу имамите в Пазарджик е предизборен фарс – 12 от 13 от подсъдимите са помаци. Наближат ли избори българските служби за сигурност директно се насочват към помашките села. Само заради това, че не беше решен проблемът на малцинствата в България, България не трябваше да влиза в ЕС, коментираха още представителите на ,,Европейски институт – Помак".

https://offnews.bg/


Поредния антибългарски сепаратист, който пропагандира несъществуващата измислена "помашка нация" и също толкова измисления "помашки език", който си е чист български родопски диалект. Това са добре познатите на всички похвати тип "македонизъм", но за разлика от "македонската нация", създадена от комунистите, "помашкия етнос" се лансира от демократуните от Хелзинския комитет. Помаците били потомци на траките, а българите какви са - не сме ли всички българи потомци на  местното население на Балканите? :rolleyes:

Hatshepsut

#6
От нашата Download-секция може да свалите книгата "Заблуди и фалшификации за произхода на българите мохамедани", съдържаща материали от научна конференция в гр.Смолян, 2009г.

https://bg-nacionalisti.org/BNF/index.php?action=downloads;sa=view;id=940

Hatshepsut



ВНИМАНИЕ! АНТИБЪЛГАРСКО СЕПАРАТИСТКО СПИСАНИЕ ИЗДАВАНО В ИЗМИР СЕ РАЗПРОСТРАНЯВА НЕОБЕЗПОКОЯВАНО В БЪЛГАРИЯ!

Изданието пропагандира някакъв отделен от българския народ "помашки етнос" и "помашки език".
Издателите най-нагло са сложили на корицата(без негово знание и съгласие) Atanas Mladenov, ръководител на гайдарския състав ,,Войводите", който е един истински българин и патриот! В едно свое интервю той заявява: ,,Българският фолклор, българският дух се пазят – ние го правим и ще продължаваме и в бъдеще!"

https://alternativavestnik.home.blog/2019/12/15/атанас-младенов-ръководител-на-гайда/

Ако българските изселници в Турция издаваха списание на български език, отстояваха и пропагандираха българското си национално самосъзнание, никой не би имал нещо против. В случая това списание служи за други цели.

Интересно е също, че се разпространява БЕЗПЛАТНО. Едва ли някой има съмнения, че зад това активно мероприятие може да стоят единствено и само турските разузнавателни служби. Същите са взели на служба някои етнически българи, ХОРА С АМПУТИРАНО НАЦИОНАЛНО САМОСЪЗНАНИЕ, СЪВРЕМЕННИ ЕНИЧАРИ, РАБОТЕЩИ СРЕЩУ СВОЯТА ДЪРЖАВА И НАРОД.

Същите, духовни наследници на Ахмед Ага Тъмръшлията и Ахмед Ага Барутанлията (българи-башибозуци, палачи на Перущица и Батак) неслучайно имат цяла статия в защита на така нар. "Тъмръшка република", бандитско-мутренско образование на същия този Тъмръшлията.
В случая с Тъмръш, не става въпрос за отделяне на някакъв несъществуващ "помашки етнос", а е отделяне на чисто рекетьорски, бандитски принцип на отделни селски първенци (мутри - казано по днешному), които не са искали да плащат данък никому, освен на себе си.
Че хората в Тъмръш и околностите са също такива етнически българи, както и всички останали, е обяснено в прекрасното изследване на Ангел Вълчев:

http://macedonia.kroraina.com/bdobr/av/index.htm

Накрая да обясним на разните разузнавателни служби и на българските майкопродавци-еничари, няколко азбучни истини, тъй като световната историческата наука е международно организирана. Съществуват мощни научни институти във всички европейски страни, и те единодушно са приели следното:

1. "Помак" - ТОВА Е РЕЛИГИОЗНО НАИМЕНОВАНИЕ НА ЕТНИЧЕСКИ БЪЛГАРИН С МЮСЮЛМАНСКА ВЯРА. Самата дума има две обяснения, като едното не изключва другото: помак-помъчен(насила приел исляма българин в годините на османското иго) и помак, в течение на времето видоизменено от помагач (българи, рекрутирани към османската армия, като ковачи, коняри и т.н.);

2. Самото наименование "помак, помаци" възниква само и единствено на българска почва, започва да се разпространява в Османската империя МНОГО КЪСНО, чак в края на 19-ти и нач. на 20-ти век! Така са казвали първоначално само на българите мюсюлмани около гр. Тетевен. Това е само едно от многото наименования на българите с ислямска вяра на Балканите! Казвали са им още: ахряни, торбеши, потурнаци и др.

3. Религията не може да бъде ЕТНО-образуващ фактор. Ако на база религия ще правим етнос, защо не и българите католици в гр. Раковски да ги обявим за отделен етнос, последователите на "Кришна съзнание" също, или "Свидетелите на Йехова"? И най-накрая, защо не обявим последователите на атеизма, който нямат никаква религия, за отделен етнос - атеисти?

4. НЕ СЪЩЕСТВУВА ОТДЕЛНА "ПОМАШКА ИСТОРИЯ". Българите мюсюлмани никога не са представлявали едно цяло, затова нямат своя самостоятелна история. Никога, в нито един период от нашата история, не е имало каквито и да било връзки между помаците в Мизия, Родопите и Македония. Тяхното битие във всяка една от тези области е неделимо от историята на останалото българско население, а оттук и от националната ни история.

5. НЕ СЪЩЕСТВУВАТ ОТДЕЛНО ОТ БЪЛГАРСКИТЕ "ПОМАШКА КУЛТУРА" И ЕЗИК". Помаците в Северна България в песента и танца нямат нищо общо със ахряните от Родопите, с мърваците, с българите мюсюлмани в Албания, НО СА ЕДИННИ С ОКОЛНИТЕ БЪЛГАРИ ХРИСТИЯНИ в музикално и и диалектно отношение. И това което ги доближава с останалите българи мюсюлмани е естествено религията и битовата психология обособена от нея, но не и говора и музикалното чувство. Да, естествено че песните описват техния бит, но размерът им е в централно балкански и предбалкански. Има език (диалект), бит и култура на родопските българи, на тетевенските българи , които са неделима част от езика и културата на останалата част от българския народ! Да, може да има песни или носии, които се наричат "помашки", както има шопски или добруджански. Но това е в рамките на българския етнос, фолклор и култура.

Стоян Райчевски: "Българите мохамедани в различните географски области говорят на местното българско наречие, еднакво с това на тамошните българи християни. Така, че в диалектологично отношение българите мохамедани от различните краища на българската етническа територия принадлежат към различни диалектни групи. Наречието на родопските българи мохамедани следва да се отнесе към рупските говори, на ловчанските помаци - към ловчанския или тетевенския говор, на торбешите, мърваците или мияците - към западнобългарските или македонските говори. Говорът на българите мохамедани от различните български краища не може да бъде сведен до един диалект или до едно наречие, защото те говорят на различни български диалекти в зависимост от регионите, в които живеят или откъдето произхождат. А това опровергава и обезсмисля всички опити от най-ново време да се открие "общ помашки говор" или да се създаде някакъв "помашки език".
По същите причини българите мохамедани не могат да бъдат обединени в културологично отношение в единна етнокултурна или етнографска група, защото както езиково, така и според народната си култура те принадлежат към различни регионални групи, които съответстват на характеристиките на местното християнско население."
------------------------------------------

Както четем в отзива на Николай Хайтов към "Народни песни от Средните Родопи"(1973),(сборник с 1025 песни, събрани от Атанас Райчев) - под заглавие "Принос за националната ни култура", -песните, създадени в Родопа, са едно от сигурните доказателства за общия произход на родопчаните мохамедани и християни, защото:
"...в тях ние откриваме общите народностни, битови, езикови и исторически корени между родопските българи с мохамеданска вяра и останалите българи. Няма два вида песни в Родопите - за мохамедани и християни. Имало е, има и ще има само един вид народни песни - на родопските българи, възникнали от един език, от една природа, от едно сърце!"
Нямаме нищо против да има списания на българските изселници в Турция, разпространявани в България, СТИГА ТЕ ДА ОТСТОЯВАТ БЪЛГАРСКОТО СИ НАЦИОНАЛНО САМОСЪЗНАНИЕ!

Ние питаме: къде са българските училища на българските изселници в Турция? Къде са българските им културно-просветни клубове?? Колко пъти са заявили желанието си пред турската държава децата им да изучават своя майчин български език? Нещо не ги виждаме и не ги чуваме...

Ако голяма част от етническите българи в Турция са вече с АМПУТИРАНО НАЦИОНАЛНО САМОСЪЗНАНИЕ, не знаят думичка на български език(децата им също), не се интересуват от това да се заявяват като българи, то те СА СЕ САМОИЗКЛЮЧИЛИ ОТ БЪЛГАРСКИЯ НАРОД! Кой им дава право да разпространяват антиконституционна сепаратистка пропаганда в България, в услуга на чуждо разузнаване?!

Важно е да се знае и дебело да се подчертае, че цялата "помакология", заедно с обслужващите я български еничари, радетели за "помашка нация" - са първоначално ОСМАНСКА, А ПОСЛЕ ТУРСКА ДЪРЖАВНО-ПОЛИТИЧЕСКА ИДЕЯ, с цел турско влияние на Балканите и по-специално в България. Тези опити за намеса във вътрешните работи на България от страна на Турция, не са спирали от Освобождението до ден днешен. Доказателство е и въпросното списание!

В ЗАКЛЮЧЕНИЕ: крайно време е МВР, ДАНС и Прокуратурата да се заемат с ширещата се необезпокоявано неоосманистка и антибългарска пропаганда, прикриваща се зад "свободата на словото".

Vladimir Mitov Стоян Иванов Julian Angelov ВМРО - Българско национално движение Ангел Джамбазки Nikolai Pankov ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ Красимир Каракачанов Silvia Trendafilova Христо Иванов Jason Bilyarov

Hatshepsut

ЗА ПРИЛИКИТЕ МЕЖДУ ПОМАКОЛОГИЯТА И МАКЕДОНИЗМА И ПРИШИТИТЕ КЪМ ТЯХ "ЕТНОСИ"
Ефим Ушев

По темата ,,помашки език" и ,,помашки етнос" нека се знае едно: създават се, по точно – налагат се, по оня тертип, по който бяха създадени ,,македонския език" и пришитата към него ,,нация".
Даже времето на създаването им съвпада – след 1945-а, когато страната ни отново губи територии, в които за кратко е управлявала, но в тях остава население, което не се включва в колоните български бежанци, защото вече и за тях става ясно, че и да отидат в България, отново ще бъдат издирени и върнати на тези, от които бягат...
Ако обаче за Македония нещата са ясни и известни, поради томовете изписани книги за областта, не е така с онези хора в днешна Западна Тракия (Южните Родопи), наричани някога от Стефан Веркович, когато е записвал песни от тях, ,,българите помаци". Българското общество пък като че разбира и чува за тях, едва след откриването на новия граничен пункт при Златоград преди малко повече от три години. Когато за всички става ясно, че в Южните Родопи отвъд границата можеш да пазаруваш и говориш с местните хора и без преводач, а днес вече и с българските си левове. Както, впрочем, винаги е било и в Р Македония...
За разлика от нас обаче, гърците винаги са знаели какви са тези хора в тази част на планината, но никога не са искали, разбира се по политически причини, да признаят това. От което следва и лутането им по това как да ги назовават - родопската общност в Западна Тракия те обявяват първоначално за ,,българогласни елини", по-късно – ,,славяноезични елини", още по-късно - за ,,славяноезични гърци мюсюлмани". В Енциклопедия от 1936 г. обаче става ясно, че са наясно с проблема, тъй като срещу думата
,,помакой" са отбелязали ,,българи мюсюлмани"...
Важно е това ,,историческо" навлизане в темата, уточняващо сложното състояние на българите мохамедани в южната ни съседка днес, когато вече са изгубили българското си самосъзнание, а остатъците на български ,,огънчета", като фолклора и езика например, упорито се представят от съседите ни едва ли не като нещо ,,паднало от Марс", в най-добрия случай – от времето на древните елини...
А в упоритото и напоследък много активно налагане на всичко наше в Гърция като нещо друго, само да не е българско, прозират ясни политически цели и настроения, които гръцката държава никога не е крила. И чиято политика по тези въпроси доведе дотам днес в северната част на Гърция да има един религиозен ислямски ,,анклав", вече с турско самосъзнание на жителите му.
Анклав, който може да се нарече ,,една малка Турция в Гърция". Ще спомена, разбира се, видния днешен ,,помаколог" Николаос Кокас, който прави неистови напъни, щото потурченото в голямата си част население там да се върне обратно към ,,помаклъка". Казвам ,,неистови", защото процесът по т. нар. ,,помачеене", чийто адепти са Кокас и компания, е един много закъснял процес, който някои среди там определят като ,,дълг на гърците след историческата вина пред помаците" – има се предвид допусканата дълги години турцизация на местното родопско население - улесняваната и насърчавана турска духовна и материална инвазия в тези райони, улесняването също така на свободното пътуване, обучение и инвестиране на местните хора именно в Турция и никъде другаде. Всичко това, основаващо се, разбира се, и на
българското безразличие към своите кръвни братя
тук, но и на гръцката погрешна политика към българското мохамеданско население, останало по политически причини в територия, предадена им някога за управление. А че това отношение към хората продължава и днес, проличава и от последния случай с един учител там - Ридван Караходжа, който е назначен да преподава турски език на децата. Той обаче отказва с мотива, че там турци няма, и иска да преподава майчиния си език. Среща категоричен отпор от самите гръцки институции, които спират да му плащат и го карат да подаде молба за напускане. В същото време нито една правораздавателна институция, включително адвокати, не желае да се занимае с проблема му. Затова ще търси помощ от българската страна...

Още през 1954 г. започва оня обрат, който довежда постепенно до ,,малката Турция" там – с писмо № 1043 от 28 януари главният директор на област Тракия разпорежда писмено на кметовете в Южните Родопи: ,,Във връзка със заповед на министър-председателя, молим занапред във всички случаи да се използват термините ,,турчин"-,,турско", вместо ,,мюсюлманин-мюсюлмански". Поради това следва да се погрижите за замяната на съществуващите в района различни надписи като ,,мюсюлманско училище", ,,мюсюлманско кметско наместничество", с турско..."
Въвежда се и изучаването на турски език в редовното гръцко училище, въпреки че майчиният език на децата, това е ясно и за гърци, и за турци, е
Български
Защо това се прави прозира от излезлия през 60-те години труд на Папахристодулу ,,Помаците" – остра реакция срещу усилията на България да приобщи тази част от народа си, независимо от религията му. Авторът нарича помаците ,,поробен от българите народ", който не е български, не е и славянски, а смесица, в която преобладавало гръцкото, за което говорело ,,напълно гръцката им физиономия"; чието езиково побългаряване започнало със завземането на Пловдив и Асеновград от българския цар Иван Александър през 1344 г., и пр.
През 1995-1996 година започват да се издават множество книги за особеностите на местното население в Западна Тракия, което продължава активно и до днес. Сред тях са обемистите ,,Гръцко-помашки речник" и ,,Граматика на помашкия език", както и етнографския труд ,,Помаците", и трите с автор Петрос Теохаридис, детайлно разгледани от диалектолога Г. Митринов в книгата му ,,Южнородопските български говори в Ксантийско и Гюмюрджинско" (София, 2011).
Пръст в раната обаче слага сп. ,,Тахиномодромос" (1995), в редакционна бележка към статията на Солендакис, под заглавие ,,Как атинската държава турцизира гърците-помаци". За този автор помаците са потомци на древните елини, но ,,хитрите гърци обслужват будалите турци"... Острието и тук, разбира се, отново е насочено срещу България.
И така, докато ,,хитрите" мъдруват непрестанно как да доказват небългарския характер на населението си, търсейки корените му ту в траките, ту в елините, Турция планомерно и безпрепятствено се впуска в асимилация с всевъзможни, добре познати й начини и методи, най-важният резултат от които е въвеждането на турския език в редовното гръцко училище, а с това и
налагането на турско самосъзнание
у подрастващите. Оттогава е и станалата крилата фраза в някои гръцки медии - как родителите са започнали да учат турски език от децата си...
Това е духовната атмосфера в Ксантийско в момента, когато преди няколко години обикалях селцата в Ксантийско и записвах особеностите на говора във всяко от тях, както и народните им песни, останали като по чудо в съзнанието на немалка част от населението тук. Договорихме се с издателя на ксантийския вестник ,,Загалиса" Ахмед Имам да публикуваме съвместни материали по проблеми, отнасящи се до хората от двете страни на границата, започнахме рубрика в ,,Златоградски вестник" - ,,Родопски насуски за нашисе люде в Ксантийско", който се разпространява там с материали, написани с гръцки букви, но с българско съдържание, по-точно на общия ни родопски диалект. Така, както преди 170 години местните даскали в Златоград са обучавали децата, видно от съхранения в тукашния музей на просвещението техен автентичен ,,дневник" с различни поучения, преводни текстове от Библията, уроци за усвояване на различни знания от вероучението и бита.
Много е важно, освен това, че излезе и сборник с родопските песни от Ксантийския район на Родопите, записани от автентичните им носители, живеещи в множеството селца в този обширен българоезичен регион. С него направихме опит да върнем спомена на тамошните хора към песните на дедите им, запознахме се и с някои изпълнители на автентични родопски песни, които и тук, както и в златоградско, наричат ,,авелски", т. е. много стари песни. Важно е, тъй като с него се даде възможност на българската научна общност, а и на по-широки кръгове от българската общественост, да видят и чуят с очи и уши, тъй като дискът с родопските изпълнители от Ксантийско е неразделна част от книгата, на какво там казват ,,помашки" песни, сами да преценят кое е ,,помашкото" в тях и какво точно означава това.
Да се види как песни, в които се пее за поп Костадин (,,Исорци са са прочули"), в които умиращият от куршум юнак казва: ,,...на главо́ ми чъ́рква йограде́йте..." (,,Пушка пукна"), в които естествено битуват български имена като Цвета, Рада, Динчо, Иван, Юван, Минка, Физа, Юрка, Стоян и пр., упорито се определят като ,,помашки"...
И макар езикът им да е чисто български, числително-бройната система на хората там сега е турска. Но това е така сравнително отскоро – след задължителното въвеждане на турския език в училищата в Ксантийско и Гюмюрджинско. А в народните песни те ползват българската си бройна система. Защото, както сами казват, така са ги приели песните от ,,старите" - дядовци, баби, майки... Което само ни показва приемствеността, чрез която те идват до нас, доказват, че
българският език при мохамеданите от Западна Тракия е изконен и извечен,
но подложен на постепенно ,,изтриване" от една могъща държава със съдействието на друга... И с предателското мълчание на трета!
Всъщност, в определянето на тези песни в Гърция като ,,помашки" не би имало нищо лошо или нередно, ако това беше в смисъла, който се влага при определянето на шопския, тракийския, македонския, добруджанския и пр. наш фолклор – именно като характерна за региона, но неделима част от българското духовно богатство. Но не! Представянето на родопската песен в Гърция като ,,помашка" има един-единствен смисъл и цел – да се отдели, да се отчужди тя от своята българска същност и корен и да се наложи на света да гледа на нея именно като на друга, при всички случаи небългарска песен и текст.
А доколко това е така, нека преценяват читателите, за които подбирам две песни, изпълнявани все още от хората в Ксантийско.

Пушка пукна
(Изпълнена и записана
в с. Долап хан, дн. Сминти)

Пу́шкай пу́кна, йогда́,
пу́шка пу́кна, йогди́це,
пу́шкай пу́кна в го́роно
зеле́но.
Дено́ па́дном, йогда́,
де́ной панно, йогди́це,
де́но па́дном - там мо
зарове́йте.
С но́жечки ми, йогд́а,
с но́жечке ми, йогди́це,
с но́жечке ми гро́ба
изглабе́йте.
На главо́ ми, йо́гда,
на главо́ ми, йогди́це,
чъ́рква йограде́йте.
На главо́ ми чъ́рква
ограде́йте.
На ноге́ ми, йо́гда,
на ноге́ ми, йогди́це,
на ноге́ ми ло́зо
посаде́йте.
На средо́ ми, йо́гда,
на средо́ ми, йогди́це,
байра́к побие́йте.
На средо́ ми байра́к
побие́йте.
Майчинко моя...
(Изп. Али Ронго –
с. Солища, дн. Главки)
Ма́йчинко, мо́йе, ма́йчинко,
трими́на ту́рци до́йдахо,
мо́мата да ти пайо́мат.
Нимо́й ма пи́та, ма́ле ле,
нимо́й ма да́ва, ма́ле ле,
ту́рцине да ма пайо́мат.
Он доку́с мама́ ку́тена,
в юна́цко чо́рна парсти́ца,
в юна́цка чеи́р зеле́на,
къ́тькъ черве́нъ в чеи́рен,
аво́шкъ зеле́нъ и се́нкьъ.
Как ще ма пребале́ш, ма́ле ле,
ту́рцине да ма пайо́мат?
По́мниш ли, ма́йко, зна́еш ли,
как си ма ку́тила в чеи́рен?
По́мниш ли, ма́йко, зна́еш ли,
как ма приспа́ваша пад се́нко,
как ма приспа́ваша пад се́нко -
сега́ ма да́ваш на ту́рци!
(Из книгата ,,Изсуши ме, изгори
ме", изд. ,,Славена", 2012)

Similar topics (1)

Powered by EzPortal