• Welcome to Български Националистически Форумъ.
 
avatar_Hatshepsut

Незаконното строителство

Започната отъ Hatshepsut, 09 Яну 2023, 17:46:22

0 Потрѣбители и 1 гостъ преглеждатъ тази тема.

Hatshepsut

Незаконно строителство

Законодателството предвижда редица изисквания, правила и норми за построявянето на една сграда или друг вид строеж. Всички те са създадени с цел осигуряване сигурността на ползващите обекта и на всички останали хора, влизащи в досег с него. С времето техническият напредък превърна сградите в сложни и изпълнени с всевъзможни инсталации и системи обекти, което прави изграждането им изключително отговорна дейност, а контролът от страна на държавата и общините - задължителен. От друга страна нормативният хаос, динамично променящото се законодателство и джунглата от изисиквания, включващо поредица от непрестанно променящи се изисквания през годините изправя редица строежи (независимо от етапа им на осъществяване) пред опасността да бъдат обявени за назаконни с всички последици от това.

Според Закона за устройство на територията (ЗУТ) в понятието ,,строеж" се включват всички надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства с и без промяна на предназначението.

Незаконни строежи

Строежите могат да бъдат обявени за незаконни поради редица обстоятелства, но при всички случаи основната причина е несъответствие с изискванията на закона. Така например един строеж е незаконен ако не съответства на действащия Подробен устройствен план (ПУП) - неспазени отстояния; надвишаване допустима височина на сградата; построяване на офис-сграда в зона, предвидена за жилищно строителство и т.н. В такива случаи издадените строителни книжа и разрешения се отменят официално от компетентните органи като несъответстващи с ПУП. От друга страна самият ПУП също трябва да съответства на законовите изисквания.

Незаконен е и строеж, осъществен изцяло без строителни книжа (без съгласувани инвестиционни проекти и разрешение за строеж; без протокол за откриване на строителна линия и заповедна книга и т.н.).Възможно е, обаче, за строежа да са одобрени строителни книжа, но в последствие същият да не е построен в съответствие с тях. Когато е построен при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект, без да са повторно одобрени промените, е налице нарушение на законодателството, което трябва да се отстрани, ако е възможно. Дали отклоненията са ,,съществени" се преценя от контролните органи във всеки конкретен случай. Съществените отклонения от проекта могат да бъдат узаконени с проект-промяна по време на строителството, след одобряването на който се изменя и издаденото Разрешение за строеж.

Строежът е незаконен и ако в осъществяването му са използвани продукти, които не съответстват на съществените изисквания към строежите и/или осъществените Строително-монтажни работи (СМР) са изпълнени не според правилата и всичко това е довело до обоснован риск за сигурността и безопасността на строежа. Ако определени продукти могат да бъдат подменени и/или СМР да бъдат извършени повторно, строежът може да продължи и да се въведе в експлоатация.

Всеки строеж е в нарушение и ако е осъществен без строителен надзор - тогава, когато такъв се изисква в предвидените от закона случаи. Незаконен е и строеж, който е извършен в чужд поземлен имот, не от собственика му и без на инвеститора да му е учредено надлежното вещно право – най-често право на строеж.

Строежът може да е незаконен изцяло или частично. Ако е нов строеж всяко съществено отклонение от проекта прави цялата сграда незаконна (например построяване на още един етаж).  Но ако е достроявана законна въведена в експлоатация сграда чрез пристройка, надстройка, преустройство или по друг начин, то само новоизградените части са незаконни.

Следва да се има предвид, че с промени в строителното законодателство, извършени извършени в началото на XXI век, законодателят установи режим, при който след констатиране на незаконен строеж, не е възможно същият да бъде узаконен по специално разписана в закона процедура, както това беше предвидено преди това. Такъв незаконен строеж подлежи на премахване. Това законодателно решение съответства на приетата в Европейския съюз и повечето държави членки нормативна уредба.

Контрол и санкции

Контролът по строителството се осъществява от ДНСК и Общинските администрации, които си разпределят правомощията в зависимост от категорията и вида на строежа. При констатиране на нарушения контролните органи издават Констативен акт. Когато орган на общинската администрация установи незаконно строителство е длъжен да изпрати Констативният акт в ДНСК. Срещу констативния акт може да се подаде възражение в седемдневен срок от връчването му.

В случай, че нарушенията са отстраними, строежът може да стане законен и да продължи след отстраняването им.  Това е хипотеза, когато има издадено разрешение за стреож, но условията, при които е издадено не се спазват. В такива случаи контролните орани издават заповед за спиране на строежа и ограничаване достъпа до него, като налагат и съответните глоби.Заповедта е съпроводена със задължителни указания за отстраняване на причините за спиране на строежа. Тази заповед се отнася за всички участници в строителството на обекта, включително и за доставчиците. Заповед за спиране на стоителството може да бъде издадена както от общинските органи, така и от ДНСК. Органът, който е издал заповедта може да разреши продължаването на строежа след като се отстранят нарушенията и се изпълнят съответните глоби и други санкции.

Когато нарушението е неотстранимо, ДНСК въз основа на Констативния акт издава  заповед за премахване на строежа, като успоредно с това на нарушителя се съставя Акт за установяване на нарушение, последвано от Наказателно постановление, с което му се налага глоба, респективно имуществена санкция (ако е юридическо лице). В заповедта за премахване задължително се дава възможност на нарушителя сам да премахне строежа в определен срок, но ако не го стори се пристъпва към принудително премахване от държавата/общината за сметка на нарушителя. Най-често разходите за премахването първоначално се поемат от контролния орган, а след това с помощта на изпълнителен лист, издаден въз основа на заповедта за премахване и при съставен протокол за направените разходи парите се събират от нарушителя чрез съдебен изпълнител. В повечето случаи строежите се премахват от ДНСК, но за строежи, за изграждането на които не се изисква одобряване на инвестиционен проект, но все пак е необходимо разрешение за строеж (например селскостопански постройки, оранжерии, огради и т.н.), както и при промяна предназначението на обекти, премахването на незаконно изграденото се извършва от общината.

За привеждане в изпълнение на заповедите контролните органи могат да използват различни технически средства – устройства за ограничаване придвижването на превозни средства, устройства за отваряне на прегради, врати и помещения, светлинни и звукови сигнализации и т.н. Също така имат право да запечатват помещения и зони, да спират захранването с електричество, вода и пр. Органите на МВР са длъжни да окават съдействие на контролните органи.

Защита при незаконно строителство

Най-често от осъществено незаконно строителство страдат съседите на строежа, но е възможно потърпевши да са и други лица. За да съхранят собствените си интереси се налага потърпевшите да предприемат действия по преустановяване и премахване на незаконното строителство.  За това и заповедите за спиране и премахване на строежите се издават не само в резултат на планирани проверки, но и след проверки по подадена жалба (сигнал) от заинтересовани лица.

Но освен подаване на жалба, засегнатите от незаконното строителство граждани и юридически лица могат да организират защитата си лично или чрез иползване на правни услуги като предявят съдебния иск, предвиден в чл. 109 от Закона за собствеността (т.нар. негаторен иск), а именно: ,,Собственикът може да иска прекратяване на всяко неоснователно действие, което му пречи да упражнява своето право."  Така след осъществяване на съдебен процес и след влизане в сила на осъдително решение потърпевшите могат  чрез съдебен изпълнител да премахнат незаконното строителство и да си съберат дължимото обезщетение – ако с решението е присъдено такова.

Обжалване на заповедите

Заповедите за спиране и премахване на строежите като вид индивидуален административен акт, подлежат на обжалване пред съответния административен съд чрез органа, който ги е издал в 14 дневен срок от връчването им. Жалбите не спират изпълнението им, но по молба на заинтересованите лица (жалбоподатели) съдът може да разпореди с определение изпълнението да бъде спряно.
 

© Адвокатска кантора Димитър Кавалджиев.
E-mail: info@bgkantora.bg
Тел: 0888 24 62 94

https://www.bgkantora.bg/statii/Nezakonno-stroitelstvo

Hatshepsut

За незаконното строителство и узаконяването му

Арх. Антон Каравелов


В Република България могат да се изграждат всички видове строителство, ако са разрешени по съответния ред, съгласно изискванията на Закона за устройство на територията - ЗУТ/1, и другите подзаконови разпоредби по проектирането и строителството, както и във връзка с параграф 20, ал. 2 от ЗР на ЗУТ. В параграф 20, ал. 2 се посочва, че подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на Закона за териториално и селищно устройство - ЗТСУ/2, се прилагат до издаването на съответните подзаконови нормативни актове, които не противоречат на този закон - ЗУТ. ВСЯКО ДРУГО СТРОИТЕЛСТВО, КОЕТО НЕ Е В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЦИТИРАНИТЕ ПО-ГОРЕ РАЗПОРЕДБИ, Е НЕЗАКОННО И НЕ СЕ ЗАКРИЛЯ ОТ ДЪРЖАВАТА И ЗАКОНА. Много са отрицателните последици от това незаконно строителство, но ми се иска да спомена някои по-важни от тях:
–    с него се нарушават общественият ред и дисциплината в държавата;
–    губи се вярата в законността в нашата страна;
–    създават се неугледни и грозящи сгради и постройки, с което се пречи на плановото и законосъобразното застрояване на урбанизираните и извън селищни територии;
–    създават се строежи в пълно противоречие с правилата и нормативите за строително майсторство, но и в пълен разрез с изискванията на чл. 169, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ по отношение на стабилност, дълготрайност на строителните конструкции и земната основа, при експлоатационни и земетръсни (сеизмични) натоварвания, санитарно-хигиенни и противопожарни изисквания, безопасност за ползването на строежите, опазването на живота и здравето на хората, тяхното имущество, защитата от шум, икономия на топлинна енергия и достъпност за всички, включително и за хората с увреждания и т.н.;
–    развалят се междусъседски, роднински и съсобственически отношения и интереси по месторабота и местоживеене на хората;
–    похабяват се ценни строителни материали, работна ръка, енергия и др. (особено когато незаконните строежи подлежат на премахване);
–    губи се време по различни инстанции, хабят се нерви и средства, понякога това е безсмислено и остава без реални резултати;
–    понякога се загубва здравето или живота на хората от съдебни разправии, губене на значителни средства и много време.

Много често ще чуете думите: ,,Тъкмо завърши незаконния си строеж, и се помина човечецът!" Много често причина за това са конфликтите с общинските органи и контролните специалисти, със специализираните контролни органи (СКО) и Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), както и експлоатационните дружества (защото за незаконно строителство те прекъсват по заповед на ДНСК снабдяването на строежа с електрическа енергия (ток), вода, топлинна енергия и др.). При всички случаи предприемането на незаконно строителство има само негативни и плачевни резултати, в ущърб на физическите лица и държавните интереси.

С оглед на всичко това по-лесно се строи законно, отколкото незаконно, стига да отпаднат бюрократичните и корупционните практики.

Веднага след това идва на дневен ред въпросът: ,,Какво представлява по същество незаконното строителство и какви са неговите най-съществени характеристики?" Как да разберем случаите, когато се строи незаконно и да вземем съответно адекватни мерки?

Отговор на въпроса дава разпоредбата на чл.225 от ЗУТ (редакцията в ДВ, бр. 65 от 2003 г. и бр. 103 от 2005 г.), а именно:
•    в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план (ПУП), като например ПРЗ, ПЗ, ПП, РУП със силуети и други устройствени планове;
•    без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж;
•    при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект, като се нарушават предвижданията на действащия ПУП или се нарушават изискванията за строителство в територии с особена териториално-устройствена защита или в територии с режим на превантивна устройствена защита, или строежите са несъвместими с предназначението на територията или се нарушават строителните правила и нормативи, техническите, технологичните, санитарно-хигиенните, екологичните и противопожарните изисквания;
•    със строителни продукти, несъответстващи на съществените изисквания към строежите, или в нарушение на правилата за изпълнение на строително-монтажните работи, ако това се отразява на конструктивната сигурност и безопасното ползване на строежа и е невъзможно привеждането на строежа в съответствие с изискванията на ЗУТ.
След издаването на разрешение за строеж, изменение в инвестиционните проекти в обхвата на съществените отклонения, като се променя строителната конструкция и видът на конструктивните елементи и/или натоварванията или се нарушават предвижданията на проекта, като се променя предназначението на обекти, отнемат се или се изменят съществено общи части на строежа или се променят видът и местоположението на общи инсталации и уредби в сгради и съоръжения, както и при промяна на вида, нивото, местоположението и трасето на преносни и довеждащи проводи и съоръжения до урбанизираните територии и на общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура в урбанизираните територии, както и на комуникационно-транспортните мрежи и съоръжения и на съоръженията и инсталациите за третиране на отпадъци се допускат по искане на възложителя. Искането следва да е придружено от нотариално заверено съгласие на заинтересуваните страни, изброени в чл. 149, ал. 2 от ЗУТ, а това са: възложителят, собствениците и лицата, носители на ограничени вещни права в поземлените имоти, лицата, които имат право да строят по силата на специален закон; при съсобствени имоти - със съгласието на съсобствениците или етажните собственици (чл. 185, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ). Когато се променя предназначението на заварен строеж - заинтересувани са лицата, посочени в чл.38, ал.3 и ал. 4, както и лицата по чл. 39, ал. 2 от ЗУТ.

Преди 2003 година законодателят е имал предвид, че почти няма двор или сграда, които да са изпълнени съгласно всички изисквания на ЗУТ и подзаконовите разпоредби, както и отменените Закон за планово изграждане на населените места ЗПИНМ/3 и Закон за териториално селищно устройство. От личен опит знам, че при провежданите тематични проверки по откриване и ликвидиране на незаконните строежи от името на Главната инспекция за държавен строителен контрол - ГИДСК при Министерството на архитектурата и благоустройството в страната, масово се натъквахме на незаконно започвани и завършени строежи. Така например в Банкя (Столична община) от проверените почти всички строежи - няколко стотици имота, намерихме само една вила законно построена и правилно финализирана с приемане и въвеждане в експлоатация, със собственик един известен столичен съдия...

А другите строежи на вили, жилища, постройки, инсталации и други - просто не питайте...

Имайки предвид народопсихологията на българите, а не само на тях, че първо строят, а след това със законни и незаконни средства се мъчат да ,,узаконят" изграденото (разбира се, под ,,зоркото око на общинските служители" и контролни органи), извършването на това незаконно строителство беше разделено на отделни периоди на изграждане, както следва:

1. По параграф 16, ал.1 от преходните разпоредби на ЗУТ (изм. ДВ, бр. 65 от 2003 г.) незаконните строежи изградени до 07.04.1987 г., за които няма строителни книжа, но са допустими по действащите подробни устройствени планове (ПУП) и по правилата и нормите, действали по време на изграждането им, или съгласно ЗУТ, СА ТЪРПИМИ СТРОЕЖИ И НЕ ПОДЛЕЖАТ НА ПРЕМАХВАНЕ И ЗАБРАНА ЗА ПОЛЗВАНЕ. Те могат да бъдат предмет на прехвърлителни сделки след представяне на удостоверение от общината, че строежите са търпими.

Това удостоверение не е индивидуален административен акт, по смисъла на чл. 214 от ЗУТ (Раздел V - Контрол върху устройството на територията). То не засяга ничии интереси и не подлежи на обжалване в съда.

2. Не се премахват и незаконните строежи, изградени в периода от 08.04.1987 г. до 30.06.1998 г. (параграф 16, ал. 2 от ПР на ЗУТ) при следните условия:
а) строежите да са осъществени в посочения период;
б) да не са узаконени до влизането в сила на ЗУТ (02.01.2001 г., а цялостно от 31.03.2001 г.);
в) да са допустими по действащите ПУП по време на изграждането им или съгласно ЗУТ;
г) да са били декларирани от собствениците пред одобряващата инстанция до 31.12.1998 г. (ДВ, бр. 79 от 1998 г.)
Част от нарушителите успяха да подадат декларации и получиха възможността за узаконяване на незаконните си строежи.
Липсата на която и да било от тези постановки, води до неприложимост на параграф 16, ал. 2 от ПР на ЗУТ. В такъв случай незаконният строеж подлежи на премахване, а не на узаконяване. В това отношение има практика на Върховния административен съд (ВАС), като например Решение №10496 от 20.11.2003 г. по ах. дело № 6019 от 2003 г. и др.).

3. Третият период на незаконно изградени строежи е след 30.06.1998 г. Те също не се премахват, ако са били допустими по действащите ПУП и правилата и нормите, действали по време на изграждането им, или съгласно ЗУТ и ако бъдат декларирани от собствениците им пред одобряващите органи в 6-месечен срок от обнародването на ЗУТ. Този срок 26.01.2004 г. изтече съгласно параграф 184, ал. 2 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на ЗУТ (ЗИД на ЗУТ - ДВ, бр. 65 от 22.07.2003 г.);
В параграф 184, ал. 12 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ императивно се посочва, че строежите, които не са заявени за узаконяване в срока по ал. 2 или за които производството по узаконяване е приключило с влязъл в сила отказ за издаване на акт за узаконяване, СЕ ПРЕМАХВАТ ПО РЕДА НА чл. 225 ОТ ЗУТ, като незаконни и неузаконяеми.

Не може да бъде узаконен незаконен строеж, за който има влязла в сила заповед за премахване. В това отношение има утвърдена практика на ВАС с Решение №383 от 20.11.2004 г. по ах. дело № 9604 от 2003 г. на II отделение.

През 2003 г. бе извършена съществена промяна на ЗУТ. Узаконяването като процедура, предвидена в Закона, отпадна с отмяната на чл. 226 и чл. 227 от ЗУТ. Не е зле да цитираме тези отпаднали текстове - а/ в чл. 226, ал.1 от ЗУТ се посочваше, че незаконни строежи по смисъла на чл. 224, ал.1 (редакцията преди изм. ДВ, бр. 65/2003 г.) не се премахват, ако са допустими по действащите ПУП, актовете за неговото прилагане и други правила и нормативи по проектирането и строителството. С Работен устройствен план, придружен със силуети (РУП), не могат да се допускат като предпоставка за узаконяване на намалени разстояния от незаконен строеж до имотни граници и заварени сгради в съседни поземлени имоти (ПИ).

Вторият чл. 227 от ЗУТ (ДВ, бр. 26 от 2003 г.) гласеше, че при спиране на строеж, допустим за узаконяване, органите на ДНСК могат да подписват строителни работи за предпазване на строежа от разрушение и повреди, до извършване на действията по узаконяване.

КАКВИ ДОКУМЕНТИ СА НЕОБХОДИМИ ЗА УЗАКОНЯВАНЕТО
НА СТРОЕЖИ, УПОМЕНАТИ В §16, ал. 2 и ал. 3
от ПРЗ на ЗУТ и 184 от ЗИД на ЗУТ?
Документите и плановете са следните:
1)    Писмено искане от собственика на недвижимия имот или на лицето, на което е учредено право на строеж;
2)    Документ за собственост или право на строеж;
3)    Виза за проучване и проектиране от главния архитект на общината по чл. 140 от ЗУТ;
4)    Три екземпляра от проекта – заснемане, който съдържа най-малко част архитектурна и конструктивна експертиза (становище); по преценка на главния архитект и инсталационни планове;
5)    Ако имотът е съсобствен или е под режим на етажна собственост, задължително се представя нотариално заверено заявление за съгласие. Такова се изисква, когато се извършва нов строеж, при пристрояване и надстрояване на заварена сграда, съгласно чл. 56, ал.3 от Закона за териториално и селищно устройство - ЗТСУ, и 182 и §183 от ЗУТ. В този смисъл са Указание № V8-62 от 03.01.2001г. на МРРБ, Указание №309-00-018 от 03.21.2001 г. на МРРБ и други.

За узаконяването се събират такси, съгласно Инструкция №3, Раздел IV (Такси, които се събират в системата на МРРБ и областните управители) За издаване на акт за узаконяване се събират таксите в троен размер от одобряването на проекти и издаване на разрешение за строеж, но не по-малко от 250 лева и не повече от 1500 лева. При редовно разрешаване на строежи за одобряването на инвестиционните проекти се събират 0,05 на сто от стойността на строежа и за разрешението за строеж - също 0,05 на сто от стойността на строежа.

Актът за узаконяване няма обратна сила, съгласно чл. 14, ал.3 от Закона за нормативните актове - ЗНА/5, а от датата на издаването му, ако това не е посочено изрично в самия нормативен документ.

Това обаче не е достатъчно за финализиране на процедурите. Ако узаконяването е извършено до 09.04.2003 г. (ДВ, бр.28 от 1993 г., изм. бр. 73 и бр.100 от 1993 г.), би следвало да е издадено от общинската администрация ,,Разрешение за ползване" по искане на собствениците. Преди тази дата беше достатъчно издаването само на акт образец 16 по Наредба № 6 за държавно приемане на строежите по капитално строителство (ПКС) в България. След 1998 г. до 2003 г., се издава разрешение за ползване от ДНСК, а  понастоящем (в зависимост от категорията на строежа) ,,Разрешение за ползване" от началника на ДНСК/РДНСК за строеж, попадащ в I, II и III  категория, или ,,Удостоверение за въвеждане в експлоатация" от главния архитект - за строеж, попадащ в IV и V категория.

Когато строежите са не само незаконни, но и неузаконяеми, се предприемат процедури по премахването им. Заповедта за премахване се издава от началника на ДНСК или от негов заместник, въз основа на съставен Констативен акт от органите на общината или на органите от ДНСК (чл. 225, ал. 1 и следващите от ЗУТ). Ако заповедта не се изпълни доброволно в определения в нея срок, тя се изпълнява принудително от органите на ДНСК, съгласно Наредба №13 от 2001г. за принудително изпълнение на заповедите за премахване на незаконни строежи или части от тях от органите на ДНСК/6.

Принудителното премахване е за сметка на нарушителите, като отговорността се носи солидарно от:
а/    лицето, упражняващо строителен надзор;
б/    строителя - в случаите, когато ДНСК е издала заповед за спиране на строителството, а то е продължило незаконно;
в/    строителя - в случаите на чл. 225, ал. 2, точки 2, 3 и 4 от ЗУТ, като т.2 - без одобрени инвестиционни проекти или без разрешение за строеж; т.3 - при съществени отклонения от инвестиционните проекти и от разрешението за строеж; т.4 - с несъответстващо на съществените изисквания за строежите строителни материали;
г/    проектанта и лицето, оценило съответствието на инвестиционния проект, по който се изпълнява строежът, с изискванията на чл. 169, ал.1 и ал. 2 от ЗУТ, или с изменението на земята (земната основа).
По въпросите, които не са уредени по глава 19, 20 от ЗУТ и глава 21 от ЗУТ (Недопускане и отстраняване на незаконно строителство) се прилагат разпоредбите на Закона за административното производство - ЗАП/7 и Закона за Върховния административен съд (ЗВАС)/8.
В заключение следва да отбележим, че с отмяната на чл.226 и чл.227 от ЗУТ, отнасящи се процедурите за узаконяване, нашата нормативна уредба по устройство на територията се доближава до тези в страните на Европейския съюз. След като е отнета възможността да се изграждат обектите, а после да се ,,узаконяват" не остава нищо друго, освен да се строи законно, в унисон със ЗУТ и подзаконовите разпоредби.

https://www.ka6tata.com/

Hatshepsut

Премахване на незаконен строеж



Кога се предприема премахване на незаконен строеж?

Процедура по премахване на незаконен строеж се предприема когато се констатира незаконно строителство върху определена територия или поземлен имот. В този случай самият строеж е реализиран в противоречие с разпоредбите на закона за устройство на територията.

Премахване на незаконен строеж представлява разрушаването на същия до кота терен или до състояние, което го прави негоден за ползване.

Особеност на тази хипотеза е, че при наличие на незаконен строеж в даден поземлен имот, нов строеж на собственик на незаконния строеж, не се разрешава. Тази забрана за строителство е налице до  премахването на незаконния строеж.

Самата заповедта за премахване на незаконен строеж е индивидуален административен акт по смисъла на действащото административно право. За разлика от другите индивидуални административни актове, при които жалбите не спират изпълнението, този акт не подлежи на предварително изпълнение.

Това означава, че обжалването пред съда спира нейното изпълнение до приключването на делото с влязло в сила съдебно решение.


Подлежи ли заповедта за премахване на незаконен строеж на незабавно изпълнение?

Сама по себе си тази заповед не подлежи на такова изпълнение, обаче може да послужи за издаване на отделен административен акт за незабавно изпълнение. Такъв акт се издава при наличието на две предпоставки:

Влязлата в сила заповед за премахване на строежа
Протокол за извършените разходи по премахването на стоежа
Правното основание за издаване на такава заповед е по реда на действащото гражданско право и нормите за устройство на територията

При изпълнение на заповедта за премахване на незаконен строеж разходите по премахването са дължими солидарно от:

Лицето, упражнило строителен надзор
Строителя, когато строителството е продължило след издадена заповед за спиране на строежа от строителния надзор, който е вписан в заповедната книга
Строителят когато строежът е без одобрени инвестиционни проекти и без разрешение за строеж
Проектант и лицето, оценило съответствието на инвестиционните проекти,
Възложителят на строежа.
Самата заповед за премахване води до разрушаване на строежа, но не освобождава виновните за извършването на незаконния строеж лица, от административно-наказателна отговорност.


Какви условия са необходими, за да се издаде заповед за премахване на незаконен стоеж?

Тези условия са правно регламентирани в рамките на специфично административно производство за констатиране на незаконно строителство. Това производство приключва с издаването на заповед за премахване на незаконен строеж, която представлява принудителна административна мярка.

Премахване на незаконен стоеж се извършва само за обект или за част от такъв, който има характеристиките на строеж по смисъла на закона. Тази процедура е неприложима за преместваеми увеселителни, търговски и други обслужващи обекти нямащи качеството на строеж.

За такива обекти съществува отделен разрешителен режим под контрола на законоустановени административни органи. Не се издава заповед за премахване и за строителни и монтажни работи, за извършване на които не се изисква разрешение за строеж.

В процедурата по премахване на незаконен строеж задължително взема участие неговият извършител, независимо дали е собственик на имот, в който е извършено строителството, или е налице учредяване право на строеж.

Процедурата започва със съставяне на констативният акт за установяване на незаконен строеж от длъжностни лица на съответния компетентен орган..

Самата заповед за премахване също се издава от компетентен орган като неговата компетентност зависи от категорията настроежа. Категоризирането на стоежа зависи от характеристиките, значимостта, сложността и рисковете при експлоатация му.


Какви са нормативните изисквания на процедурата по премахване на незаконен строеж?

Необходимо е съответните органи да извършат проверка на място и със съответен констативен акт да установят наличие на незаконен строеж.

Според закона незаконните  строежи са реализирани:

При несъответствие с предвижданията на действащия ПУП
Без одобрени инвестиционни проекти или без разрешение за строеж
При съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект
Нарушение на изискванията за строителство в територии с устройствена защита
Несъвместимост с предназначението на територията
Нарушение на строителните правила и нормативи, техническите, технологичните, санитарно-хигиенните, екологичните и противопожарните изисквания
Със строителни материали, несъответстващи на изискванията или в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи
При наличие на влязъл в сила отказ за издаване на акт за разрешаване на строителство по Закона за опазване на околната среда и други специални закони
Когато са нарушени изискванията за строителство в защитена територия
Когато се издава заповед за премахнате на незаконен строеж органът проварява служебно дали същият не е в режим на търпимост на строеж.


Как се развива процедурата по премахване на незаконен строеж в рамките на администрацията?

Производството започва по инициатива на компетнтен административен орган или по жалба или сигнал на конкретно лице.

Не е задължително жалбата или сигнала да са подадени от заинтересовано лице, както е при разрешение за строеж.

След сезирането на компетентния орган се извършва проверка по сигнала или жалбата на мястото където се извършва строеж.

Органът е длъжен да уведоми участниците в строителството и заинтересованите лица за датата и часа на извършване на проверката.

Проверката се извършва дори принудително като се търси съдействие от полиция при възпрепятстване на достъпа на контролните органи до строежа.

При констатиране на незаконен строеж компетентният орган спира строителството и забранява достъпа до строежа чрез нарочна заповед.

Констативният акт акт за установяване на незаконно сторителство трябва да съдържа определени реквизити:

Наименованието на строежа
Собственикът на имота и строежа
Извършителят на незаконния строеж
Участниците в строителството
Нарушенята на ПУП и за издадените строителни книжа.


Какво друго се описва в реквизитите на констативния протокол?

Подробно се описва извършеното строителство и се изчертава окомерна скица на разположението на строежа. Органът е длъжен да посочи установените нарушения и нарушените разпредби и какво административно производство се образува. Посочва се срока за възражение срещу констативния акт и пред кой орган се подава..

Към акта е необходимо да се приложат копия от доказателствата, послужила за направените констатации.

Самият акт се връчва на лицата, които имат право на възражения по него:

Собственик
Строител
Консултант
Тези лица могат да направят възражение пред органа констатирал назаконен строеж в 7-дневен срок от връчването. С възражението заинтересованите лица могат да прилагат документи, опровергаващи констатираните нарушения.

В случай, че собственикът или строителят на незаконен строеж останат неизвестни, копие от съставения констативен акт се поставя:

На строежа
Върху определено място в общината, района или кметството.
Когато констативният акт не бъде оспорен, се пристъпва към издаване на заповед за премахване на незаконен строеж, в която се сочат:

Компетентният орган издал заповедта
Срока за доброволното й изпълнение.
При неизпълнение на заповедта за премахване доброволно и в определения в нея срок, тя се изпълнява принудително от органа. Изпълнението може да се извърши самостоятелно или съвместно с лица, на които тази дейност е допълнително възложена.

Физическото премахването на строежа е правно регламентирано посредством административен акт. То се извършва съвместно с изпълнителя и в присъствието на представители на органа, а при необходимост  на специализираните контролни органи.


Подлежи ли на обжалване заповед за премахване на незаконен строеж?

Като всеки индивидуален административен акт заповед за премахване подлежи на обжалване по съдебен ред.

Тя се обжалва пред съответния административен съд по местонахождение на недвижимия имот в 14-дневен срок от съобщаването й на лицата засегнати от вменените им задължения.

Производството се развива по общия ред предвиден в административно процесуалния кодекс.

https://gyordanov.eu/premahvane-na-nezakonen-stroezh/

Hatshepsut

Държавата е допуснала големи незаконни строежи за над 1 млрд. лева


Министър Шишков (вляво) очаква депутатите да разсекат гордиевия възел в незаконното строителство. Предшественичката му Виолета Комитова (вдясно) подкрепя идеята за промени в ЗУТ

Положението в строителството и ремонтите на шосета, язовири и други важни инфраструктурни обекти остава критично и затънало в правни батаци, алармира на нарочна пресконференция служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков. Той обяви, че до момента е установено незаконно строителство за над 1 млрд. лева, а сумата ще набъбва още, защото проверките продължават.

Магистрала "Хемус" е крещяща илюстрация на феномена "незаконно строителство". След падането на последния кабинет на Бойко Борисов следващите правителства започнаха да откриват драстични нередности, вкл. и плащане на пари за работа по отсечки, за които липсват разрешителни за строеж и дори няма проекти. Такива са лотове 3 и 4 на АМ "Хемус", за които държавата е дала над 212 млн. лева аванси, посочи арх. Шишков. За отсечките 6 и 9 също има извършени СМР и платени пари - без да е налице нужната документация. Подобни нарушения има и при язовирите, където е идентифицирано нзаконно строителство за близо 40 млн. лева.

Временният ресорен министър за пореден път разясни идеята си за излизане от тази криза - с промени в Закона за устройство на територията на незаконните строителни площадки да се даде статут на търпимост и ако дейностите там са изпълнени качествено, обектите да бъдат завършени. Това е единственият начин започнатото строителство да се снабди с всички изисквани книжа, да получи финансиране и да бъде приключено, обясни арх. Шишков. Той подчерта, че приемането на законови промени за "търпимост"е само началото на работата, после всеки обект ще бъде проверен и само изрядно изпълнените дейности ще бъдат приети и разплатен. Общественото обсъждане на поправките в ЗУТ е било полезно, защото е "подсказало", че строителите на "търпимите" обекти ще трябва да дадат и гаранции.     

Ако не бъдат довършени и въведени в експлоатация, това би означавало, че няма да имаме важна инфраструктура, а вече похарчените пари са били хвърлени на вятъра, поясни министърът. И посочи, че компромиси с незаконно строителство ще се наложат и при ремонтите.


Безобразие

В пресконференцията на Шишков се включи Виолета Комитова, бивш регионален министър и настоящ депутат. Тя повтори познатата своя теза, че най-скъпото строителство е незаконното, и даде потресаващ пример с пречиствателната станция на Сливен, която е построена още през 2009 г., но още не е предадена на местното ВиК и не е влязла в експлоатация. Не знам колко струва изграждането, но само оборудването е за над 30 млн. лева, а на всичко отгоре всяка година МРРБ плаща по 300 000 лв. за охрана на съоръженията, а хората още чакат да пият чиста вода, разказа арх. Комитова.

https://segabg.com/hot/category-economy/durzhavata-e-dopusnala-nezakonno-stroitelstvo-za-nad-1-mlrd-leva

Powered by EzPortal