• Welcome to Български Националистически Форумъ.
 
avatar_Hatshepsut

Опожаряване на сгради - паметници на културата

Започната отъ Hatshepsut, 09 Ное 2021, 18:33:08

0 Потрѣбители и 1 гостъ преглеждатъ тази тема.

Hatshepsut

Голям пожар в центъра на София



Пожар в бивше емблематично столично заведение

Овладян е пожарът в сградата на бившето кино "Възраждане" в София, съобщиха от пожарната. Продължават доизгасителните действия, както и разчистването след пожара, информира БТА.

Районната прокуратура в София започва проверка.

От държавното обвинение информират, че на място ще бъде извършен оглед и други действия по разследването. Това не е първи инцидент в тази сграда - тя е горяла и през март 2017 г. С оглед на това ще бъдат проверени всички възможни версии за инцидента, включително и евентуални умишлени действия, довели до възникване на пожара, пише в съобщение на прокуратурата

Огънят пламна малко след 7ч. тази сутрин, сградата е необитаема,

но въпреки това предположенията са, че нанесли се хора в нея са причина за пожара. При пожара няма пострадали.

"Въпреки че сградата е заградена, установихме, че запалването е в следствие на човешка дейност. На място веднага бяха изпратени 8 екипа с две автомеханични стълби. Потърсихме съдействие на Столичната община с метеостанция за замерване на нивата на замърсяване на въздуха", обясниха от пожарната, цитирани от NOVA.

Столична община налага глоба от 200 хил. лв. на собственика на бившето кино "Възраждане" заради бездействие,

довело до увреждане на сграда паметник на културата, съобщиха от Направлението "Архитектура и градоустройство" /НАГ/ към Столичната община.

Експерти от дирекции "Контрол по строителството" на Столична община и район "Възраждане" ще извършат оглед на нанесените щети от пожара в сградата на бившия театър "Ренесанс" на бул. "Христо Ботев" 61 по разпореждане на кмета на София Йорданка Фандъкова.

В началото на тази година на собственика на сградата, "К.Г. - Красимир Георгиев" ЕООД,

е връчен протокол с предписания от Министерство на културата и НАГ на Столична община за обезопасяване на фасадите, авариен ремонт на покрива, с който да предотврати навлизане на вода, както и затваряне на прозорци и отвори за предотвратяване на безпрепятствен достъп на хора в сградата. След бездействие от страна на собственика по дадените предписания е съставен констативен протокол от район "Възраждане". На база констатираното неизпълнение на предписанията за съхраняване на сграда, което е довело до увреждане на архитектурно-строителния паметник на културата, Столична община съставя акт на основание чл. 20 от Закона за устройство за застрояване на Столична община. На собственика на сградата ще бъде наложен максималният размер на санкция, предвидена в Закона за София (ЗУЗСО)за увреждане на паметници на културата, от 200 хил. лв.

А ето и какво казва в позиция министърът на културата проф. Велислав Минеков:

"Възмутен съм от това, че за пореден път една прекрасна сграда, която носи част от нашата обща история, пада жертва на лошото законодателство. Още повече, че подобно на Тютюневите складове в Пловдив, къщата на Гешов, Захарна фабрика, още много стари къщи в историческите части не само на София, а в цялата страна, и тук имаме опасен рецидив. Министерството на културата осъжда остро всяко посегателство над културното ни наследство", посочи министърът на културата, който направи инспекция на мястото на инцидента.

"Още щом се сформира следващият парламент, ще насоча вниманието на народните представители към

необходимостта от спешна промяна на законодателството.

С екипа ми сме подготвили много предложения за изменения и допълнения на различни закони, включително и на Закона за културното наследство. На безобразията, които се позволява да се случват с културното ни наследство, трябва да се сложи край, а собствениците на тези безценни късчета от нашата история трябва да се задължат да носят отговорност. В противен случай, поради прекараните години в безхаберие, рискуваме да останем без най-важното – без нашата памет и история", каза министър Минеков.

Сградата на бившия театър "Ренесанс",

по-късно известна и като кино "Възраждане", както и Профсъюзен дом на културата "Г. Димитров", е построена през 1900 г. През 40-те години на миналия век след бомбардировки и пожар е извършена цялостна реконструкция с доброволен труд, след което там отваря врати кино "Възраждане". По-късно зданието се използва за профсъюзен дом под името Профсъюзен дом на културата "Георги Димитров".

На заседание на Националния съвет за опазване паметниците на културата от 3 юли 2003 г. статутът на сградата, обявена през 1992 г. за исторически паметник на културата от "национално значение", е преразгледан и променен на най-ниската категория "паметници за сведение", което не изисква запазване на цялата сграда, а само фасадата, и то с опцията да бъде възстановена след събарянето ѝ, като съдържа елементи от фасадата на старата.

От 2005 г. до 2015 г. в сградата се помещава дискотека "Син сити".

След 10-годишната експлоатация като дискотека по сигнал на гражданска организация Министерство на културата прави проверки и установява редица нарушения. Част от конструкциите са били разрушени или демонтирани, без това да е съгласувано с институциите и законодателството, както и това, че решението от 2003 г. бившето кино да стане административна сграда с изменение в Общия устройствен план не е съгласувано с Националния институт за паметниците на културата.

Емблематичната сграда с оригиналната червена фасада

е оставена да се саморазрушава, а през 2017 г. там отново има пожар, щетите и пораженията от който по историческата сграда не са отстранени. Единствено сградата е оградена с метална строителна ограда заради мазилката по фасадата, която се рони на големи парчета.



Към 19 май 2019 г. парцелът, където се намира сградата,

е включен в определения в Общия устройствен план на София нов делови център, за който се предвижда ново високо застрояване. Собственикът на историческата сграда в свои изявления пред медиите не крие намеренията си на мястото на някогашното знаково софийско кино да бъде изградена сграда, съчетаваща хотелска, офисна част и магазини. Инвестиционното му намерение е от 2003 г.

Съгласно Закона за културното наследство

собствениците на недвижими културни ценности са задължени да полагат необходимите грижи за тяхното опазване, съхранение и поддържане в добро състояние. В противен случай ще бъдат наказани с глоба в размер от 1000 до 3000 лв.

https://www.vesti.bg/bulgaria/goliam-pozhar-v-centyra-na-sofiia-6133598
Angry Angry x 1 View List

Hatshepsut

Тази информация е от 2020г.

Поредният паметник на културата бе опожарен


Вчера (25 ноември 2020г.) социалните мрежи бяха засипани със снимки на една красива горяща сграда. Къщата на ,,Петте кьошета" бе забелязана в пламъци около 17 часа вчера следобед. Движението на бул. ,,Скобелев" бе спряно, а на мястото бяха изпратени екипи на пожарната.

ЗА СЪЖАЛЕНИЕ, ТАЗИ ИСТОРИЯ ЗВУЧИ КАТО МНОГО ДРУГИ, ЗА КОИТО ВЕЧЕ СМЕ ЧУВАЛИ И РАЗКАЗВАЛИ.

Достигнали сме момента, в който подобни случки дори не успяват да изненадат обществото и най-вече хората, интересуващи се от културно наследство. През последните години подобни ,,инциденти" зачестиха все повече. Умишленият палеж, описван като инцидент, дори стана незаменима част от една и съща последователност, която всеки амбициозен инвеститор минава, докато достигне построяването на мечтаната нова сграда.

Съдбата на тютюневите складове в Пловдив, които бяха жертва на подобен вандализъм, е известна на цялото общество. Тя достигна и извън пределите на страната ни. Събитията около опожаряването им, желанието за възстановяването и социализирането им и други намерения на Община Пловдив се превърнаха в най-голямата сага в сферата на опазването на културното наследство.


Опожаряването на царските конюшни през юли 2018 г.

През 2018 г. станахме свидетели на още един подобен ,,инцидент". Този път с царските конюшни в София. Ако се разровим в близкото минало, ще открием още много такива известни и неизвестни примери.

ЗАЩО ОБАЧЕ ИСКАМЕ ДА РАЗРУШАВАМЕ КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО. НЕ Е ЛИ РЕДНО ДА ГО ПАЗИМ?

Може би този въпрос си задава всеки човек, отдаващ значение на миналото, културата, наследството. Най-често срещаният отговор тук бил, че обществото цени културата, ние просто сме свидетели на алчни собственици, които бленуват за повече квадратни метри на ключови локации. До голяма степен, точно това е причината, но и в крайна сметка и собствениците са част от обществото и то очевидно няма еднозначно мнение по въпроса.

В случая със сградата на бул. ,,Скобелев" сценарият изглежда класически. Собствениците на имота имат намерения към нова инвестиция още преди 10 години. Сградата е удостоена със статут през 1976 г. поради архитектурните си качества и притежава най-ниската категория – ансамблово значение. По неизвестни причини той е свален с решение на експертен съвет към СЕСОНКЦ към Министерството на културата през май 2012 г.

Архиви на район ,,Триадица" също показват, че сградата е предвидена за разрушаване до септември 2016 г. С намеса на общината обаче това не се случва. След това липсват официални данни за развитието на случая със сградата до вчера, когато се случва инцидента с опожаряването.


Къщата заснета от Етюд-и-те на София през май 2020г.

Вчера като следствие от случката, множество потребители в социалните мрежи споделиха възмущението си от случващото се с културното ни наследство и липсата на ефективна протекция на примерите, които свидетелстват за богатото ни минало и архитектурна история. Коментарите на потребителите предвидиха и скорошно събаряне на опожарената сградата и изграждането на нова такава на мястото ѝ, най-вероятно офис или търговска такава.

Последователността при подобни сценарии вече е напълно ясна и за обществото и институциите. Оттук обаче следва въпросът защо нищо не се променя и подобни ситуации продължават да се случват? Ние оставаме странични наблюдатели на подобни събития, които не стават повод нито за предприемането на нови мерки и законови рамки, нито за санкции към извършителите и собствениците.

А ТРЯБВА ЛИ ВЪОБЩЕ ДА ПОДХОЖДАМЕ КЪМ ПРОБЛЕМИ С КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО ЧРЕЗ ВЪВЕЖДАНЕ НА САНКЦИИ, А НЕ СТИМУЛИ?

Тук логично си задаваме и друг въпрос, а именно защо в наши дни притежаването на сграда – недвижимо културно наследство, се е превърнало от благословия в бреме. Собствениците на подобни къщи масово се чувстват ощетени от държавата и общините и търсят всевъзможни начини да се отърват от ,,проблема". Те търсят други по-печеливши инвестиционни решения, а не скъпата и трудна реставрация.


Тютюневият град в Пловдив. Също жертва на същото систематично разрушаване на култура

Отговорът на този въпрос би бил доста комплексен, тъй като множество фактори влияят върху подобни възприятия и случки – липсата на осъзнатост за значението на културните ценности, липса на отношение към културата като цяло от страна на обществото и други причини, свързани с общественото възприятие. В крайна сметка обаче за запазване на ценните примери, ние сме зависими от техните собственици.

Днес единствения стимул, който българското законодателство предлага на собствениците на културни ценности, е опростяването на данък сгради. Междувременно възстановяването на подобни сгради е амбициозно финансово начинание. В основата за мотивацията или по-точно демотивацията на всеки собственик често стоят чисто парични причини, а не жажда за разрушаване. Реставрацията на подобни сгради е изключително скъп и сложен процес, изпълнен с множество рестрикции и бюрокрация, както споделят множество собственици.


Къщите в центъра на Прага

Тъй като културните ценности получават статута си от държавата, би било логично към тях да се показва отношение и от страна на нея. Кога Националния институт за недвижимо културно наследство ще има възможност да предлага повече от даване и отнемане на статут и предлагане на ограничения? Вместо това, той трябва да разработва и прилага механизми, които да направят една реставрация възможна и достъпна.

Ако почерпим от чуждия опит, центърът на Прага е реставриран чрез покриване на частични разходи по реставрацията на сградите от страна на Министерството на културата и чрез колаборация с частни бизнеси.

ВАРИАНТИ ЗА ПРОМЯНАТА НА ВЪЗПРИЯТИЕТО НА ТОВА ДА ПРИТЕЖАВАШ КУЛТУРНО НАСЛЕДСТВО ИМА.

Има практики и за промяната на цялостното отношение към културното наследство. Причините за подобни случки са ясни, проблемите на културното наследство са ясни. Мерките и предложенията за промяна обаче липсват. На колко още подобни на вчерашното опожаряване случки ще бъдем свидетели?

https://stroiinfo.com/poredniyat-pamtnik-na-kulturata-opojaren/
Angry Angry x 1 View List

Hatshepsut

#2
Бъдещето на Тютюневия град в Пловдив


Kaĸвo ce cлyчвa c ,,Tютюнeв гpaд" в цeнтpaлнaтa чacт нa Πлoвдив пeт гoдини cлeд oпoжapявaнeтo нa Tютюнeвитe cĸлaдoвe? Инициaтивaтa зa цялocтнa apxитeĸтypнa ĸoнцeпция зa paзвитиeтo мy, пoдeтa oт ,,Cдpyжeниe Tютюнeв гpaд - Πлoвдив", бyĸcyвa в aдминиcтpaтивни пpoцeдypи мeждy Mиниcтepcтвoтo нa ĸyлтypaтa, HИHKH и Oбщинa Πлoвдив. Дoĸaтo инcтитyциитe ce cтpaxyвaт дa взeмaт peшeниe зa peĸoнcтpyĸция и пpeycтpoйcтвo нa тaзи зoнa в cъpцeтo нa гpaдa, cгpaдитe cъc cтaтyт нa гpyпoв apxeoлoгичecĸи и apxитeĸтypнo-cтpoитeлeн пaмeтниĸ нa ĸyлтypaтa пpoдължaвaт дa ce pyшaт и дa cъздaвaт oпacнocт зa житeлитe и гocтитe нa нaй-cтapия жив гpaд в Eвpoпa. Toвa cтaвa яcнo oт oтгoвop нa Mиниcтepcтвoтo нa ĸyлтypaтa нa нapoднитe пpeдcтaвитeли Mapия Kaпoн и Hиĸoлaй Xaджигeнoв.



Oбщecтвeнoтo нeдoвoлcтвo cлeд пoжapa пpeз 2016 г. и пopoцитe в oпaзвaнeтo нa ĸyлтypнo-apxeoлoгичecĸoтo ни нacлeдcтвo пpeдизвиĸa гpaждaнcĸa инициaтивa зa извeждaнe нa ĸaзyca oт oпeĸaтa нa инcтитyциитe. Cъздaдeнo бe ,,Cдpyжeниe Tютюнeв гpaд - Πлoвдив", ĸoeтo изpaбoти идeeн пpoeĸт c пpaвилa зa пpoeĸтиpaнe и paзвитиe нa тepитopиятa, ĸoйтo въвeждa ĸpитepии зa peĸoнcтpyĸция нa oбeĸтитe c ĸyлтypнa cтoйнocт, oпpeдeля дoпycтими пapaмeтpи и oбщa визия зa зacтpoявaнe и пpeycтpoйcтвo, c цeл cъxpaнявaнe нa иcтopичecĸaтa cтoйнocт нa ĸвapтaлa. Koнцeпциятa e пpeдcтaвeнa пpeд Mиниcтepcтвoтo нa ĸyлтypaтa и Haциoнaлния инcтитyт зa нeдвижимo ĸyлтypнo нacлeдcтвo и e oбcъждaнa мнoгoĸpaтнo мeждy coбcтвeницитe нa имoти и cгpaди c eĸcпepти oт инcтитyциитe.



Bъпpeĸи тoвa и дo мoмeнтa нямa peшeниe зa cъдбaтa нa ,,Tютюнeв гpaд", a Mиниcтepcтвoтo нa ĸyлтypaтa дaвa пpoтивopeчиви и нaпълнo изĸлючвaщи ce yĸaзaния, ĸoитo блoĸиpaт paзвитиeтo нa ĸвapтaлa, в т.ч. и изпълнeниe нa  пpeдпиcaниятa нa Oбщинa Πлoвдив и PДHCK зa oбeзoпacявaнe нa oпacни cгpaди в paйoнa.

https://gradat.bg/sgradi/bdeshcheto-na-tyutyuneviya-grad-v-plovdiv

Hatshepsut

Тази информация е от 2018г.

Горяха ,,Царските конюшни" в София


Пожар избухна рано тази сутрин (29 юли 2018г.) в известните ,,Царски конюшни" в София. Имотът е обект на сериозни съдебни спорове.

Пожарът е унищожил около 1500 квадратни метра покривна конструкция в сградите на бившите "Царски конюшни", съобщиха от пресцентъра на МВР. Сигналът за пожара е постъпил в 03.25 часа тази сутрин. В 6.00 пожарът е бил напълно изгасен.

От любителски кадри във Фейсбук се вижда изключително сериозен мащаб на пламъците и поне един екип огнеборци, изпратен да ги гаси.

Малко история

Внушителната сграда е разположена на площ от 8 декара на ъгъла на бул. "Княз Александър Дондуков" и бул. "Васил Левски". В нея някога са се намирали Царските конюшни. Тя е построена по времето на княз Александър Батенберг. По-късно там е съхранявана огромна част от автопарка на Фердинанд и семейството му. Към конюшнята е имало и специални сервизни работилници.

В началото на ХХ век към царския щал (конюшна) се създава и автомобилна служба. Известно е, че цар Фердинанд не бил почитател на ездата и предпочитал каляските, а след това и автомобилите. Тази страст била споделена и от синовете му, които впоследствие увеличили числото на колите.

Гаражът е изпълнявал и функциите на музей. Там можело да се проследи историята на автомобилите на царското семейство от Освобождението до 1944 година. Сред експонатите са били ландото на губернатора на Източна Румелия Алеко Богориди, пакардът на княз Кирил, който той винаги управлявал сам, златна каляска от XVIII век в стил Луи ХVІ, файтонът на княз Александър Батенберг, каляска "Виктория" на Фердинанд с държавния герб, втора каляска "Виктория", поръчана специално за сватбата на цар Борис III и Йоана, "Мерцедес", модел от 1905-а, на Фердинанд, неговият "Майбах" и "Мерцедес", който цар Борис е получил като подарък от Хитлер.

След 9 септември 1944-а целият царски гараж е одържавен. За известно време превозните средства и всички други атрибути са прехвърлени към Българската кинематография - днешния киноцентър "Бояна". А през 1953-а са предадени в музея за историята на София. До 1986-а сградата на Царските конюшни е била паметник на културата и е попадала в списъка на защитените сгради. Дълги години в нея се помещаваше Катедрата по приложни изкуства на Националната художествена академия.

https://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/goriaha-carskite-koniushni-v-sofiia



Сградата има основание да бъде паметник на културата, не може нито да се руши, нито да се строи без разрешение

Д-р Александър Мирков*

В днешни дни е трудно да си представите каква е била някога внушителната сграда, разположена на площ от близо 8 декара на ъгъла на бул. ,,Княз Александър Дондуков" и бул. ,,Васил Левски".

(Да припомним, че покривът на сградата пламна и каратаванът бе почти изцяло изпепелен, но дограмите останаха. Оказа се, че части от нея са собственост на почти 10 човека. До 15 август постройката ще има статут на паметник на културата от най-висока категория. Да се избърза с процедурата, разпореди и премиерът Бойко Борисов. Министър Боил Банов се ангажира с решението, макар да уточни, че неясната собственост забавя процедурите - б. р.)

Зад високите стени, които се рушат, в периферията на уличния трафик някога са се намирали царските конюшни. А по-късно е съхранявана огромна част от автопарка на княз Фердинанд (цар Фердинанд I), и семейството му.

Както много други, и тази внушителна постройка, пропита с историята на стара София, е с неясна собственост и до днес.

,,По-старите софиянци познават тази сграда, макар че тя днес е в окаяно състояние (а вече и почти изгоряла - б.р.).

Службата в царските конюшни се е грижела за конете на царския дворец. Тя е създадена по времето на княз Александър I.

Към щала (конюшнята) имало и специални сервизни работилници за ремонт на превозните средства, както -и седларска работилница, в която са се поддържали така наречените муниции - седлата и украса, която се слага в гривите на конете в празнични случаи. Съхранявали са се също и каляските на царското семейство.

Да бъдеш началник на щала, е било престижна длъжност. Главен обермайстор при княз Фердинанд I е бил германецът барон Ебнер-Ешенбах. Известни са имената на още двама - щалмайстор Перакович и Шули. Последният заема тази длъжност в края на 30-те години на XX век.

В началото на XX век към царския щал се създава и автомобилна служба.

Известно е, че княз Фердинанд I не бил почитател на ездата. Затова предпочитал каляските, а след това и автомобилите. Тази страст била споделена и от синовете му, които впоследствие увеличили числото на колите в гаража.

Гаражът е изпълнявал функциите на музей.

Там можело да се проследи историята на колите на царското семейство от Освобождението до 1944 година. Сред експонатите са били ландото на губернатора на Източна Румелия Алеко Богориди, както и пакардът на княз Кирил, който той винаги управлявал сам.

Сред асортимента на царския гараж са златна каляска от XVIII век в стил Луи XVI, файтонът на княз Александър I, каляска ,,Виктория" на княз Фердинанд I с държавния герб, втора каляска ,,Виктория", която е специално за сватбата на цар Борис III и Йоана. Мерцедес, модел от 1905 година, на княз Фердинанд I, както и неговият ,,Майбах" са част от ценната колекция. Там е и мерцедесът, който цар Борис III е получил като подарък от Хитлер.

В царския гараж са се пазели и личните автомобили на княгините Евдокия и Надежда, а по-късно и на съпругата на цар Борис III - Йоана. (Една от идеите на Столичната община е да се възстанови тази функция на конюшните и те пак да станат музей, сподели зам.-кметът д-р Тодор Чобанов - б. р.)

Грижата за всички превозни средства, които са се намирали там, е била на много сериозна. Периодично всички автомобили и каляски са се смазвали, обновявали, сменяли са се части. Това е позволило те да бъдат запазени в много добър вид до ден-днешен. Освен това в тези царски конюшни са се намирали шейни, които са се използвали от царския двор зимно време за пързаляне по склоновете на планините Витоша и Люлин.

След 9 септември 1944 година и с идването на комунистическото управление в страната настъпва краят на царските конюшни.

Целият царски гараж е одържавен. За известно време превозните средства и всички други атрибути, които са се помещавали в тях, са прехвърлени към Българската кинематография, която е днешният киноцентър ,,Бояна". А през 1953 година са предадени в Музея за история на София. До 1986 г. сградата на царските конюшни е била паметник на културата. След това обаче настъпва промяна, сгради-. те се рушат, възниква съдебен спор за собствеността и за прилежащия терен от близо 8 декара.

В някогашните царски конюшни се помещаваше Катедрата по приложни изкуства на Националната художествена академия, имаше и галерия.

* Авторът работи в Музея за история на София


Статут на паметник? Не може да се руши или строи!

• Недвижимо културно-историческо наследство е съвкупността от автентични материални свидетелства за човешко съществуване и дейност, които принадлежат неразделно към средата, в която или за която са създадени, гласи законът.

• Видът на обектите на недвижимото културно-историческо наследство се определя в зависимост от:

• Принадлежността им към определен исторически период;

• Пространствената им структура и териториалния им обхват;

• Научната и културната област, към която се отнасят;

• Местоположението им;

• Категория ,,национално значение" - обекти с изключителна стойност за българската история и култура.

• Без предписание на Националния институт за паметниците на културата по тези сгради не може да се правят никакви намеси - най-важен е първоначалният вид. Собствениците могат само да се съобразяват с техните препоръки. Все още се обсъждат възможностите за данъчни облекчения.

Валентин Радев: "Ще възстановим покрива на опожарената сграда изцяло"

,,Ще възстановим покрива на опожарената сграда в Царските конюшни. Вторият етаж е наш. Имаме документ от 1961 г.", каза вътрешният министър Валентин Радев. Собствеността на МВР е само за втория етаж на опожарената сграда. Била е предназначена за общежития. Силовото ведомство не е ползвало имота си, посочи Радев. Вратите са били заварени. Още не може да се каже как е възникнал пожарът. Когато следствените действия приключат, МВР ще започне работа по покрива.

,,Даването на статута на културна ценност отваря възможности на собствениците да търсят инвестиции", коментира министърът на културата Боил Банов. След 15 август ще бъде ясно какъв ще е статутът на Царските конюшни. Според министъра трябва ,,активно да учим нашите деца що е това културно наследство". Там не може нито да се строи, нито да се руши.

"Собствениците на обектите са 9", казва кметът Фандъкова

Пожарът на ,,Царските конюшни" не е случаен и прозират финансови интереси, обяви кметът на столицата Йорданка Фандъкова. Тя припомни, че комплексът е бил паметник на културата, но статутът му е свален. Още през февруари по нейно искане е пратено писмо до министерството на културата да даде най-високия стандарт на защита.

Тя подчерта, че тези сгради са защитени от плана, които е приет през 2015 г. Това даде възможност на главният архитект да откаже строителството на високи сгради там. Всеки собственик е длъжен да я приведе в съответния вид. Нека всички, които си правят тънки сметки, да знаят, че там не може да строи нещо друго, освен да се възстанови оригиналният вид. ,,Нека обществото да знае по кое време са сваляни най-много статути и кога са давани.

Сигурна съм, че в този казус има финансови интереси. Собствениците!" които и да са те, не могат да построят нищо друго, а имат право само да възстановят сградите", уточни кметицата. Тя каза, че обектите в ,,Царските конюшни" са около 20, а собствениците са 9. Всеки от тях ще получи предписание да си възстанови сградата.

https://www.sofia.bg/municipality-in-the-media/-/asset_publisher/SDqndoTDzJYU/content/konusnite-sa-garazi-za-kalaski-fajtoni-mercedesi-pakard-majbah

Hatshepsut

Клошар направи самопризнания за три палежа в Хасково


Хасковската полиция арестува клошар заради три палежа на сгради снощи. Първо пламна тютюнев склад - архитектурен паметник, а докато полицаите обливат съседното здание, бе запалена и необитаема къща на близката улица "Св.св. Кирил и Методий". Третият пожар бе на ул. "Добруджа", намираща се в друг район - отново изоставена къща.

Това предизвика спешно придвижване на противопожарните автомобили за кратко време из Хасково. На помощ пристигнаха огнеборци от други градове. "Такова нещо се случва за пръв път в дългогодишната ми практика", коментира пред БНТ директорът на областната дирекция на полицията комисар Атанас Ненков.

Подпалвачът клошар се оказа 33-годишен, криминално проявен за различни престъпления хасковлия, лежал в затвора. Установен е на 100 метра от последния пожар. Видян е на камери, палежите са били запечатани на тях. Направил е самопризнания.

Задържан е и 45-годишен мъж, също клошар. Изяснява се участието му при инцидентите. Двамата са живеели заедно. Предстои прокуратурата да им поиска мярка за неотклонение.

Сградите са били частни. За две от тях е имало нереализирани инвестиционни намерения. "Между собствениците на сградите няма връзка, но разследването продължава", каза Ненков.

На тютюневия склад, строен в началото на миналия век, изгоря покривът.

https://www.segabg.com/hot/category-bulgaria/kloshar-be-zadurzhan-zaradi-seriya-palezhi-haskovo
Angry Angry x 1 View List

Hatshepsut

Пожар пламна в къщата на Иван Гешов в центъра на София


Сградата е паметник на културата

Пожар пламна в къщата на бившия министър-председател Иван Гешов на бул. "Патриарх Евтимий" в столицата, съобщава БНТ.

Сигналът е подаден след 7 часа сутринта, разказват от пожарната. Няма пострадали. Сградата, която е паметник на културата, е стара и необитаема.

Две пожарни са потушили пламъците. Първоначалният сигнал е бил за запалили се боклуци в мазето.

Иван Гешов е министър-председател на България в периода между 1911 и 1913 г., когато България участва в Балканската и Междусъюзническата война.

https://www.segabg.com/hot/category-bulgaria/pozhar-plamna-kushtata-na-ivan-geshov-centura-na-sofiya
Sad Sad x 1 View List

Powered by EzPortal